Zdalna obsługa klientów europejskiego rynku finansowego wg jednolitych zasad, otwarcie konsultacji
We wrześniu 2020 roku Komisja Europejska opublikowała Strategię Finansów Cyfrowych dla Unii Europejskiej.
Dokument ten określając strategiczny cel dla finansów cyfrowych w UE, zwraca uwagę na potrzebę działań mających na celu ograniczenia fragmentaryzacji rynku usług finansowych oraz określa priorytety, aby umożliwić konsumentom i przedsiębiorstwom czerpanie korzyści z jednolitego rynku finansów cyfrowych, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka.
Jednym z priorytetów wskazanych w tymże dokumencie Komisji było rozwiązanie problemu fragmentacji w zakresie standardów i stosowanych rozwiązań przez uczestników rynku w odniesieniu do zdalnej obsługi klienta.
Ujednolicenie standardu ma umożliwić integrację rynku
W tym celu Komisja Europejska zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Nadzoru Bankowego (EBA) o wydanie wytycznych dotyczących stosowania przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) w przypadku zdalnego przyjmowania klientów.
W swoim stanowisku Komisja podkreśliła, iż ocenia z dotychczasowej praktyki, że przepisy dotyczące należytej staranności wobec klienta (CDD) zawarte w IV dyrektywie AML nie zapewniają wystarczającej jasności i zbieżności w zakresie tego, co jest, a co nie jest dozwolone w kontekście obsługi o charakterze zdalnym i cyfrowym.
Wytyczne będą miały zastosowanie do wszystkich podmiotów sektora finansowego, które są objęte zakresem dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy
W rezultacie oczekiwania organów nadzoru oraz działania podejmowane przez podmioty sektora finansowego w celu przestrzegania przepisów różnią się w poszczególnych państwach członkowskich. Ujednolicenie standardu ma umożliwić integrację rynku.
Z tego względu EBA opublikowała 10 grudnia projekt wytycznych w sprawie rozwiązań stosowanych w zakresie zdalnej obsługi klienta, otwierając jednocześnie konsultacje publiczne w tej sprawie.
Wytyczne te określają wspólne stanowisko właściwych organów w sprawie kroków, jakie powinny podjąć podmioty sektora finansowego w celu zapewnienia bezpiecznych i skutecznych praktyk w zakresie przyjmowania klientów na odległość, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) oraz unijnymi ramami ochrony danych.
Konsultacje do 10 marca 2022 roku
Po przyjęciu niniejsze wytyczne będą miały zastosowanie do wszystkich podmiotów sektora finansowego, które są objęte zakresem dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Projekt wytycznych zakreśla wspólny standard w UE co do opracowywania i wdrażania rzetelnych, uwzględniających ryzyko zasad i procesów należytej staranności wobec klienta (CDD) w kontekście przyjmowania klientów na odległość.
Określa także kroki, jakie instytucje finansowe powinny podjąć przy wyborze narzędzi do przyjmowania klientów na odległość oraz przy ocenie adekwatności i wiarygodności takich narzędzi, w celu skutecznego wypełniania swoich obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy/finansowaniu terroryzmu.
Konsultacje potrwają do dnia 10 marca 2022 r. W ich ramach oprócz możliwości zgłaszania uwag w formie pisemnej, przewiduje się wysłuchanie publiczne w drugiej połowie lutego 2022 r.