Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
88dni
12godzin
46minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Gospodarka | Z rynku finansowego

2,6 mld zł zaległych zobowiązań najbardziej energochłonnych sektorów polskiej gospodarki

28.04.2025 10:34 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
2,6 mld zł zaległych zobowiązań najbardziej energochłonnych sektorów polskiej gospodarki
Fot. stock.adobe.com/Vital
Do najbardziej zadłużonych branż energochłonnych należą przemysł spożywczy, chemiczny, papierniczy, hutniczy oraz produkcja wyrobów mineralnych. W sumie przeterminowane zobowiązania w pięciu kluczowych, a zarazem najbardziej energochłonnych sektorach polskiej gospodarki przekroczyły już 2,6 mld zł – wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK. Jak wysokie koszty energii i zaległe zobowiązania wpływają na ich przyszłość? – analiza ekspertów Grupy BIK.

Branże energochłonne zużywają duże ilości energii elektrycznej i cieplnej oraz generują wysoką emisję CO₂. Ich działalność zależy zatem od przewidywalności kosztów energii i stabilnych regulacji.

W obliczu rosnących cen surowców, kosztów emisji oraz unijnej polityki klimatycznej,  sektory te są szczególnie wrażliwe na zmiany rynkowe. Do najbardziej zadłużonych branż energochłonnych należą przemysł spożywczy, chemiczny, papierniczy, hutniczy oraz produkcja wyrobów mineralnych.

Największy udział w sumie nieuregulowanych na czas płatności – mimo wyraźnego spadku o 505,5 mln zł w ujęciu rocznym – przypadł  przemysłowi spożywczemu, gdzie zaległe zadłużenie sięgnęło na koniec lutego 1,34 mld zł.

Z kolei najbardziej dynamiczny wzrost w ujęciu procentowym odnotowano w branży chemicznej – aż o 29,6 proc., do poziomu prawie 72 mln zł.

Sytuacja nie wygląda lepiej w sektorze metalurgicznym, gdzie zaległości wzrosły o 24 proc., osiągając kwotę 394,3 mln zł.  

– Przytoczone dane jasno wskazują, że bez dostępu do stabilnej i tańszej energii oraz wdrożenia systemowego wsparcia inwestycyjnego w zakresie transformacjienergetycznej, przedsiębiorstwa będą coraz częściej borykać się z problemami płynnościowymi, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpływać na ich konkurencyjność zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym – wskazuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK).

Łączna kwota nieopłaconych w terminie zobowiązań kredytowych i pozakredytowych – dane BIG InfoMonitor i BIK (luty 2025):

  • przemysł spożywczy: 1,34 mld zł (spadek z 1,85 mld zł; ↓ 505,5 mln zł, -27,4%);
  • wyroby mineralne: 519,8 mln zł (wzrost z 499,1 mln zł; ↑ 20,8 mln zł, +4,2%);
  • produkcja metali: 394,3 mln zł (wzrost z 318,1 mln zł; ↑ 76,2 mln zł, +24%);
  • przemysł papierniczy: 273,7 mln zł (spadek z 286,1 mln zł; ↓ 12,4 mln zł, -4,3%);
  • przemysł chemiczny: 71,96 mln zł (wzrost z 55,5 mln zł; ↑ 16,5 mln zł, +29,6%).

Najbardziej energochłonne przedsiębiorstwa odznaczają się również wysokim udziałem firm-dłużników w swoim obszarze specjalizacji. Do blisko 8 proc. dochodzi już w przemyśle mineralnym, metalowym i chemicznym.

Ponadto we wszystkich TOP 5 zwiększyła się liczba dłużników w ostatnim analizowanym okresie.

Czytaj także: Polska trzecią najbardziej energochłonną gospodarką UE-27

Zwiększone ryzyko utraty płynności finansowej

Na sytuację finansową sektorów energochłonnych negatywnie wpływają rosnące ceny energii, wysokie koszty zakupu uprawnień do emisji CO₂ oraz konieczność modernizacji technologii w kierunku niskoemisyjnym. Firmy często nie są w stanie bezpośrednio przenieść tych kosztów na klientów, co skutkuje spadkiem marż.

Dodatkowym problemem jest utrudniony dostęp do finansowania – szczególnie dla instalacji opartych na paliwach kopalnych, które nie wpisują się w unijne standardy zrównoważonego rozwoju. W efekcie coraz więcej przedsiębiorstw staje przed ryzykiem utraty płynności.

– Wysoki poziom zaległego zadłużenia zarówno kredytowego jak i pozakredytowego w wielu branżach energochłonnych to nie przypadek, ale efekt nakładających się presji – kosztowej, regulacyjnej i inwestycyjnej.

Prof. Waldemar Rogowski, BIK, SGH

Firmy nie tylko płacą więcej za energię, ale też muszą dostosować się do rosnących wymagań środowiskowych.

Tam, gdzie nie ma bufora kapitałowego ani wsparcia inwestycyjnego, rośnie ryzyko utraty płynności finansowej.

Z kolei tam, gdzie udało się połączyć poprawę efektywności z rozsądnym zarządzaniem kosztami, widać wyraźną stabilizację. Transformacja wymaga czasu i wsparcia systemowego – zarówno regulacyjnego, jak i finansowego – komentuje dr hab. Waldemar Rogowski.

Bieżące monitorowanie sytuacji kontrahentów

Niewypłacalność lub brak płynności finansowej może dotknąć firmy, które przez długi czas dobrze radziły sobie na rynku i utrzymywały stabilne przepływy finansowe.

Gwałtowne zmiany geopolityczne, rosnąca inflacja i wysokie ceny energii mogą doprowadzić do pogorszenia sytuacji finansowej kontrahenta, a nawet do jego niewypłacalności.

Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na kompleksowe rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo finansowe firmy.

Sięgają po narzędzia monitorujące status klientów i kontrahentów pod kątem ich sytuacji finansowo-płatniczej – np. to, czy o danej firmie pojawiają się nowe negatywne informacje gospodarcze albo te związane z rozpoczęciem restrukturyzacji lub upadłości.

Rzetelna ocena w tym zakresie pozwala zapobiec skutkom przyszłych problemów z otrzymywaniem płatności po terminie, a co za tym idzie – wyeliminować problem, zanim się pojawi.

Czytaj także: Raport podsumowujący | Forum Polska 2035 – Podsumowanie | Rozmowy o przyszłości polskiej gospodarki i rynku finansowego

Źródło: Grupa BIK
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Ceny energiiDługi / ZadłużenieEnergochłonność gospodarkiESG / Environmental, Social and corporate GovernancekontrahentProdukcja metaliProdukcja wyrobów mineralnychprzemysł chemicznyPrzemysł papierniczyPrzemysł spożywczyRedukcja emisji CO2
Autor mb
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Grupa ERSTE, logo na ekranie laptopa
Z rynku finansowego
KNF nie zgłosiła sprzeciwu wobec przejęcia Santander BP przez Erste Group Bank
Kadry
PwC w Europie Środkowo-Wschodniej z nowym CEO od połowy przyszłego roku
Bank
Z rynku finansowego
Banki w Europie Środkowo-Wschodniej jednymi z najbardziej odpornych w Europie

Najnowsze

KNF
Z rynku finansowego
KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej banków w 2026 r.
Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
grafika, Bank Pekao, usługa CyberRescue
Cyberbezpieczeństwo
CyberRescue dla klientów Banku Pekao ze wsparcie ekspertów 24/7
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych
Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski

Zobacz także

Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}