Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w marcu w górę
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,8 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,6 pkt proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 2,4 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,7 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie +4,7 pkt (i wzrósł o 1,8 pkt proc. r/r), podano także.
W marcu 2019 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość 8,2 (wzrost o 2,7 p. proc. m/m i o 2,8 p. proc. r/r). Więcej: https://t.co/2ILlu6qNUf
#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/R3dxYwl2hT— GUS (@GUS_STAT) 20 marca 2019
Wszystkie składowe wpłynęły na poprawę wartości wskaźnika
„Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 2,4 pkt proc.) oraz dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 2,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 0,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,3 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 203 wywiady w okresie 4-13 marca (w tym 59 metodą CATI).