Forum Ekonomiczne w Krynicy 2019. Konsument 4.0, czyli każdy jest inny

Forum Ekonomiczne w Krynicy 2019. Konsument 4.0, czyli każdy jest inny
Fot. Karol Jerzy Mórawski, aleBank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klasyczna segmentacja klientów pod względem takich czynników jak wiek czy miejsce zamieszkania przestaje być skuteczna. Seniorzy coraz częściej doskonale radzą sobie z urządzeniami mobilnymi, natomiast przedstawiciele generacji "Z" chętnie powracają do technologii uznawanych za tradycyjne, takich jak choćby klasyczna telewizja.

#PrzemysławGdański: Coraz większa odpowiedzialność związana z rozpoznaniem potrzeb konsumenta i jego gotowości na cyfrowe innowacje spada na barki doradców klienta #EconomicForum #ForumEkonomiczne #FE2019 @Economic_Forum_ #Krynica2019 #Konsument4.0 #SrebrnaGospodarka #DoradcaKlienta @BNPParibas_PL

Co te zmiany oznaczają dla biznesu, i jak budować ofertę spersonalizowaną pod kątem nabywcy? Temat „konsumenta 4.0” był kolejnym zagadnieniem, omawianym podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy 2019.

Seniorzy wśród najaktywniejszych użytkowników e-bankingu

Jednym z powodów, dla których aktualne do niedawna schematy stają się niemiarodajne, jest sukcesywne wydłużanie się ludzkiego życia.

Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej stwierdziła, iż w tym kontekście nie powinno się mówić o starzeniu się społeczeństw, ile raczej o społecznościach długowiecznych.

− Kiedy w latach pięćdziesiątych powstawał system emerytalny, mężczyźni umierali średnio 4 lata przed przejściem na emeryturę, a kobiety 2 lata po zakończeniu aktywności zawodowej. Dziś mężczyźni żyją na emeryturze średnio 9 lat, a kobiety 22 lata – wskazała Marzena Rudnicka.

W wyniku owych procesów zmienia się również postrzeganie tego, co uważamy za innowacje technologiczne. Niejako naturalny lęk przed nowym coraz częściej wypierany jest u seniorów przez świadomość rozlicznych korzyści, wynikających z gospodarki cyfrowej.

− Przeprowadziliśmy badanie poświęcone aktywności seniorów w Internecie. Okazało się, że starsi internauci częściej korzystają z bankowości elektronicznej aniżeli przeciętny Polak korzystający z sieci. Wielu seniorów korzysta też aktywnie z porównywarek, ponieważ ta grupa klientów kupuje z reguły świadomie – powiedziała prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Doradca klienta potrzebny również millennialsom

Na postępujący zanik dotychczasowych barier zwrócił też uwagę Przemysław Gdański, prezes zarządu BNP Paribas Bank Polska.

− Cieszy mnie, że odchodzimy od tych stereotypów. Coraz częściej widzimy, że klasyczne metody segmentacji w oparciu o kryteria geograficzne czy wiekowe przestają mieć zastosowanie. Ludzie są bardzo różni, a rozwój technologiczny zmienia podejście do korzystania z usług bankowych, niezależnie od tego czy ktoś mieszka w mieście, czy też na wsi i ile ma lat – podkreślił prezes BNP Paribas Bank Polska.

 

Coraz większa odpowiedzialność związana z rozpoznaniem potrzeb konsumenta i jego gotowości na cyfrowe innowacje spada tym samym na barki doradców klienta.

− Pracownicy oddziałów naszego banku twierdzą, że wciąż spotykają się z klientami, dla których nawet klasyczna karta płatnicza stanowi rozwiązanie zbyt awangardowe – przypomniał Przemysław Gdański.

Kolejki w bankowych oddziałach nie są wyłącznie efektem awersji pewnej grupy nabywców do rozwiązań IT.

− Także i młodsi konsumenci potrzebują kontaktu z drugim człowiekiem, wsparcia ze strony osoby, z którą mogą omówić swoje plany. Potrzebują ekspertyzy i zaufania w takich kwestiach jak na przykład zaciągnięcie kredytu hipotecznego, który będzie mieć wpływ na ich sytuację finansową przez dziesięciolecia – nadmienił prezes banku.

Także i wybór instytucji finansowej coraz rzadziej bywa dokonywany w oparciu o atrakcyjność cenową poszczególnych produktów lub ich zróżnicowanie, w obydwu bowiem przypadkach dochodzi do pewnej unifikacji palety produktowej między różnymi dostawcami usług finansowych.

− Wybór coraz częściej determinowany jest tym, że dana instytucja reprezentuje pewien zestaw wartości którymi się kieruje i którym pozostaje wierna – dodał Przemysław Gdański.

Źródło: aleBank.pl