10% wzrostu finansowania leasingiem w trzech kwartałach 2024 roku r/r

10% wzrostu finansowania leasingiem w trzech kwartałach 2024 roku r/r
Marcin Nieplowicz. Źródło: ZPL
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 79 mld zł w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku. To wzrost o 10 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2023 roku. W III kwartale '24 dynamika wzrostu rynku wyhamowała, prognozy na IV kwartał są optymistyczne, poinformował ZPL.

Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) za trzy kwartały 2024 roku wynika, że branża leasingowa udzieliła finansowania ruchomości i nieruchomości na kwotę 78,99 mld zł. To oznacza wzrost o 10,5 proc. w porównaniu z dziewięcioma miesiącami 2023 roku.

Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów przez firmy leasingowe. Ich wartość wyniosła 69,15 mld zł mld zł (skok o 11,9 proc.), z kolei pożyczek leasingowych – 9,84 mld zł (wzrost o 1,2 proc.).

O ile w pierwszym i drugim kwartale spółki leasingowe zanotowały dwucyfrowy wzrost, tak w trzecim kwartale jest jednocyfrowy i sięga 4 proc.

Leasingowe skutki sytuacji w branży transportowej

Branża leasingowa odczuwa skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Od czterech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na minusie. Wartość finansowania ciężkiego transportu spadła o ponad 15 proc. rok do roku, osiągając wartość 13,5 mld zł po dziewięciu miesiącach roku.

Leasingodawcy rosną dalej w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń. W tym ostatnim wyraźny wzrost widać w finansowaniu maszyn budowalnych (wzrost o 27 proc., do 3,9 mld zł) oraz sprzętu medycznego (o 25 proc., do 1,1 mld) i gastronomicznego (o 22 proc., do 177 mln zł).

W segmencie maszyn i urządzeń największą część stanowią maszyny rolnicze – 4,6 mld zł, które odnotowały lekki, 1-proc. spadek. Wpływ na to miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe.

W kwietniu ’24 weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystany dla rolników.

Czytaj także: Firmy leasingowe udzieliły 54,2 mld zł finansowania w ciągu sześciu miesięcy 2024 roku

Struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe

Jak wygląda finansowanie w podziale na aktywa:

  • pojazdy – 56,9 mld zł (wzrost o 13 proc.) –
  • w tym pojazdy lekkie – 42,7 mld zł (wzrost o 26 proc.)
  • w tym pojazdy ciężkie – 13,5 mld zł (spadek o 15 proc.);
  • maszyny i urządzenia – 19,2 mld zł (wzrost o 6 proc.);
  • pozostałe ruchomości – 2,4 mld zł (spadek o 0,7 proc.);
  • nieruchomości – 0,44 mld zł (spadek o 20 proc.).

W strukturze finansowania aktywów przez firmy leasingowe, największą część stanowią pojazdy – 72,5 proc., a następnie maszyny i inne urządzenia – 24,5 proc., inne transakcje razem z nieruchomościami to 3 proc. w tej strukturze.

grafika, Struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe, ZPL

Związek Polskiego Leasingu co kwartał prezentuje podsumowanie wyników branży leasingowej.

Dane pochodzą ze sprawozdań firm członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty Związku obejmują 100 proc. polskiego rynku.

Czytaj także: Raport ZPL – klienci chcą mieć możliwość zdalnego zawierania umów leasingowych

Komentarz do wyników – Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu

Po mocnym pierwszym półroczu 2024 z dynamiką 14,0 proc. rok do roku, w samym trzecim kwartale tempo wzrostu rynku leasingu ruchomości wyhamowało do 4,4 proc. rok do roku.

Wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm było więc istotne, ale w naszej ocenie będzie ograniczone do samego trzeciego kwartału.

Wynikało ono z dwóch głównych czynników. Po pierwsze, niższa już była dynamika finansowania pojazdów lekkich: 15,3 proc. r/r w trzecim kwartale, po bardzo wysokich odczytach za poprzednie cztery kwartały, z 31,6 proc. r/r za I półrocze 2024. Tak wysokie dynamiki finansowania OSD były nie do utrzymania w dłuższym terminie, tym bardziej że wyższą podaż nowych aut notujemy już od początku 2023 roku.

W czwartym kwartale 2024 roku sektor pojazdów lekkich powinien jednak przyspieszyć za sprawą rosnącej konsumpcji prywatnej oraz wdrażanych od 1 stycznia 2025  roku regulacji CAFE. Znacznie zaostrzone normy emisji CO2 powinny napędzić sprzedaż nowych aut osobowych w końcówce tego roku.

Po drugie widzimy, że cały rynek leasingu w dużej mierze wyhamował przez finansowanie pojazdów ciężkich, gdzie dynamika wyhamowała -25,8 proc. rok do roku w trzecim kwartale, po już spadkowym I półroczu z -10,1 proc. rok do roku.

I było to głównie pokłosiem recesji w przemyśle strefy euro, co przełożyło się na spadki naszego eksportu, a w konsekwencji na niższy popyt na usługi frachtu, ich ceny, a w końcu i sytuację finansową polskich firm transportowych. W takiej sytuacji firmy te ograniczały swoje inwestycje w rozwój taboru pojazdów.

Wygląda jednak na to, że sytuacja w europejskim przemyśle powinna być już wyraźnie lepsza w czwartym kwartale 2024 roku. Dane za wrzesień pokazały nieznaczny wzrost produkcji przemysłowej strefy euro w ujęciu rocznym, po wielu miesiącach głębokich spadków.

Odbiła też wyraźnie we wrześniu ’24 sprzedaż detaliczna towarów w Niemczech, a to ostrożna postawa niemieckich konsumentów była jedną z głównych przyczyn słabości przemysłu Eurolandu. Pomaga też EBC, systematycznie obniżając stopy procentowej.

Stwarza to wszystko warunki do trwałego odbicia produkcji przemysłowej w strefie euro w końcówce 2024 roku, na co pozytywnie zareagują polskie firmy transportowe. Widzimy spore szanse na dodatnią dynamikę finansowania pojazdów ciężkich na rynku leasingu w czwartym kwartale 2024.

Dodatkowe informacje: www.leasing.org.pl

Źródło: Związek Polskiego Leasingu / ZPL