Allegro: dobre wyniki za IV kwartał, w tym roku grupa planuje zatrudnić prawie 1500 osób
Zysk operacyjny wyniósł 394,9 mln zł wobec 267,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł 513,5 mln zł wobec 380,6 mln zł rok wcześniej, natomiast skorygowana EBITDA sięgnęła odpowiednio: 533,5 mln zł wobec 384,3 mln zł rok wcześniej.
Wyniki skorygowane podano z wyłączeniem jednorazowych wydatków związanych z przygotowaniem pierwszej oferty publicznej Allegro.eu oraz kosztów związanych z programami motywacyjnymi, przyznaniem akcji pracownikom i refinansowaniem kredytów, poniesionych głównie w trzecim kwartale 2020 r., wyjaśniła spółka.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 299 mln zł w IV kw. 2020 r. wobec 805,6 mln zł rok wcześniej.
„Czwarty kwartał to tradycyjnie najważniejszy okres w branży handlowej. W tym okresie przyciągnęliśmy na naszą platformę około 400 tys. nowych klientów. Liczba aktywnych kupujących sięgnęła tym samym blisko 13 mln, a każdy z nich wydał w minionym roku na Allegro.pl średnio prawie 2 700 zł, czyli 36% więcej niż rok wcześniej. Zyskują na tym sprzedający, którzy w czwartym kwartale zwiększyli sprzedaż o 57,5% do 10,85 mld zł” – powiedział prezes Allegro Francois Nuyts, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Allegro Biznes: ruszyła nowa platforma sprzedażowa dla firm >>>
W IV kwartale 2020 r. wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy wyniosła 10,85 mld zł, co stanowi wzrost o 57,5% r/r, natomiast w całym ubiegłym roku sięgnęła 35,11 mld zł, czyli o 54% więcej niż w 2019 r. Liczba aktywnych kupujących na koniec 2020 r. wynosiła 13 mln i była o 14,2% wyższa niż rok wcześniej. Średnia wartość produktów zakupionych przez jednego użytkownika w ciągu minionego roku sięgnęła 2,7 tys. zł, co oznacza wzrost o 36% r/r, podano w komunikacie.
Prezes zwrócił też uwagę na „dynamicznie rosnącą” liczba kupujących korzystających z programu Smart!
„Coraz większa grupa konsumentów może też już korzystać z Allegro Pay, zyskując możliwość płacenia za swoje zakupy nawet trzy miesiące później bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Inwestujemy również w to, aby zakupione produkty jak najwygodniej i jak najszybciej trafiały do nabywców. Wzrósł udział przesyłek dostarczanych w ciągu jednego dnia i utrzymywał się na stabilnym poziomie także w szczycie świątecznych zakupów” – wskazał Nuyts.
Czytaj także: Allegro planuje w 2021 roku uruchomić usługi logistyczne, w nowym centrum praca dla 1200 osób >>>
W całym 2020 r. spółka miała 418,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 393,1 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3 997,8 mln zł w porównaniu z 2 592,3 mln zł rok wcześniej.
„Największy udział w łącznych przychodach [w całym 20020 r.] miał segment marketplace – przychody z tego tytułu wyniosły 3,23 mld zł (+53,9% r/r). Usługi reklamowe przyniosły grupie 337,8 mln zł przychodów (+63,1% r/r), a porównywarka cenowa Ceneo.pl 190 mln zł (+30,3% r/r)” – czytamy w komunikacie.
Wynik EBITDA w całym ub.r. wyniósł 1 586,8 mln zł wobec 1 325,4 mln zł rok wcześniej, natomiast skorygowana EBITDA sięgnęła odpowiednio: 1 750 mln zł wobec 1 338,1 mln zł rok wcześniej.
„Bardzo dobre wyniki osiągnięte w czwartym kwartale przewyższyły nasze wcześniejsze oczekiwania. Skorygowana EBITDA w czwartym kwartale 2020 r. wyniosła 533,5 mln zł, co oznacza wzrost o 38,8% r/r, natomiast wypracowany w ostatnim kwartale zysk netto był ponad dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 260,6 mln zł. To m.in. efekt znacznego obniżenia zadłużenia grupy i kosztów związanych z jego obsługą. Mocne wyniki finansowe i wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej umożliwiły nam obniżenie dźwigni finansowej na koniec 2020 r. do poziomu 2,5, znacznie szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy” – skomentował dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick.
Allegro oczekuje wzrostu skorygowanego EBITDA w 2021 r.
Allegro spodziewa się, że wartość sprzedanych produktów (GMV) wzrośnie o górne kilkanaście procent r/r w 2021 r., przychody netto grupy wzrosną znacząco ponad 20% r/r, zaś skorygowana EBITDA wzrośnie o średnie kilkanaście procent r/r, podała spółka.
„Zarząd spodziewa się wzrostu GMV w bieżącym roku o górne kilkanaście procent r/r. Zakłada, że przychody netto grupy wzrosną znacząco ponad 20% r/r, zaś skorygowana EBITDA wzrośnie o średnie kilkanaście procent r/r” – czytamy w komunikacie.
W 2020 r. GMW sięgnęła 35 110,9 mld zł, czyli o 54% więcej niż w 2019 r. Przychody netto wzrosły o 54,2% r/r do 3 997,8 mln zł, zaś skorygowana EBITDA zwiększyła się o 30,8% r/r do 1 338,1 mln zł.
Allegro pomoże rozwijać eksport
Tegoroczne nakłady inwestycyjne Allegro mają sięgnąć 560-600 mln zł wobec 230 mln zł w 2020 r., podała spółka. Wśród planów dotyczących inwestycji jest rozwijanie możliwości sprzedaży eksportowej dla polskich przedsiębiorców.
Spodziewany wzrost nakładów inwestycyjnych będzie wynikał głównie z dalszego rozwoju platformy i jej funkcjonalności po skokowym wzroście biznesu w 2020 r. oraz inwestycji w nowe rozwiązania logistyczne mające na celu dalszą poprawę procesu dostaw przesyłek, w tym rozwój usługi Allegro Fulfillment czy pilotaż sieci własnych automatów paczkowych, podano.
„Będziemy wprowadzać nowe innowacje i usprawniać każdy element ścieżki zakupowej, tak aby zakupy na Allegro były jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze. Pomoże nam w tym nowoczesna technologia, rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. W lutym uruchomiliśmy Allegro Biznes – rozwiązanie usprawniające zakupy firmowe. Nasze tegoroczne plany obejmują również rozwijanie możliwości sprzedaży eksportowej dla polskich przedsiębiorców” – powiedział prezes Allegro Francois Nuyts, cytowany w komunikacie.
Grupa Allegro planuje zatrudnić prawie 1 500 osób w tym roku
Grupa Allegro planuje zatrudnić w tym roku kolejnych niemal 1 500 osób po tym, podała spółka. W 2020 r. zatrudnienie w grupie wzrosło o blisko 700 osób i na koniec grudnia wynosiło ponad 3 150 osób.
„Nieustannie wspieramy ponad 128 000 sprzedawców, w większości małych i średnich polskich przedsiębiorców, w rozwijaniu ich działalności, oferując im bardzo konkurencyjne usługi wspierające ich sprzedaż. Rozwijamy także zespół Allegro – w ostatnim roku zatrudnienie wzrosło o blisko 700 osób, a w tym planujemy zatrudnić prawie 1 500 kolejnych, z czego prawie połowę będą stanowić inżynierowie” – powiedział prezes Francois Nuyts, cytowany w komunikacie.
Allegro nie widzi odpływu sprzedawców w związku z wejściem Amazona do Polski
Allegro nie widzi odpływu sprzedawców w związku z wejściem Amazona do Polski – poinformowali przedstawiciele spółki.
Prezes Francois Nuyts, pytany podczas telekonferencji, czy spółka widzi odpływ sprzedawców w związku z wejściem do Polski Amazona, odpowiedział: „Niespecjalnie. Robimy wszystko, by sprzedawcy byli konkurencyjni, pozwalamy im rosnąć”.
Nie chciał komentować startu serwisu Amazon. pl.
Czytaj także: Amazon w Polsce wystartował: strona sklepu już działa; jest odpowiedź Allegro >>>
Amazon uruchomił polski serwis Amazon. pl we wtorek.
Allegro planuje rozwój międzynarodowy, możliwe akwizycje
Allegro planuje rozwój międzynarodowy, nie wyklucza akwizycji – poinformował Francois Nuyts podczas telekonferencji z dziennikarzami.
„Mamy różne drogi rozwoju na skalę międzynarodową. (…) Mamy fantastyczne produkty, musimy teraz umożliwić eksport tych produktów na skalę międzynarodową, tak aby zakup przez Allegro przez kogoś kto jest poza Polską, czy to jest Polak, czy obcokrajowiec, był bardzo prosty i wygodny. To jest organiczny projekt. Z upływem czasu powinniśmy być w stanie kupować we własnym języku, we własnej walucie, w skali co najmniej całej Europy” – powiedział prezes.
„Nasze zespoły zajmują się kolejnymi etapami tego. Natomiast ewentualne przejęcia to jest ścieżka, która ma przyspieszyć rozwój międzynarodowy” – dodał.
Allegro planuje dalszą współpracę z InPostem i innymi partnerami w zakresie dostaw
Allegro planuje dalszą współpracę z InPostem i innymi partnerami w zakresie dostaw – poinformowali przedstawiciele spółki. W planie finansowym Allegro ma zarezerwowane środki na więcej niż 3 tys. automatów paczkowych.
„InPost, podobnie jak inni partnerzy są dla nas kluczowi. Liczba paczkomatów to jest coś, co przyciąga klientów, a koncentrujemy się przede wszystkim na klientach i ich wygodzie. Będziemy współpracować z naszymi partnerami (…). Z InPostem umowa jest podpisana jeszcze na 6 lat, więc to jest jak najbardziej stabilna współpraca” – powiedział prezes Francois Nuyts.
Allegro poinformowało w środę o podpisaniu listu intencyjnego z Modern – Expo na dostawę automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Do końca tego roku platforma planuje budowę sieci 1.500 urządzeń w polskich miastach. W ramach pierwszej fazy spółka chce uruchomić łącznie 3.000 automatów.
„W ramach planu finansowego mamy zarezerwowane pieniądze na więcej niż 3 tys. automatów paczkowych. Obecnie finalizujemy negocjacje na temat 3 tys. automatów. Zakładamy, że będziemy inwestować dalej, mamy zabudżetowane dodatkowe środki, ale to będzie zależało od realizacji projektu” – powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki.
Analitycy: niektóre elementy prognozy na 2021 rok mogą rozczarować inwestorów
Allegro pokazało dobre wyniki finansowe za IV kw. 2020 r., powyżej konsensusu. Niektórzy inwestorzy mogą być rozczarowani obniżeniem prognozy wzrostu skorygowanej EBITDA do średnich kilkunastu proc.
PAWEŁ SZPIGIEL, ANALITYK BM MBANKU:
Allegro zanotowało mocne wyniki za IV kwartał 2020 r., lepsze od oczekiwań. Pozytywne zaskoczenie wynikło z silnego wzrostu GMV i wysokiego wskaźnika realizacji transakcji. Z drugiej strony Allegro odczuwa presję na marżę wynikającą z kosztów dostaw (w IV kwartale stanowiły one 26,9 proc. sprzedaży rynkowej, znacznie wyższe r/r). Ponadto prognozy na 2021 r. są raczej rozczarowujące. Allegro spodziewa się teraz mniejszego wzrostu EBITDA i wyższych nakładów inwestycyjnych (w porównaniu do tego, co spółka ogłosiła na debiucie). Spodziewam się stonowanej reakcji kursu Allegro.
DOMINIK NISZCZ, GRZEGORZ KUJAWSKI – ANALITYCY TRIGON DM:
Wyniki kwartalne lepsze od oczekiwań, prognoza na 2021 zbliżona do konsensusu na poziomie EBITDA, lekko powyżej jeśli chodzi o GMV, ale wyższy od oczekiwań capex. Zwracamy uwagę na podniesienie prognozy wzrostu GMV w średnim terminie z 20-25 proc. do około 25 proc. i podtrzymanie założenia o wzroście EBITDA zgodnym ze wzrostem GMV, co łącznie z wynikami rynek może interpretować neutralnie.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.