Bezpieczna karta podczas świątecznych zakupów
Świąteczny czas beztroski
Do świąt pozostał niespełna miesiąc. W sklepach wraz ze świątecznymi ozdobami i wieloma promocjami pojawia się coraz więcej osób, szukających prezentów dla swoich bliskich. Kupując je korzystają coraz chętniej z wygodnych kart płatniczych – jak wskazuje Narodowy Bank Polski już w drugim kwartale 2018 r. w porównaniu z pierwszym kwartałem br. liczba transakcji zbliżeniowych wzrosła aż o 15 proc. i wyniosła 869,2 mln. Warto jednak pamiętać, że mając w portfelu kartę nie możemy zapomnieć o jej bezpieczeństwie i środków na niej zgromadzonych. To właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki, ale także innych równie ważnych dla nas dokumentów. Pamiętajmy, że gdy utracimy dowód tożsamości, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą czy np. dowód rejestracyjny, możemy stać się nieświadomymi ofiarami przestępstwa.
Aby uniknąć przykrych konsekwencji, w przypadku utraty dokumentów:
- zastrzec dokumenty w banku – wystarczy w jednym, a dane zostaną automatycznie przekazano do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłane do tysięcy instytucji korzystających z Systemu DZ. Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym dokumentem, operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy wzywana jest policja.
- w przypadku kradzieży dokumentów należy też zawiadomić najbliższy posterunek policji.
- trzeba też poinformować gminę lub placówkę konsularną (w przypadku utraty dokumentu za granicą).
Nie boimy się zastrzegać kart
Tylko od stycznia do października br. Polacy dzwoniąc pod numer (+48) 828 828 828 zastrzegli już ponad 40 tys. kart, a jedynie w przeciągu ostatniego miesiąca wykonano prawie 15 tys. połączeń z tą całodobową, bezpłatną i dostępną z każdego miejsca na świecie infolinią. Dotychczas, rekordową liczbę kontaktów (prawie 17 tys.) wykonano w lipcu br., czyli w szczycie sezonu urlopowego. Nie zapominajmy, iż grudzień w związku ze świąteczną gorączką zakupów, będzie również pod tym względem miesiącem szczególnym. Warto, abyśmy wiedzieli co należy zrobić w przypadku utraty karty. Jedynie szybkie działanie może nas w pełni zabezpieczyć przed następstwem niemiłych konsekwencji.
Technologia wspomaga bezpieczeństwo
Polacy coraz częściej płacą także przy użyciu urządzeń mobilnych oraz z wykorzystaniem płatności BLIK. Z samego tylko BLIK-a w trzecim kwartale tego roku klienci korzystali średnio 264 tys. razy dziennie, a w rekordowym dniu – aż 281 tys. razy. Wiele banków wprowadziło
w swoich aplikacjach mobilnych możliwość czasowego zastrzeżenia karty. Daje to dodatkowy czas na sprawdzenie, gdzie mogliśmy naszą kartę zostawić i upewnić się czy nie znajduje się ona jednak w bezpiecznym miejscu.
Nowoczesny system w służbie klientom banków
Mechanizm infolinii (+48) 828 828 828 oparty jest o specjalny komponent rozpoznawania mowy, dzięki któremu ustalana jest nazwa banku, w którym użytkownik ma kartę płatniczą, co następnie skutkuje bezpośrednim przekierowaniem do właściwego konsultanta danego banku. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, system może rozpoznawać nazwę każdego z partnerów uczestniczących w systemie, odmienioną na różne sposoby – z uwzględnieniem pełnej formy, jej części i skrótów, a dodatkowo w przypadku nazw o niepolskim brzmieniu, umożliwia rozpoznawanie jej w oryginalnym języku.