Przed IT@BANK: to Big Data zdecyduje już niedługo o sukcesie banku
W oparciu o te zasoby można nie tylko budować spersonalizowaną ofertę, trafiającą w oczekiwania poszczególnych klientów, ale również podejmować korzystną współpracę z innymi podmiotami na rynku.
Bank czasu rzeczywistego
Tendencje te oznaczają nowe możliwości dla instytucji sektora bankowego, które w oparciu o historię kredytową klienta oraz zestawienia operacji płatniczych, wykonywanych przezeń przy użyciu kart bądź aplikacji mobilnych są w stanie stworzyć wiarygodny profil użytkownika.
Ten z kolei niezbędny jest, by realizować strategię tzw. banku czasu rzeczywistego, czyli instytucji, która na bieżąco odpowiada na oczekiwania klienta i dostarcza mu wsparcia niezwłocznie po zaistnieniu potrzeby finansowej.
− Przed nami wielkie wyzwanie związane z personalizacją, jakim jest oferowanie produktu dokładnie w momencie i kontekście, w którym klient się znajduje. Umiejętność spersonalizowanej współpracy i komunikacji z naszymi klientami, opartej o mikromomenty, to wciąż lekcja do odrobienia – podkreśla Magdalena Macko-Gizińska, Dyrektor Centrum Eksperckiego Doświadczeń Klientów w ING Banku Śląskim.
„Gotowce” dla klientów w cenie
Taki model obsługi znakomicie wpisuje się w sposób myślenia współczesnego konsumenta, który nie lubi poświęcać zbyt dużo czasu na poszukiwanie odpowiedniej oferty i gotów jest ponieść nawet większe wydatki, by tylko otrzymać przysłowiowego „gotowca”.
Dotyczy to zarówno produktów innowacyjnych, jak i typowej oferty depozytowo-kredytowej i inwestycyjnej instytucji finansowych. Przedstawicielka ING Banku Śląskiego zaznacza, że usługi te powinny być ustawicznie rozwijane i doskonalone.
− Tu wciąż jest wiele do zrobienia, szczególnie w obszarze doświadczeń klienta. Jako sektor bankowy wiele przez ostatnie lata przepracowaliśmy w kontekście dostępności, cyfryzacji procesów i ich szybkości. Wciąż jednak mamy wielkie pole do popisu w kwestii łatwości i intuicyjności – wskazała Magdalena Macko-Gizińska.
Sprawne zarządzanie Big Data
W obecnej gospodarce podziały pomiędzy różnymi segmentami zaczynają się zacierać, a dominującym modelem stają się wielofunkcyjne platformy, z poziomu których klienci mogą zaspokoić bardzo zróżnicowane potrzeby. Dla banków to dodatkowa okazja na zarobek.
− Musimy się nauczyć szerszego patrzenia na nasz biznes. Pieniądze, produkty bankowe to nie są cele same w sobie dla ludzi, to są środki do realizacji innych celów. Chcemy być w życiu klienta ten jeden krok wcześniej.
W ING wierzymy mocno w ten kierunek, dlatego chcemy być platformą, która integruje różne rozwiązania, nie tylko te stricte bankowe.
M.in. dlatego jakiś czas udostępniliśmy Aleo − platformę handlowo-aukcyjną czy też wprowadziliśmy płatności internetowe imoje czyli płatności internetowe rozwijane w oparciu o współpracę z Twisto, oferujące opcję „kup teraz, zapłać za 21 dni”. Żyjemy bowiem w czasach szybkich zmian – przypomina przedstawicielka banku.
Nie ma też najmniejszych wątpliwości, że sukces danej platformy uzależniony jest nie tylko od odzewu konsumentów – nabywców, ale również, a może przede wszystkim, od dostawców, którzy będą sprzedawać produkty i usługi za pośrednictwem tego serwisu.
Dla nich z kolei kluczowe znaczenie będzie mieć możliwość przeprowadzenia spersonalizowanej kampanii marketingowej, z wykorzystaniem wiedzy o kliencie, jaką dysponują instytucje finansowe.
Autentykacja stanie się specjalnością banków?
Przetwarzanie danych użytkowników może być nie tylko cennym wsparciem w procesach sprzedażowych. Na podstawie informacji posiadanych przez banki oraz wykorzystując współdziałanie pomiędzy sektorem a administracją publiczną można budować również nowoczesne usługi z dziedziny szeroko rozumianej autentykacji.
− Być może w przyszłości główną kompetencją i potrzebą, którą będą zaspokajać banki, będzie potwierdzanie tożsamości i wiarygodności? E-administracja to jest już pewnie ruch w te stronę.
W banku można założyć firmę i konto za jednym razem, złożyć wnioski o świadczenia. Myślę, że to dopiero początek naszych działań w tym obszarze − uważa Magdalena Macko-Gizińska.
W jaki sposób banki mogą zarabiać na danych użytkowników? Co zrobić, aby wykorzystać tę przewagę rynkową i na jej podstawie stworzyć środowiska, do których będą dołączali usługodawcy z innych segmentów rynku?
Więcej na ten temat już 14 listopada 2019 r. podczas konferencji IT@BANK sesja IV – „Monetyzacja danych banku w erze regulacji”, godz. 15:10.
Zapraszamy