Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
20godzin
35minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
20godzin
35minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

76% liderów sektora bankowego uważa, że branża powinna dbać o dobro społeczne

16.11.2022 12:05 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
76% liderów sektora bankowego uważa, że branża powinna dbać o dobro społeczne
Fot. stock.adobe.com / Suriyo
Badanie Economist Impact potwierdza zdecydowane poparcie decydentów bankowych dla bardziej odpowiedzialnych społecznie praktyk biznesowych. 82% respondentów uważa, że instytucje finansowe mogą przyczyniać się do poprawy sytuacji społecznej, dążąc jednocześnie do osiągania zysków. Jest to konieczne, gdyż konsumenci są dziś lojalni wobec firm, które prowadzą działalność w sposób transparentny i zrównoważony.

Świat stoi w obliczu ryzyka i niepewności na wielu frontach, klimatycznym, geopolitycznym, czy ekonomicznym. Autorzy raportu “Bankowość w 2035: globalne badanie sektora bankowego” starają się określić, jak te trendy wpływają na rozwój usług finansowych.

Badanie ‒ przeprowadzone przez Economist Impact we współpracy z firmą SAS – opisuje branżę w okresie przejściowym, gdy jej liderzy zastanawiają się nad bardziej świadomym i celowym kierunkiem rozwoju (ang. purpose-driven banking).

Raport zbiera i analizuje spostrzeżeniaokoło 500 przedstawicieli kadry zarządzającej banków z całego świata i wskazuje, jak banki przygotowują się do postcyfryzacyjnych zmian w perspektywie 2035 roku.

Czytaj także: Dla klientów polskich banków jak ważne są czynniki ESG?

Lepsza bankowość

Raport przynosi ciekawe odpowiedzi menedżerów w kontekście relacji bankowości i społecznego interesu:

– 76% ankietowanych wierzy, że sektor bankowy ma obowiązek uwzględnienia w swojej działalności obecnych potrzeb i problemów społecznych;

– według 79 proc., branża powinna bardziej angażować się w rozwiązywanie społecznych problemów;

– 82% ocenia, że organizacje świadczące usługi finansowe mogą działać na rzecz poprawy sytuacji społecznej, dążąc jednocześnie do osiągnięcia zysku.

Wiele zagrożeń ‒ ale i możliwości

Raport opisuje też trendy i ryzyka istotne dla sektora bankowego w ciągu najbliższych kilkunastu lat:

– dla 55% respondentów digitalizacja usług finansowych i wprowadzanie nowych technologii należą do najważniejszych trendów;

– 53% jako główne ryzyko widzi zagrożenia cyberbezpieczeństwa;

– 64% kadry zarządzającej jest przekonana, że bankowość zostaje w tyle za innymi sektorami, jeśli chodzi o realizację celów ESG (raportowanie pozafinansowe uwzględniające wpływ na środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny).

Czytaj także: Coraz więcej wątpliwości sektora finansowego wobec ESG

Analityka wytycza kierunki rozwoju

Najnowszy raport jest drugą częścią badania dotyczącego przyszłości sektora bankowego. Pierwsza odsłona ‒ „Bankowość w 2035: Trzy scenariusze dla branży” ‒ analizowała potencjalne ścieżki rozwoju branży.

Niezależnie od tego, co się wydarzy, kadra zarządzająca zdaje sobie sprawę z wagi technologii w budowaniu odporności i tworzeniu lepszej przyszłości ‒ zarówno dla ich własnych organizacji, jak i całej branży.

Prawie połowa respondentów (48%) wskazała zaawansowaną analitykę jako najważniejszą technologię potrzebną do utrzymania konkurencyjności ich organizacji w niepewnych czasach. Podobnie, ponad trzy czwarte (77%) ocenia swoją organizację jako wyprzedzającą (42%) lub będącą na dobrej drodze (35%) w realizacji celów związanych z transformacją cyfrową.

Transformacja cyfrowa znalazła się na pierwszym miejscu listy priorytetów strategicznych, na których skupi się kadra kierownicza w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat (57% odpowiedzi). Kolejne obszary to bezpieczeństwo i ochrona danych (55%) oraz doświadczenie klienta i zarządzanie ryzykiem (39%).

Alex Kwiatkowski, Director of Global Financial Services w SAS, przekonuje, że:

‒ Wielkie nadzieje, które pokładamy teraz w bankowości, będą napędzane przez analitykę i AI w chmurze. Liderzy sektora bankowego wiedzą, że nie mogą rozpocząć głębokiej transformacji bez przekucia zasad działania organizacji we wnioski, które można łatwo udostępnić interesariuszom i opinii publicznej. Osiągnięcie optymalnych wyników jest możliwe wyłącznie przez podejmowanie przemyślanych decyzji w oparciu o dane ‒ podkreśla Alex Kwiatkowski. 

Więcej informacji na temat usprawniania procesów bankowych jest dostępnych na SAS.com/betterbanking.

Raport „Bankowość w 2035: globalne badanie sektora bankowego” został opracowany przez Economist Impact, funkcjonujący w ramach grupy medialnej The Economist. Partnerem publikacji była firma SAS.

Źródło: SAS Polska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Alex KwiatkowskiAnalityka bankowaBankiCyberbezpieczeństwo / CyberprzestępczośćCyfryzacja / DigitalizacjaEconomist ImpactESG / Environmental, Social and corporate GovernanceRyzyko operacyjneSAS PolskaSektor bankowyZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}