50 Największych Banków w Polsce 2017: Nowe oblicze Big data
Artur Król
Coraz częściej termin big data jest odmieniany po nowemu. Fast data to kolejna odsłona tej technologii, z której korzystają coraz większe rzesze firm. Powstają również pierwsze Data Science House – podmioty, których celem jest ułatwienie firmom monetyzacji przetworzonych danych. Stanowi ona bowiem, obok szybkiego przetwarzania danych, kolejny ważny cel, jaki chcą osiągać firmy z zastosowania analizy big data. Rewolucyjna obróbka informacji Bez wątpienia technologia ta zrewolucjonizowała sposób pozyskiwania i obróbki informacji. Możliwość analizowania wielowymiarowych danych pozwoliła na skok jakościowy. W przeszłości firmy analizowały informacje pochodzące z zewnętrznych lub wewnętrznych źródeł w jednowymiarowych segmentach. W ten sposób uzyskiwało się niepełne dane, co niejednokrotnie prowadziło do wyciągania nieprecyzyjnych informacji dotyczących m.in.: potrzeb klientów, oczekiwań rynku, opinii na temat produktów, usług czy marki. Big data, oprócz wielowymiarowości analizy danych pochodzących z wielu źródeł, umożliwia badanie informacji w procesie tu i teraz. To obecnie najbardziej pożądana jej cecha. Wciąż jednak problemem jest monetyzacja danych. IDC rekomenduje zatem, aby firmy rozpoczęły tworzenie specjalnych działów i zespołów odpowiedzialnych za analizę potencjału danych w ich systemach. Takie działanie pozwoli ocenić biznesową wartość informacji posiadanych przez przedsiębiorstwa pod kątem ich przydatności w strategii firmy oraz możliwości generowania przez nie zysków. Działanie takie jest dość kosztowne i wymaga zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów. Alternatywą dla wewnętrznych komórek wyspecjalizowanych w działaniach z zakresu data analytics mogą okazać się zewnętrzni badacze danych. Na co dzień stykają się oni bowiem ze strumieniami danych i je analizują. Potrafią zatem, z reguły skuteczniej i szybciej, ocenić biznesową wartość firmowych big data, a także zaproponować gotowe scenariusze ich wykorzystania i spieniężenia.
Pod określeniem Data Science House kryją się zintegrowane usługi z zakresu analityki i monetyzacji danych, w tym tzw. data enrichment (wzbogacanie systemów informatycznych firm danymi – zarówno ze świata online, jak i offline, czyli zgromadzonymi w papierowych dokumentach), data-driven business (optymalizacja procesów z wykorzystaniem danych typu 1st i 3rd party) oraz consulting. Pierwsze tego typu placówki już powstały w Polsce.
Fast obok big
130 mld dolarów – tyle wydadzą w tym roku firmy na rozwiązania big data. Jak widać, rynek analityki dynamicznie rośnie, poszukując coraz bardziej wydajnych metod analizowania danych w jak najkrótszym czasie. O tym jak jest ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI