Polskie samorządy nie mają strategii ani metod wspierania lokalnego handlu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

sklepik.01.150xTylko co dziesiąty przedstawiciel samorządu terytorialnego twierdzi, że w jego gminie istnieje sprecyzowana strategia określająca cele i metody wspierania lokalnego handlu. Lokalnym władzom brakuje narzędzi do przeciwdziałania dramatycznemu spadkowi sklepów detalicznych. Potwierdzają do wyniki badania "Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję - Społeczności Jutra" 1 przygotowanego przez MAKRO Cash & Carry Polska.

Jednocześnie połowa badanych osób (51%) uważa, że ich samorządy dysponują narzędziami wspierającymi uczestników handlu lokalnego. Wśród oferowanych instrumentów wsparcia najczęściej wymieniano politykę podatkową (72%), a w następnej kolejności wsparcie prawne (34%) i szkolenia w zakresie kompetencji handlowych (33%).

120501.samorzady.550x191

Brak strategii wsparcia wyraźnie odczuwają właściciele lokalnych sklepów.

Do najpoważniejszych przyczyn spadku liczby placówek handlowych zaliczają oni utrudnienia ze strony władz lokalnych oraz zagrożenie jakie stwarza bliskość innych sklepów, zarówno wielkopowierzchniowych (w ten sposób oceniło zagrożenia w funkcjonowaniu sklepów 57% właścicieli), jak i innych sklepów osiedlowych (33% wskazań). Niepokojący wydaje się fakt, że aż 97% właścicieli małych placówek handlowych nie odczuwa wsparcia ze strony władz lokalnych.

Eksperci kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” apelują o uruchomienie ogólnopolskiej debatyz udziałem władz samorządowych w ramach, której zostałyby ustalone kluczowe zasady wspierania lokalnych kupców.

Warto zwrócić uwagę lokalnych władz na fakt, że to właśnie lokalne sklepy generują największe przychody z handlu dla gmin. Stosując mechanizmy wsparcia dla mniejszych graczy rynkowych, władze gminy mają szansę stworzyć stabilne podstawy do rozwoju zrównoważonych społeczności (ang. sustainable communities), miejsc o zdrowiej tkance społecznej, zapewniających rozwój lokalnego rynku pracy oraz budujących więzi międzyludzkie – komentuje Rafał Krenz z Centrum Badania Społeczności i Polityk Lokalnych CAL i Collegium Civitas, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”.

Celem III edycji kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” realizowanej pod hasłem „Społeczność Jutra” przez MAKRO Cash & Carry jest popularyzowanie kultury robienia zakupów w małych sklepach spożywczych, wspieranie właścicieli sklepików w rozwoju biznesu oraz doprowadzenie do debaty z samorządami nt. efektywnych metod wspierania tradycyjnego handlu. W ramach tegorocznej akcji prowadzone będą liczne działania mające na celu podkreślenie roli, jaką odgrywają osiedlowe sklepy dla swoich społeczności lokalnych oraz polskiej gospodarki: współpraca z liderami opinii, prezentacja założeń kampanii podczas największych, ogólnopolskich kongresów gospodarczych czy organizacja warsztatów dedykowanych sektorowi MŚP.

Partnerami III edycji kampanii zostało szereg organizacji i instytucji: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Wspomagania Wsi, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich FAOW, Stowarzyszenie Naukowo – Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, MODR Karniowice, PODR Gdańsk, WODR Końskowola oraz LIR. Wśród partnerów medialnych kampanii są „Rynek spożywczy”, portalspożywczy.pl, dlahandlu.pl oraz „Czerwony portfelik”.

Więcej informacji o kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” na stronie www.tumieszkamtukupuje.pl

1 Raport „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję – Społeczności Jutra”, kwiecień 2011. Badanie przeprowadzone zostało na burmistrzach, wójtach, prezydentach miast, przewodniczących/ wiceprzewodniczących rady miast i gmin. Badaniem objęto losowo wybrane gminy o charakterze miejskim i wiejskim, we wszystkich regionach Polski. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wyniosła n=300. Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie MAKRO Cash & Carry.
Raport „Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe”, luty 2011. Badanie reprezentatywne w skali metropolii przeprowadziła Agencja Badań Rynku ABR Sesta Sp. z o.o. Autorkami badania są prof. T. Słaby i prof. A. Dąbrowska z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH.

Źródło: MAKRO Cash & Carry Polska