50 Największych Banków w Polsce 2017: Nowe oblicze Big data

50 Największych Banków w Polsce 2017: Nowe oblicze Big data
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przesyłanie informacji za pośrednictwem sieci jest szybką metodą transferu firmowych danych do chmury, ale dziś to już nie wystarcza. Rynek poszukuje coraz szybszych metod analizowania dużych ilości danych. Pojawiła się zatem fast data. Chodzi bowiem o maksymalne wykorzystanie wniosków z analizy informacji dla zwiększenia wyników finansowych.

Artur Król

Coraz częściej termin big data jest odmieniany po nowemu. Fast data to kolejna odsłona tej technologii, z której korzystają coraz większe rzesze firm. Powstają również pierwsze Data Science House – podmioty, których celem jest ułatwienie firmom monetyzacji przetworzonych danych. Stanowi ona bowiem, obok szybkiego przetwarzania danych, kolejny ważny cel, jaki chcą osiągać firmy z zastosowania analizy big data. Rewolucyjna obróbka informacji Bez wątpienia technologia ta zrewolucjonizowała sposób pozyskiwania i obróbki informacji. Możliwość analizowania wielowymiarowych danych pozwoliła na skok jakościowy. W przeszłości firmy analizowały informacje pochodzące z zewnętrznych lub wewnętrznych źródeł w jednowymiarowych segmentach. W ten sposób uzyskiwało się niepełne dane, co niejednokrotnie prowadziło do wyciągania nieprecyzyjnych informacji dotyczących m.in.: potrzeb klientów, oczekiwań rynku, opinii na temat produktów, usług czy marki. Big data, oprócz wielowymiarowości analizy danych pochodzących z wielu źródeł, umożliwia badanie informacji w procesie tu i teraz. To obecnie najbardziej pożądana jej cecha. Wciąż jednak problemem jest monetyzacja danych. IDC rekomenduje zatem, aby firmy rozpoczęły tworzenie specjalnych działów i zespołów odpowiedzialnych za analizę potencjału danych w ich systemach. Takie działanie pozwoli ocenić biznesową wartość informacji posiadanych przez przedsiębiorstwa pod kątem ich przydatności w strategii firmy oraz możliwości generowania przez nie zysków. Działanie takie jest dość kosztowne i wymaga zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów. Alternatywą dla wewnętrznych komórek wyspecjalizowanych w działaniach z zakresu data analytics mogą okazać się zewnętrzni badacze danych. Na co dzień stykają się oni bowiem ze strumieniami danych i je analizują. Potrafią zatem, z reguły skuteczniej i szybciej, ocenić biznesową wartość firmowych big data, a także zaproponować gotowe scenariusze ich wykorzystania i spieniężenia.

Pod określeniem Data Science House kryją się zintegrowane usługi z zakresu analityki i monetyzacji danych, w tym tzw. data enrichment (wzbogacanie systemów informatycznych firm danymi – zarówno ze świata online, jak i offline, czyli zgromadzonymi w papierowych dokumentach), data-driven business (optymalizacja procesów z wykorzystaniem danych typu 1st i 3rd party) oraz consulting. Pierwsze tego typu placówki już powstały w Polsce.

Fast obok big

130 mld dolarów – tyle wydadzą w tym roku firmy na rozwiązania big data. Jak widać, rynek analityki dynamicznie rośnie, poszukując coraz bardziej wydajnych metod analizowania danych w jak najkrótszym czasie. O tym jak jest ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI