10% wzrostu finansowania leasingiem w trzech kwartałach 2024 roku r/r
Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) za trzy kwartały 2024 roku wynika, że branża leasingowa udzieliła finansowania ruchomości i nieruchomości na kwotę 78,99 mld zł. To oznacza wzrost o 10,5 proc. w porównaniu z dziewięcioma miesiącami 2023 roku.
Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów przez firmy leasingowe. Ich wartość wyniosła 69,15 mld zł mld zł (skok o 11,9 proc.), z kolei pożyczek leasingowych – 9,84 mld zł (wzrost o 1,2 proc.).
O ile w pierwszym i drugim kwartale spółki leasingowe zanotowały dwucyfrowy wzrost, tak w trzecim kwartale jest jednocyfrowy i sięga 4 proc.
Leasingowe skutki sytuacji w branży transportowej
Branża leasingowa odczuwa skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Od czterech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na minusie. Wartość finansowania ciężkiego transportu spadła o ponad 15 proc. rok do roku, osiągając wartość 13,5 mld zł po dziewięciu miesiącach roku.
Leasingodawcy rosną dalej w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń. W tym ostatnim wyraźny wzrost widać w finansowaniu maszyn budowalnych (wzrost o 27 proc., do 3,9 mld zł) oraz sprzętu medycznego (o 25 proc., do 1,1 mld) i gastronomicznego (o 22 proc., do 177 mln zł).
W segmencie maszyn i urządzeń największą część stanowią maszyny rolnicze – 4,6 mld zł, które odnotowały lekki, 1-proc. spadek. Wpływ na to miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe.
W kwietniu ’24 weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystany dla rolników.
Czytaj także: Firmy leasingowe udzieliły 54,2 mld zł finansowania w ciągu sześciu miesięcy 2024 roku
Struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe
Jak wygląda finansowanie w podziale na aktywa:
- pojazdy – 56,9 mld zł (wzrost o 13 proc.) –
- w tym pojazdy lekkie – 42,7 mld zł (wzrost o 26 proc.)
- w tym pojazdy ciężkie – 13,5 mld zł (spadek o 15 proc.);
- maszyny i urządzenia – 19,2 mld zł (wzrost o 6 proc.);
- pozostałe ruchomości – 2,4 mld zł (spadek o 0,7 proc.);
- nieruchomości – 0,44 mld zł (spadek o 20 proc.).
W strukturze finansowania aktywów przez firmy leasingowe, największą część stanowią pojazdy – 72,5 proc., a następnie maszyny i inne urządzenia – 24,5 proc., inne transakcje razem z nieruchomościami to 3 proc. w tej strukturze.
Związek Polskiego Leasingu co kwartał prezentuje podsumowanie wyników branży leasingowej.
Dane pochodzą ze sprawozdań firm członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty Związku obejmują 100 proc. polskiego rynku.
Czytaj także: Raport ZPL – klienci chcą mieć możliwość zdalnego zawierania umów leasingowych
Komentarz do wyników – Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu
Po mocnym pierwszym półroczu 2024 z dynamiką 14,0 proc. rok do roku, w samym trzecim kwartale tempo wzrostu rynku leasingu ruchomości wyhamowało do 4,4 proc. rok do roku.
Wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm było więc istotne, ale w naszej ocenie będzie ograniczone do samego trzeciego kwartału.
Wynikało ono z dwóch głównych czynników. Po pierwsze, niższa już była dynamika finansowania pojazdów lekkich: 15,3 proc. r/r w trzecim kwartale, po bardzo wysokich odczytach za poprzednie cztery kwartały, z 31,6 proc. r/r za I półrocze 2024. Tak wysokie dynamiki finansowania OSD były nie do utrzymania w dłuższym terminie, tym bardziej że wyższą podaż nowych aut notujemy już od początku 2023 roku.
W czwartym kwartale 2024 roku sektor pojazdów lekkich powinien jednak przyspieszyć za sprawą rosnącej konsumpcji prywatnej oraz wdrażanych od 1 stycznia 2025 roku regulacji CAFE. Znacznie zaostrzone normy emisji CO2 powinny napędzić sprzedaż nowych aut osobowych w końcówce tego roku.
Po drugie widzimy, że cały rynek leasingu w dużej mierze wyhamował przez finansowanie pojazdów ciężkich, gdzie dynamika wyhamowała -25,8 proc. rok do roku w trzecim kwartale, po już spadkowym I półroczu z -10,1 proc. rok do roku.
I było to głównie pokłosiem recesji w przemyśle strefy euro, co przełożyło się na spadki naszego eksportu, a w konsekwencji na niższy popyt na usługi frachtu, ich ceny, a w końcu i sytuację finansową polskich firm transportowych. W takiej sytuacji firmy te ograniczały swoje inwestycje w rozwój taboru pojazdów.
Wygląda jednak na to, że sytuacja w europejskim przemyśle powinna być już wyraźnie lepsza w czwartym kwartale 2024 roku. Dane za wrzesień pokazały nieznaczny wzrost produkcji przemysłowej strefy euro w ujęciu rocznym, po wielu miesiącach głębokich spadków.
Odbiła też wyraźnie we wrześniu ’24 sprzedaż detaliczna towarów w Niemczech, a to ostrożna postawa niemieckich konsumentów była jedną z głównych przyczyn słabości przemysłu Eurolandu. Pomaga też EBC, systematycznie obniżając stopy procentowej.
Stwarza to wszystko warunki do trwałego odbicia produkcji przemysłowej w strefie euro w końcówce 2024 roku, na co pozytywnie zareagują polskie firmy transportowe. Widzimy spore szanse na dodatnią dynamikę finansowania pojazdów ciężkich na rynku leasingu w czwartym kwartale 2024.
Dodatkowe informacje: www.leasing.org.pl