W sektorze MSP spodziewamy się pogorszenia płynności finansowej
Jak wynika z ostatniej fali badania Bibby MSP Index nieterminowe regulowanie opłat za sprzedane wyroby czy wykonane usługi dotyka 6/10 przedstawicieli sektora MŚP. Z problemem niezapłaconej na czas faktury przynajmniej raz w miesiącu styka się ponad połowa (52,6%) ankietowanych firm.
Nieterminowe płatności pogrążają przedsiębiorców
Płatności po terminie odczuwalne są najbardziej dla właścicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy są zmuszeni szukać nie zawsze korzystnych dla siebie form finansowania, aby nie stracić płynności finansowej. Prawie 77% przebadanych przez nas przedstawicieli sektora MŚP stara się nie doprowadzać do sytuacji powodujących opóźnienia w płatnościach i pojawianie się zatorów. Jako główną konsekwencję nieopłaconych na czas faktur przedsiębiorstwa wskazywały pogorszenie się relacji biznesowych w swoim otoczeniu, a co się z tym wiąże także trudności w pozyskaniu nowych kontrahentów (ponad 62% wskazań) – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Nieregulowanie należności w terminie może wiązać się także z innymi bardzo dotkliwymi konsekwencjami dla przedsiębiorcy, należą do nich m.in.:
- Utrata dobrego imienia – prawie 43% wskazań w aktualnej fali badania Bibby MSP Index – oraz swego rodzaju „napiętnowanie” poprzez ujawnienie faktu zadłużenia np. w Biurze Informacji Gospodarczej;
- Pojawienie się wzmianki odnośnie danej organizacji na tzw. giełdzie wierzytelności;
- Wpis do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy – prawie 4% odpowiedzi podczas 15. fali badania Bibby MSP Index – a co się z tym wiąże proces sądowy o zapłatę należności. Jego przegrana przez firmę skutkuje poniesieniem ogromnych kosztów;
- Wystosowanie wniosku przez partnera biznesowego do sądu gospodarczego o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa. Gdy firma sama nie złoży, w uzasadnionym przypadku, takiego wniosku, istnieje groźba pozbawienia prawa do prowadzenia działalności gospodarczej na pewien okres;
- Uniemożliwienie pozostałym podwykonawcom uregulowania swoich zobowiązań wobec własnych kontrahentów – rozpoczęcie łańcucha nieopłaconych faktur.
Ujawnienie informacji o zaległościach firmy utrudnia jej prowadzenie bieżącej działalności. Często w takiej sytuacji przedstawiciele sektora MŚP zostają pozbawieni różnych udogodnień, jak np. kredytu konsumenckiego czy możliwości podpisania umowy z operatorem telefonii komórkowej lub innym usługodawcą. Co więcej, przez niepłacenie partnerom w terminie przedsiębiorca może doprowadzić do utraty wieloletniego partnera biznesowego, prawie 17% respondentów 15. fali badania Bibby MSP Index wskazało właśnie tę kwestię jako jedną z głównych konsekwencji nieopłaconych faktur – wskazuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Źródło: Bibby Financial Services