50 Największych Banków w Polsce 2017: Koncentrujemy się na przetwarzaniu w chmurze
Andrzej Gibas dyrektor sektora finansowego w polskim oddziale Microsoft, od 25 lat związany z branżą informatyczną. Jego główny obszar działania to współpraca w zakresie rozwiązań informatycznych dla sektora bankowego i ubezpieczeniowego. W latach 1999-2010 związany z IBM, gdzie pełnił między innymi funkcję dyrektora sektora finansowego (2004-2009). Z kolei w latach 2010-2013 pracował na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży w Oracle Polska. W swojej działalności na rzecz sektora finansowego w Polsce pełnił między innymi funkcję członka prezydium Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich (w latach 2007-2010), był też członkiem rady doradzającej zarządowi pierwszego polskiego banku internetowego – mRady (w latach 2002-2005). Publikował artykuły na temat zastosowań rozwiązań informatycznych w sektorze finansowym, był uczestnikiem i organizatorem wielu branżowych konferencji. Z wykształcenia inżynier po Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Ukończył studia podyplomowe w dziedzinie handlu zagranicznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Client Executive Program w INSEAD w Fontainebleau, we Francji.
Jakie trendy będą w opinii firmy Microsoft kształtowały światowy rynek finansowy w najbliższych latach?
Żyjemy w czasach transformacji cyfrowej i czwartej rewolucji przemysłowej. W środowisku bankowym dużo mówi się o tej pierwszej. To dzieje się tu i teraz. Jednak nadal zauważalna jest dysproporcja pomiędzy tym, co się mówi, a co jest w rzeczywistości realizowane. Na jednej z naszych konferencji poświęconych temu zagadnieniu wiceprezes dużego polskiego banku zacytował badanie, z którego wynikało, że sektor bankowy najwięcej wydaje na konferencje i mówi o transformacji cyfrowej. W stosunku do innych branż prowadzi jednak mniej projektów związanych z wdrażaniem jej w życie. Według firmy Microsoft, transformacja cyfrowa ma cztery wymiary. Pierwszy to cyfrowe doświadczenie klienta, drugi stanowi cyfrowe środowisko pracy (cyfrowe miejsce pracy), trzeci wymiar to automatyzacja procesów biznesowych wykonywanych w tle, na przykład back office w banku. Czwarty to wykorzystywanie technologii cyfrowych do tworzenia zupełnie nowych produktów, które bez nich nie mogłyby powstać. Bez zbudowania wirtualnej platformy w chmurze nie da się świadczyć chociażby takich usług, jakie oferuje Uber. Jeśli chodzi o usługi finansowe, to przykładem mogą być platformy do crowdfundingu. Jeśli spojrzeć na cyfrowe doświadczenie klienta, a mam kontakty z pracownikami Microsoftu współpracującymi w innych krajach z sektorem finansowym, to widzę, że banki działające w naszym kraju nie muszą się niczego wstydzić. Stworzyły atrakcyjne rozwiązania dla klientów, na co dowodem są uznanie i nagrody na różnych konkursach, jakie zdobyły na świecie projekty takie jak: Alior Bank, mBank czy Idea Bank. Natomiast w drugim z wymienionych obszarów, czyli cyfrowym miejscu pracy – digital workplace jest znacznie więcej do zrobienia. Wiąże się to też z trzecim elementem, czyli doskonałością operacyjną poprzez automatyzowanie procesów w tzw. back office. Często jeszcze pomimo tego, że oferowane produkty są już nowoczesne, to nadal przy ich opracowywaniu w sektorze bankowym w Polsce wykorzystuje się dokumentację papierową. Procesy są automatyzowane, ale nie kompleksowo. W programach strategii publikowanych przez banki podaje się, że przyszłość stanowi strategia cyfrowej transformacji. Mówi się też w nich o poprawieniu wskaźnika C/I (Cost to Income Ratio), czyli o obniżaniu kosztów. Banki działające w Polsce mają ten wskaźnik dobry, lepszy niż w krajach Europy Zachodniej. Wiąże się to z niskim kosztem pracy. Obecne zmiany na rynku pracy powodują, że nie da się go utrzymać bez automatyzacji pracy. To z jednej strony budowa cyfrowego miejsca pracy, czyli całkowitej rezygnacji z nośnika, jakim jest papier i przejście do pracy zespołowej z wykorzystaniem narzędzi wirtualnych na przykład do wspólnej edycji dokumentów. Automatyzacja procesów biznesowych to również zastąpienie niektórych prac w banku przez roboty, tzw. boty.
Jakie miejsce w tych procesach widzi dla siebie Microsoft?
Jesteśmy firmą technologiczną i platformową. To oznacza, że oferujemy komponenty technologiczne, z których można budować jak z klocków Lego nowe rozwiązania. Na przykład takie jak platforma mobilna i internetowa nowego mBanku zbudowana właśnie z wykorzystaniem naszych technologii. Oferujemy też zestaw usług chmury publicznej Microsoft. Zestawiając dostępne i przyszłe usługi, już obecnie można i będzie można jeszcze sprawniej tworzyć nowoczesne i wyrafinowane usługi. Dysponujemy zestawem usług, które odpowiadają na wszystkie cztery wymiary cyfrowej transformacji. Zaletą współpracy z Microsoftem jest to, że oferujemy produkty i usługi w modelu hybrydowym. Jeśli bank nie jest jeszcze gotowy przenieść wszystkich swoich procesów do chmury, to możemy zaproponować wykorzystanie naszej technologii w jego centrum przetwarzania. Można też je podzielić i część nadal będzie przetwarzana w banku, a część w naszej chmurze. Na bazie naszego rozwiązania Dynamics (system klasy CRM) można budować rozwiązania do zarządzania relacjami z klientem. Mamy też technologię, która pozwala prowadzić bardzo zaawansowaną analitykę z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia się maszynowego. Wykorzystując takie narzędzia, bank może analizować dane o klientach i oferować im lepiej dostosowane do ich potrzeb oferty, a co więcej wyprzedzać ich potrzeby. Jeśli chodzi o cyfrowe miejsce pracy, to jest to nasza kluczowa kompetencja. Office 365 umożliwia zbudowanie nowoczesnego środowiska pracy grupowej, które umożliwia efektywną współpracę z wykorzystaniem takich usług, jak poczta elektroniczna, Skype for Business z komunikatorem tekstowym, głosowym i wideo. Natomiast Microsoft OneDrive daje możliwość wspólnej edycji dokumentów bez względu na urządzenie, z którego się korzysta. W ramach Office 365 jest dostępny Share Point, w którym można zautomatyzować procesy biznesowe w firmie. W chmurze Azure jest oferowanych kilkanaście tysięcy rozmaitych usług i można z nich złożyć praktycznie wszystko, co chce się osiągnąć. Już w tej chwili dostępne są rozwiązania, w których na podstawie danych o kliencie banku renderowany jest w trybie online film ze spersonalizowaną ofertą dla klienta indywidualnego. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo naszej chmury, to mamy wszystkie możliwe certyfikaty w tym zakresie. Dla klientów sektora bankowego w Polsce udostępniamy usługi z dwu centrów znajdujących się w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Jedno znajduje się w Irlandii, a drugie w Holandii. Specjaliści od spraw bezpieczeństwa banków mogą się sami przekonać, że jeśli bank przeznaczyłby nawet wszystkie środki, jakie ma na IT, tylko na zabezpieczenia, to nadal nie uzyskają tak wysokiego poziomu ochrony, jakie gwarantuje nasza firma.
Dlaczego warto wybrać współpracę z firmą Microsoft?
Jesteśmy obecnie zaufanym i sprawdzonym dostawcą rozwiązań chmurowych. Sektor bankowy w Polsce ciągle mierzy się z wyzwaniem, jakim jest adopcja tego modelu przetwarzania. Jest to związane głównie z koniecznością zachowania zgodności z regulacjami. Takim problemem jest, zapisany w prawie bankowym, brak możliwości ograniczania odpowiedzialności w przypadku outsourcingu kluczowych procesów bankowych. W tym zakresie jesteśmy kilka kroków przed naszą konkurencją i jesteśmy przygotowani, by tak oferować usługi w chmurze, by były one zgodne z wysokimi wymaganiami związanymi z bezpieczeństwem banków oraz były zgodne z wymogami regulacyjnymi. Microsoft strategicznie koncentruje się na przetwarzaniu w chmurze i od dziesięcioleci jest dostawcą oprogramowania dla banków. Zainwestowaliśmy miliardy dolarów w dostarczanie usług w chmurze. Mamy za sobą ponad 40 lat doświadczenia ze współpracy z klientami z tzw. segmentu enterprise. Rozumiemy złożoność, jaka wiąże się z ofertami dla takich firm. Wymagania technologiczne są tu dużo większe i nie zawsze wszyscy dostawcy usług chmurowych potrafią dać sobie z tym radę. Równie ważna jest gotowość do spełniania wymogów regulacyjnych. Microsoft zbudował też w ciągu wielu już lat funkcjonowania w Polsce dużą organizację. Mamy potencjał, by wspierać naszych klientów. Organizację serwisową, która świadczy usługi nie tylko wsparcia, ale też doradcze. Duża część z 500 osób pracujących w polskim oddziale Microsoft dedykowana jest do obsługi dużych przedsiębiorstw. Warto przy okazji dodać, że szef Microsoftu Satya Nadella publicznie zadeklarował, że wszystkie nasze usługi w chmurze publicznej będą zgodne z wymaganiami nowej dyrektywy RODO (GDRP) z dniem wejścia jej w życie. Zdejmiemy z naszych klientów przynajmniej część problemów wynikających z jej wdrożenia.