Raport ACEA: Europa przesiada się na samochody elektryczne i hybrydowe
W drugim kwartale 2021 r. w Unii Europejskiej utrzymywał się wzrost rejestracji samochodów o napędzie elektrycznym. Udział pojazdów zasilanych bateryjnie w rynku zwiększył się ponad dwukrotnie ‒ z 3,5% w drugim kwartale 2020 r. do 7,5% w tym roku ‒ podczas gdy hybrydy plug-in stanowiły 8,4% wszystkich sprzedanych nowych aut.
We wspomnianym trzymiesięcznym okresie wyraźnie wzrósł popyt na samochody hybrydowe, które odpowiadały za 19,3 proc. rejestracji samochodów w UE.
Udział diesla w rynku wynosi 20,4%, co oznacza spadek z 29,4% w drugim kwartale 2020 r. Podobnie zmniejszeniu uległ udział w rynku samochodów benzynowych o 10 punktów procentowych
Jednocześnie zmniejszył się udział w rynku tradycyjnych rodzajów paliwa (benzyny i oleju napędowego), które łącznie objęły 62,2% sprzedanych nowych aut.
Czytaj także: Całkowity koszt posiadania elektryka już po roku jest taki sam, jak samochodu spalinowego
Samochody na benzynę i olej napędowy
Od kwietnia do czerwca 2021 r. liczba rejestracji pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wzrosła w całej UE (odpowiednio o 25,3% i 7,8%) z powodu niskiej bazy do porównania wynikającej z zeszłorocznych obostrzeń związanych z COVID-19. Wzrost ten był jednak znacznie bardziej umiarkowany niż w przypadku innych rodzajów paliw, wskutek czego zmniejszył się ich udział w rynku.
Zmniejszył się udział w rynku tradycyjnych rodzajów paliwa, które łącznie objęły 62,2% sprzedanych nowych aut
W rezultacie udział diesla w rynku wynosi 20,4%, co oznacza spadek z 29,4% w drugim kwartale 2020 r. Podobnie zmniejszeniu uległ udział w rynku samochodów benzynowych o 10 punktów procentowych (z 51,9% w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. do 41,8% w tym roku), mimo wzrostu popytu na większości rynków UE, w tym na czterech głównych.
Czytaj także: PKO BP: platforma Automarket. pl w ciągu roku sprzedała 2 tys. aut
Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)
W drugim kwartale bieżącego roku liczba rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o 231,6%, osiągając poziom 210 298 sztuk. Ten wynik był wzmocniony znacznymi wzrostami na wszystkich czterech największych rynkach w regionie, zwłaszcza w Hiszpanii (+372,7%) i Niemczech (+357,0%).
Samochody hybrydowe plug-in (PHEV) uzyskały w drugim kwartale 2021 roku jeszcze bardziej imponujący wynik, a liczba rejestracji skoczyła o 255,8% do 235 730 sztuk. Wśród najsilniej rozwijających się rynków ponownie znalazły się Włochy, z 21 647 hybrydami typu plug-in zarejestrowanymi w okresie od kwietnia do czerwca, z 659,3% wzrostem r/r. Trzy pozostałe główne rynki UE osiągnęły także do tej pory imponujące wzrosty w segmencie pojazdów typu PHEV: Hiszpania (+430,3%), Francja (+276,4%) i Niemcy (+269,9%).
Z wynikiem 541 162 szt. sprzedanych w II kwartale tego roku w UE, pojazdy hybrydowe typu (HEV) stanowiły najliczniejszą grupę wśród aut z napędami alternatywnymi pod względem wolumenu sprzedaży. Wszystkie rynki UE, w tym cztery główne, odnotowały w tym okresie dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty procentowe. W rezultacie ponad trzykrotnie wzrosła liczba rejestracji pojazdów hybrydowych w okresie od kwietnia do czerwca, osiągając 213,5% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Wśród najsilniej rozwijających się rynków ponownie znalazły się Włochy, z 21 647 hybrydami typu plug-in zarejestrowanymi w okresie od kwietnia do czerwca, z 659,3% wzrostem r/r
Popyt na pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGV) w Unii Europejskiej zwiększył się o 41,8% do 13 497 sztuk w drugim kwartale, głównie dzięki znaczącemu wzrostowi we Włoszech (+94,0%), na które przypadło 75% całej sprzedaży UE w tym segmencie.
Liczba rejestracji pojazdów zasilanych LPG wzrosła ponad dwukrotnie (+134,1%) osiągając poziom 59 363 sztuk, do czego przyczyniły się dobre wyniki we Włoszech (+89,5%) i Francji (+266,0%), dwóch największych unijnych rynków dla samochodów zasilanych LPG.
Dane dla Polski dostarczył zespół PZPM.
Czytaj także: Laweta, wóz strażacki, albo foodtruck do skonfigurowania na platformie internetowej