76% liderów sektora bankowego uważa, że branża powinna dbać o dobro społeczne
Świat stoi w obliczu ryzyka i niepewności na wielu frontach, klimatycznym, geopolitycznym, czy ekonomicznym. Autorzy raportu “Bankowość w 2035: globalne badanie sektora bankowego” starają się określić, jak te trendy wpływają na rozwój usług finansowych.
Badanie ‒ przeprowadzone przez Economist Impact we współpracy z firmą SAS – opisuje branżę w okresie przejściowym, gdy jej liderzy zastanawiają się nad bardziej świadomym i celowym kierunkiem rozwoju (ang. purpose-driven banking).
Raport zbiera i analizuje spostrzeżeniaokoło 500 przedstawicieli kadry zarządzającej banków z całego świata i wskazuje, jak banki przygotowują się do postcyfryzacyjnych zmian w perspektywie 2035 roku.
Czytaj także: Dla klientów polskich banków jak ważne są czynniki ESG?
Lepsza bankowość
Raport przynosi ciekawe odpowiedzi menedżerów w kontekście relacji bankowości i społecznego interesu:
– 76% ankietowanych wierzy, że sektor bankowy ma obowiązek uwzględnienia w swojej działalności obecnych potrzeb i problemów społecznych;
– według 79 proc., branża powinna bardziej angażować się w rozwiązywanie społecznych problemów;
– 82% ocenia, że organizacje świadczące usługi finansowe mogą działać na rzecz poprawy sytuacji społecznej, dążąc jednocześnie do osiągnięcia zysku.
Wiele zagrożeń ‒ ale i możliwości
Raport opisuje też trendy i ryzyka istotne dla sektora bankowego w ciągu najbliższych kilkunastu lat:
– dla 55% respondentów digitalizacja usług finansowych i wprowadzanie nowych technologii należą do najważniejszych trendów;
– 53% jako główne ryzyko widzi zagrożenia cyberbezpieczeństwa;
– 64% kadry zarządzającej jest przekonana, że bankowość zostaje w tyle za innymi sektorami, jeśli chodzi o realizację celów ESG (raportowanie pozafinansowe uwzględniające wpływ na środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny).
Czytaj także: Coraz więcej wątpliwości sektora finansowego wobec ESG
Analityka wytycza kierunki rozwoju
Najnowszy raport jest drugą częścią badania dotyczącego przyszłości sektora bankowego. Pierwsza odsłona ‒ „Bankowość w 2035: Trzy scenariusze dla branży” ‒ analizowała potencjalne ścieżki rozwoju branży.
Niezależnie od tego, co się wydarzy, kadra zarządzająca zdaje sobie sprawę z wagi technologii w budowaniu odporności i tworzeniu lepszej przyszłości ‒ zarówno dla ich własnych organizacji, jak i całej branży.
Prawie połowa respondentów (48%) wskazała zaawansowaną analitykę jako najważniejszą technologię potrzebną do utrzymania konkurencyjności ich organizacji w niepewnych czasach. Podobnie, ponad trzy czwarte (77%) ocenia swoją organizację jako wyprzedzającą (42%) lub będącą na dobrej drodze (35%) w realizacji celów związanych z transformacją cyfrową.
Transformacja cyfrowa znalazła się na pierwszym miejscu listy priorytetów strategicznych, na których skupi się kadra kierownicza w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat (57% odpowiedzi). Kolejne obszary to bezpieczeństwo i ochrona danych (55%) oraz doświadczenie klienta i zarządzanie ryzykiem (39%).
Alex Kwiatkowski, Director of Global Financial Services w SAS, przekonuje, że:
‒ Wielkie nadzieje, które pokładamy teraz w bankowości, będą napędzane przez analitykę i AI w chmurze. Liderzy sektora bankowego wiedzą, że nie mogą rozpocząć głębokiej transformacji bez przekucia zasad działania organizacji we wnioski, które można łatwo udostępnić interesariuszom i opinii publicznej. Osiągnięcie optymalnych wyników jest możliwe wyłącznie przez podejmowanie przemyślanych decyzji w oparciu o dane ‒ podkreśla Alex Kwiatkowski.
Więcej informacji na temat usprawniania procesów bankowych jest dostępnych na SAS.com/betterbanking.
Raport „Bankowość w 2035: globalne badanie sektora bankowego” został opracowany przez Economist Impact, funkcjonujący w ramach grupy medialnej The Economist. Partnerem publikacji była firma SAS.