Porozumienie Facebooka i Ministerstwa Cyfryzacji. Pierwsza taka umowa na świecie
Możliwość taką przewiduje porozumienie, jakie Ministerstwo Cyfryzacji podpisało 28 listopada z przedstawicielami Facebooka.
Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.
Kto i kiedy będzie mógł skorzystać z “Punktu kontaktowego”?
Z “Punktu kontaktowego” będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi – użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.
– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
Usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone
Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego” uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.
– Zarządzanie treściami w Internecie to jedno z największych wyzwań dzisiejszego cyfrowego świata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga współpracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.
Sygnatariuszem porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej współpracy, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą systemu informatycznego.
Początkowo, w okresie pilotażu, usługa ograniczona będzie do określonych przypadków usunięcia treści takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń. Usługa będzie jednak rozbudowywana.
Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty, a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.
Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe media społecznościowe. Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie publikowanymi treściami.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji