Na co będzie wydawał pieniądze twój klient w 2030 roku?

Na co będzie wydawał pieniądze twój klient w 2030 roku?
Horyzonty Bankowości 2019
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor bankowy musi jak najszybciej wyciągnąć wnioski z niekwestionowanych nowych oczekiwań wobec jego produktów i usług, które już dziś sygnalizuje pokolenie przyszłych klientów - pisze Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA, przed konferencją Horyzonty Bankowości.

#WojciechMałaszewicz: Banki muszą wyprzedzać oczekiwania klientów, rozpoznawać ich potrzeby, spełniać marzenia oraz proponować takie rozwiązania, aby konsumenci uznali je za godne ich bezcennego czasu i pieniędzy #FirstDataPolska #BankTech #HoryzontyBankowości

Zmiana potrzeb nie będzie ewolucyjna. Kształtuje się pokolenie Polaków skoncentrowanych na sobie, własnym rozwoju, spełnianiu marzeń i przyjemnościach.

Z drugiej strony -nastawionych proekologicznie i prospołecznie, wrażliwych na wartości pozamaterialne, gotowych ograniczać dobra konsumpcyjne i skłonnych wydawać pieniądze przy wykorzystaniu najnowszych technologii, bez większej troski o przyszłość swoich finansów.

To wyraźna różnica w stosunku do stylu życia osób dojrzałych, dla których tak ważne są sukces, kariera, dobra konsumpcja, a także najstarszych – skupionych na swoim zdrowiu i wyzwaniach codzienności.

Dynamika młodych

Te odmienne postawy życiowe trzech pokoleń zdefiniowali z myślą o 2030 roku eksperci świata finansów – uczestnicy warsztatu Laboratorium Przyszłości First Data Polska. Szczególnie skupili się na dzisiejszej młodzieży- naturalna presja młodego pokolenia, związana z oddziaływaniem siły wieku, ale też coraz bardziej dynamicznymi zmianami społecznymi, kulturowymi, rynkowymi i technologicznymi powinna zrewolucjonizować ofertę banków.

Dziś banki nadal budują swoją pozycję na wieloletnich hipotekach i wysoko oprocentowanych kredytach konsumpcyjnych. Stanowią one 90 proc. ich przychodów.

Banki chciałyby, aby tak pozostało – z ich perspektywy najbardziej pożądany jest kult posiadania. Tymczasem młodzi nie chcą powielać postępowania rodziców i żyć w cieniu dużych pożyczek.

Nie wolno czekać

Młode pokolenie będzie zainteresowane inwestowaniem w hobby i podróże, które – co ciekawe – staną się też pierwszą kategorią wydatków wśród osób dojrzalszych, akumulujących swoje fundusze. Poznawanie i zwiedzanie świata znajdzie się również na liście priorytetów przyszłych emerytów.

Przemieszczanie się dla osób aktywnych zawodowo nie zawsze będzie powiązane z relaksem. Ten trend wzrośnie, ponieważ profesje się globalizują. Miejsce pracy może znajdować się wszędzie, gdzie jest dobra komunikacja i są zapewnione różne usługi, w tym przede wszystkim bankowe.

Dziś, a jutro – tym bardziej, mobilni fachowcy potrzebują prostej w obsłudze, szybkiej i bezpiecznej wymiany walut, wszechstronnego ubezpieczenia, stałego kontaktu ze swoim bankiem. Nie zamierzają tracić czasu na długo trwające procedury.

W ten sposób konsumenci podpowiadają sektorowi bankowemu, jak ma działać, żeby nie stracić klientów, którzy bardzo szybko mogą znaleźć alternatywę dla tradycyjnej oferty. Już teraz potrzeby klientów doskonale rozpoznają fintechy.

Banki nie mogą przespać tego momentu – muszą już dziś myśleć o kliencie przyszłości i przygotować solidne oraz konkretne propozycje uwzględniające przesunięcie ciężaru wydatków, zwłaszcza wśród młodych osób.

Jedną z możliwości jest wcielenie się banków w rolę touroperatorów. Klient będzie tylko wybierał cel podróży. Finansowaniem zajmie się konkretny bank posiadający pełną wiedzę o odbiorcy swoich usług.

Zadba nie tylko o bilety dla niego, noclegi, posiłki i atrakcje, lecz także ubezpieczy go i będzie potwierdzał jego tożsamość.

Wyposażony we wszelkie dane o kliencie i jego upodobaniach zasugeruje mu nowe kierunki i miejsca.

Zostanie najlepszym doradcą, także w zakresie realizacji ulubionego hobby.

Innowacje pod lupą

Uczestnicy Laboratorium Przyszłości zastanawiali się nie tylko nad tym, na co będą wydawać pieniądze klienci banków w podziale na trzy grupy wiekowe, lecz także – w jaki sposób będą to robić. Na to pytanie zarówno banki, jak i konsumenci, zwłaszcza w stabilnym finansowo i zawodowo przedziale 45-55 lat, odpowiadają tak samo.

Aplikacja mobilna zostanie liderem wśród kanałów obsługi w usługach bankowych. Zaraz po niej największą popularność zdobędzie asystent głosowy wspomagany sztuczną inteligencją.

Najmłodsi wybiorą jednak wirtualną rzeczywistość, a najstarsi, wierni przyzwyczajeniom, nadal będą chętnie korzystać z bezpośrednich kontaktów w oddziałach bankowych.

Za dziesięć lat gotówka w Polsce może trafić do albumów numizmatycznych. Z całą pewnością to za dużo powiedziane, ale pozwala uświadomić sobie, że ta forma płatności sukcesywnie traci na znaczeniu, tym bardziej, że jesteśmy znani w Europie ze swego upodobania do innowacyjnych form płatności.

Polacy należą na naszym kontynencie do liderów wśród użytkowników kart płatniczych z opcją zbliżeniową. Eksperci bankowi, śledzący zachowania konsumentów, przewidują, że wkrótce podstawową formą płatności stanie się biometria.

Przynajmniej krok przed

Sektor bankowy ma wiedzę o płatniczych narzędziach przyszłości, jak również realny wpływ na ich kreowanie. Zadanie, jakie stoi przed bankami, to przekucie tych kompetencji na działania, podejmowane ze szczególnym uwzględnieniem nowego spojrzenia klientów.

Klienci zaczną bowiem coraz bardziej wymykać się sztywnym podziałom według wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Będą wymagać zindywidualizowanego podejścia.

Banki muszą zachować czujność i znajdować się jak najbliżej swoich odbiorców: wyprzedzać ich oczekiwania, rozpoznawać potrzeby, spełniać marzenia oraz proponować takie rozwiązania, aby konsumenci uznali je za godne ich bezcennego czasu i pieniędzy. W tej kolejności.

Więcej o wnioskach z raportu będzie można dowiedzieć się na konferencji BankTech, która odbędzie się 18 czerwca br. w ramach Horyzontów Bankowości 2019, a także na stronie https://fdlab.pl#raporty

 

Źródło: First Data