Oferty przetargowe firm w zamówieniach publicznych tylko z podpisem elektronicznym
Robert Lidke: Od 18 kwietnia określenie ‘JEDZ’ będzie bardzo ważne dla przedsiębiorców. Co oznacza ten skrót?
Elżbieta Włodarczyk: Jest to Jednolity Europejski Dokument Zamówienia. Wprowadzenie tego dokumentu wynika z nowelizacji ustawy „Prawo zamówień publicznych”. Od 18 kwietnia tego roku udział we wszystkich zamówieniach publicznych będzie wymagał od przedsiębiorcy złożenia takiego dokumentu opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu |
Czyli każde zgłoszenie do przetargu publicznego będzie się musiało odbywać drogą elektroniczną?
Każdy, kto będzie chciał wziąć udział w przetargu publicznym i przedstawić swoją ofertę wraz z towarzyszącymi dokumentami, będzie zobligowany złożyć je w formie elektronicznej wraz ze swoim podpisem elektronicznym.
Czy możliwe będzie podpisanie się za pomocą profilu zaufanego?
Wymagany będzie kwalifikowany podpis elektroniczny. Czyli każdy, kto będzie składał ofertę będzie się musiał wyposażyć w zestaw do składania podpisu elektronicznego, zawierający kartę kryptograficzną wraz z certyfikatem kwalifikowanym.
Na pewno część platform przetargowych będzie umożliwiała składanie samego podpisu na swoich platformach. Na pewno będą też rozwiązania, które umożliwią przesyłanie podpisanego elektronicznie pliku w zewnętrznych aplikacjach, z których korzysta użytkownik.
Czy są potrzebne jakieś zmiany w firmie, która ma zamiar brać udział w przetargach publicznych?
Nie są potrzebne duże zmiany. Wystarczy zainstalować zestaw do stosowania podpisu elektronicznego, czytnik kart kryptograficznych i skonfigurować oprogramowanie.
Ale musi być ktoś, kto będzie ten podpis elektroniczny składał…
Trzeba pamiętać, że certyfikat kwalifikowany jest przeznaczony wyłącznie dla osoby, dla której był wydany. Może się nim posługiwać wyłącznie osoba, której dane są wskazane w certyfikacie kwalifikowanym.
To oznacza, że jeżeli w ramach firmy wymagane jest składanie wiążących podpisów przez osoby upoważnione do reprezentowania danej firmy, to te osoby powinny nabyć zestawy do składania podpisu i posiadać certyfikat kwalifikowany, którym się będą posługiwały przy postępowaniu w aukcjach, przetargach elektronicznych itd.
Warto dodać, że ten sam kwalifikowany certyfikat może być wykorzystany do różnych zastosowań.