Koalicja Klimatyczna rozpoczyna ogólnopolską kampanię Co z tą wodą?
‒ Skutki suszy są fatalne dla każdego z nas. Konsekwencje deficytu wody odczujemy wszyscy, w tym wiele gałęzi gospodarki ‒ od rolnictwa, przez energetykę, aż po szeroko rozumianą produkcję.
Już dziś odczuwamy podwyżki cen żywności, już pojawiają się apele o ograniczanie zużycia wody, a możliwe są także ograniczenia w dostarczaniu prądu – zaznacza Dominik Olędzki, rzecznik prasowy Koalicji Klimatycznej.
Każdy może działać: Apel o wodę
Aby przeciwdziałać temu problemowi, wystartowała ogólnopolska kampania społeczna Co z tą wodą? Jej głównym celem jest edukacja Polaków oraz uświadomienie rządzącym, jak istotny jest to problem.
Akcja rozpoczęła się 16 czerwca 2020 roku i obejmuje stworzenie serwisu edukacyjnego, przedstawiającego wpływ zmiany klimatu i szkodliwej działalności człowieka na zasoby wody w Polsce. Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na konieczność natychmiastowego zaprzestania działań pogłębiających suszę oraz realizację tych, które pomogą zatrzymać wodę w naszym kraju.
W związku z tym powstał Apel o wodę, pod którym podpisało się do tej pory ponad 30 organizacji pozarządowych. Swój podpis może złożyć także każdy internauta.
‒ Każdy z nas może oszczędzać wodę np. zakręcając kran, chociażby przy myciu zębów i to jest bardzo ważne, ale to nadal za mało.
Problem z deficytem wody jest systemowy, bo to energetyka oparta o spalanie węgla pobiera 70% wody w Polsce. To rząd musi zająć się tym problemem – mówi prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.
Co z tą wodą?
Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na to, jak wielkie ilości wody pobierane są przez przemysł (70%) ‒ w przypadku Polski to głównie energetyka węglowa (elektrownie i elektrociepłownie), a także rolnictwo (10%).
Przykładowo do wyprodukowania 1 kg tkaniny z bawełny potrzeba 9 359 litrów wody, 1 kg jeansów ‒ 10 842 litry wody, a do produkcji 1 kg wołowiny ‒ aż 15 000 litrów wody. Dlatego też na stronie akcji pojawi się petycja nawołująca polityków do podjęcia działań w zakresie ochrony zasobów wody w Polsce.
Zacznijmy od siebie
Ważne jest, by dzięki kampanii Co z tą wodą? ‒ jak najwięcej osób zrozumiało, że to czy sytuacja hydrologiczna w Polsce ulegnie poprawie, zależy nie tylko od naszych indywidualnych wyborów, choć są one ważne, ale przede wszystkim od kompleksowych i ponadsektorowych działań rządu i przedsiębiorców.
Użytkownicy mogą dołączyć do wyzwania #bezprzelewek oraz zaangażować swoje rodziny i przyjaciół do ograniczenia zużycia i recyklingu wody. Do akcji przyłączyli się również naukowcy i eksperci zajmujący się tematem wody.
‒ Mamy nadzieję, że dzięki naszym działaniom jak najwięcej Polaków zda sobie sprawę z grożących nam konsekwencji beztroskiego podejścia do wody. Nie chcemy straszyć, ale pokazać, że brak działań ze strony rządu i obywateli może mieć fatalne skutki dla naszego codziennego życia i dla środowiska.
Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób włączyło się do akcji Co z tą wodą? i zaczęło aktywnie działać ‒ podkreśla Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive.
Wspólnie na rzecz wody
Partnerem akcji jest WWF Polska. Organizacja przygotowała także specjalną część projektu edukacyjnego ‒ Ratujmy Rzeki.
‒ W Polsce mamy ok. 150 tysięcy kilometrów rzek. Jedynie 20‒25% z nich to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu.
Tymczasem rzeki pełnią ważne funkcje ekosystemowe ‒ dostarczają nam świeżą wodę, którą również filtrują oraz przeciwdziałają powstawaniu suszy. Ich ochrona jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa ‒ podkreśla Zofia Pawelska z WWF Polska.