Wysoka pensja już nie wystarczy. Jakie benefity docenią pracownicy?
Branża HR zgodna jest co do tego, że pozytywnie motywują one pracowników, mają wpływ na ich lojalność wobec firmy, a także stanowią niezwykle ważny element employer brandingu. Na jakie benefity liczyć mogą pracownicy w Polsce? Które z nich doceniają najbardziej? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania pomoże nam Katarzyna Olszak, Koordynator do spraw Kadr i Płac w firmie People.
Najlepsze są sprawdzone rozwiązania
Wraz ze zmieniającym się stylem życia i oczekiwaniami pracowników zmienia się też kształt systemów motywacyjnych. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Pracuj.pl mimo zmian na przestrzeni lat pracownicy wciąż najbardziej doceniają sprawdzone rozwiązania. Dlatego na pierwszym miejscu w rankingu najważniejszych benefitów dla pracowników znalazła się prywatna opieka medyczna. Mimo że jest to korzyść oferowana przez zdecydowaną większość pracodawców i nie stanowi już ona wyróżnika na rynku, brak wzmianki o tym beneficie w ogłoszeniu o pracę może wręcz zniechęcić kandydata do aplikowania na ofertę. Podobną popularnością cieszą się karty sportowe, pozwalające pracownikowi taniej lub nawet zupełnie bez kosztów korzystać z różnego rodzaju zajęć rekreacyjnych.
Czytaj także: Firmy kuszą pracowników benefitami zdrowotnymi >>>
Zainwestuj w tych, którzy chcą się rozwijać
Zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy stawiają w ostatnich latach nacisk na rozwój zawodowy i osobisty. Dlatego też coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom różnego rodzaju szkolenia, w tym także kursy językowe, popularne szczególnie w dużych korporacjach. Mają one za zadanie zapewnić łatwość w komunikacji z międzynarodowymi klientami oraz zagranicznymi oddziałami. „Dodatkowe kursy czy szkolenia to nie tylko sposób na docenienie i zmotywowanie pracowników. Zachęcanie ich do stałego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności to także inwestycja w rozwój firmy” – wyjaśnia Katarzyna Olszak, Koordynator do spraw Kadr i Płac w firmie People. „Dla mniejszych pracodawców, którzy nie mają możliwości, by organizować dla pracowników cykliczne szkolenia wewnętrzne, rozwiązaniem może być sprawnie działający system dofinansowywania kursów wybranych indywidualnie przez pracownika” – dodaje Katarzyna Olszak.
Zadbaj o bezpieczeństwo swoich pracowników
Ciekawym benefitem, oferowanym zwykle pracownikom dużych korporacji, jest grupowe ubezpieczenie na zdrowie i życie lub korzystny program emerytalny. Ten rodzaj benefitu stanowi zachętę szczególnie dla pracowników dojrzałych, dlatego też nie w każdej branży sprawdzi się tak samo dobrze. W przypadku start-upów czy firm nastawionych na rekrutację millenialsów, w których notuje się wysoki poziom rotacji pracowników, nie będzie to wystarczająco mocny argument, by przyciągnąć nowe osoby, ale już w przedsiębiorstwach zatrudniających specjalistów z kilkunasto- czy nawet kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, takie rozwiązanie może stanowić kartę przetargową na etapie rekrutacji.
Czytaj także: Jak zatrudnić pracownika w małej firmie? Liczą się pozapłacowe benefity >>>
Benefity sprzyjające integracji i rozrywce
W firmach, w których przeważająca większość pracowników to osoby młode, warto postawić na benefity, które uprzyjemnią i uatrakcyjnią codzienność w biurze. Dlatego tak wielu przedsiębiorców stawia obecnie na dostarczanie pracownikom małych przyjemności. Tematyczne akcje w rodzaju „słodkich czwartków” czy „piątków z pizzą”, regularne zajęcia jogi czy darmowy masaż w godzinach pracy to przykłady kreatywności pracodawców, nie wymagającej tworzenia sformalizowanego systemu benefitów. „Tego typu akcje sprzyjają redukcji stresu wśród pracowników, poprawiając ich wydatność. Jednocześnie są to stosunkowo niedrogie rozwiązania, a pozwalają firmie wyróżnić się na rynku.” – mówi Katarzyna Olszak.
Modne benefity – dlaczego warto iść z duchem czasu
Nie można zapominać, że system motywacyjny powinien odpowiadać też aktualnym zainteresowaniom i upodobaniom pracowników. To niezwykle istotne szczególnie w branżach kreatywnych, nastawionych na rekrutację ludzi świadomych nowych trendów. Dlatego też niektóre firmy decydują się na organizację akcji promujących zdrowe odżywianie, zapewniając swoim pracownikom codzienną porcję świeżych owoców i warzyw lub konsultacje z dietetykiem. Niewiele firm zdaje sobie sprawę z tego, że również wszelkie akcje proekologiczne, takie jak ograniczanie zużycia wody czy papieru, promowanie recyklingu czy nawet całkowita rezygnacja z używania jednorazowego plastiku mogą zostać odebrane przez pracowników jako swego rodzaju benefit. Ma to sens szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy spora część z nas stara się żyć w duchu less waste i dbać o naturę. Jeśli za deklaracjami kadry zarządzającej idą też realne, zauważalne dla pracowników działania, z pewnością spotka się to z przychylnym odbiorem oraz pozytywnie wpłynie zarówno na wewnętrzny, jak i zewnętrzny wizerunek firmy.
Korzyści ułatwiające pracownikom codzienne życie
Wiele firm decyduje się także, by w ramach pozapłacowych benefitów zaoferować swoim pracownikom praktyczną pomoc. Młodzi rodzice z pewnością docenią pracodawców, którzy w godzinach pracy zapewniają pracownikom bezpłatną opiekę nad dziećmi. Mimo że rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane przez polskich pracodawców, coraz więcej firm decyduje się na taką inwestycję, w zamian otrzymując wdzięczność spokojnych o swoje pociechy pracowników, a także… zdecydowanie większą ich elastyczność w przypadku konieczności pracy po godzinach. Częstszym, ale równie praktycznym rozwiązaniem są benefity, pozwalające pracownikom zmniejszać codzienne koszty życia. Na popularności zyskują więc oferowane przez pracodawców abonamenty na posiłki w pracy, bony podarunkowe wręczane w ramach premii i przy okazji ważniejszych świąt, czy nawet zwrot kosztów dojazdu do pracy komunikacją miejską. Nierzadko pracownicy traktują benefity tego typu na równi z otrzymaniem podwyżki, choć nie wszystkie doceniają tak samo. Według raportu Pracuj.pl „Benefity oczami pracowników”, z bonów zakupowych cieszy się 22% pracowników, podczas gdy tylko 9% z nich oczekiwałoby np. dofinansowania zakupu biletów na wydarzenia kulturalne.
Pracownicy coraz częściej traktują benefity nie jako specjalny dodatek do płacy, a jako standardowy element składowy wynagrodzenia. W związku z tym, mają względem pracodawców coraz wyższe oczekiwania, a decyzję o miejscu zatrudnienia podejmują nie tylko na podstawie zakresu obowiązków i oferowanej pensji, ale również w oparciu o dodatkowe benefity. Korzyści pozapłacowe wygrywają nawet z prestiżem czy reputacją firmy. Taka tendencja zmusza pracodawców nie tylko do oferowania coraz bardziej konkurencyjnych warunków pracy, ale także do walki o najlepsze talenty na rynku czymś więcej niż tylko pensją.