ZPL proponuje wytyczne do liczenia śladu węglowego w firmach leasingowych

Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z intensyfikacją procesu dekarbonizacji gospodarki, odpowiadającego na postępujące ocieplenie klimatu. Stale rosnące w ostatnich latach globalne emisje gazów cieplarnianych prowadzą do przyspieszenia zjawiska zmiany klimatu i zintensyfikowania jego konsekwencji.
Reakcją branży leasingowej na ten proces jest wprowadzenie mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, których kluczowym etapem jest obliczanie śladu węglowego.
Standard raportowania śladu węglowego w leasingu
Związek Polskiego Leasingu zakończył w ramach projektu ESG przygotowanie wytycznych w zakresie liczenia śladu węglowego portfela aktywów leasingowych.
Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.
– Zakończyliśmy prace nad metodologią i narzędziem do liczenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego standardu na rynku europejskim do sektorowego liczenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych.

Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Chcemy, by cała branża leasingowa posługiwała się tym samym standardem i stosowała te same benchmarki dla swoich aktywów – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.
Metodyka została opracowana przez zespół ekspertów Związku Polskiego Leasingu i przedstawicieli firm członkowskich, ze wsparciem eksperckim Fundacji Climate&Strategy, która specjalizuje się w liczeniu i redukowaniu śladu węglowego firm, a także w tworzeniu zaawansowanych modeli obliczeniowych śladu węglowego.
Czytaj także: Bank Pekao S.A. udostępnia kalkulator śladu węglowego dla przedsiębiorstw we współpracy z Plan Be Eco
ZPL: metodologia liczenia śladu węglowego

– Związek Polskiego Leasingu przekazuje firmom członkowskim dwa ważne dokumenty, które – mamy nadzieję – okażą się istotnym wsparciem w procesie raportowania zrównoważonego rozwoju. Pierwszy to metodologia liczenia śladu węglowego dla aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Metodologia obejmuje teraz wszystkie kategorie aktywów zgodnie z układem statystycznym ZPL.
Dla zapewnienia spójności rekomendacji zawartych w metodologii z praktyką rynku w Europie, była ona przedmiotem szczegółowych konsultacji na forum europejskiej federacji leasingu i najmu Leaseurope, w trakcie których potwierdzono prawidłowość wypracowanego podejścia i rozwiązań – tłumaczy Mieczysław Woźniak, doradca zarządu ING Lease oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Grupy ds. ESG w ZPL.
Baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe
Jak dodaje, drugim narzędziem jest baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe.
Zawiera ona aż 120 benchmarków dla samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciągników siodłowych, autobusów, naczep/ przyczep chłodni, innych pojazdów oraz lokomotyw.
– Benchmarki zostały zbudowane w oparciu o dane firm członkowskich, dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE.
Obecnie kontynuowane będę pracę nad zbudowaniem benchmarków dla poszczególnych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia, a także dla sprzętu IT – mówi Mieczysław Woźniak.
– Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć całą branżę leasingowa w wypracowaniu nie tylko jednolitych standardów branżowych, ale też ponad stu wskaźników pomagających w obliczeniach emisji portfelowych opartych na szczegółowych danych firm członkowskich ZPL.

Ta inicjatywa to unikalny w skali europejskiej przykład współpracy branżowej, dzięki której można znacząco uprościć spełnienie wymogów CSRD i ESRS, jednocześnie wdrażając jednolite standardy w branży – mówi Łukasz Dobrowolski, dyrektor ds. strategii klimatycznych i rynku energii w Fundacji Climate&Strategy.
Czytaj także: Kalkulator do mierzenia śladu węglowego dla MŚP dostępny już w Alior Banku
Unijna dyrektywa CSRD na rynku leasingu
W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD.
Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3.
Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu.
Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe, wpływając na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.
– Wdrożenie stałego monitoringu śladu węglowego i działań redukcyjnych to nie tylko element raportowania niefinansowego czy przejaw dojrzałości firmy w obszarze ESG, ale w coraz większym stopniu czynnik wpływający na konkurencyjność firmy – mówi Monika Constant.