Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
2dni
22godzin
35minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
22godzin
35minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
100dni
22godzin
35minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Zasady Odpowiedzialnej Bankowości. Opublikowano drugi dwuletni raport z postępu prac

27.09.2023 16:30 Szymon Stellmaszyk | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zasady Odpowiedzialnej Bankowości. Opublikowano drugi dwuletni raport z postępu prac
Fot. stock.adobe.com / Blue Planet Studio
Publikacja raportu pod tytułem: „Odpowiedzialna bankowość: w kierunku wpływu na świat rzeczywisty” zbiegła się z czwartą rocznicą powstania Zasad Odpowiedzialnej Bankowości ONZ (PRB).

Dokument jest zestawieniem aktualizacji postępów poczynionych przez ponad 200 banków-sygnatariuszy we wdrażaniu zasad. Wykorzystane są w nim również dane z rocznych raportów z pierwszych trzech lat działalności.

Członkowie PRB reprezentują około 1/2 światowych aktywów bankowych, ale inicjatywa w dalszym ciągu cieszy się ograniczonym poparciem wśród głównych amerykańskich banków.

Natomiast niemal wszystkie banki chińskie, japońskie i europejskie znajdujące się na liście 20 największych banków na świecie są członkami tej inicjatywy.

Czytaj także: BIK we współpracy z Deloitte tworzy platformę ESG dla sektora bankowego

Zrównoważony rozwój: sukcesy sektora bankowego

Raport zawiera także niezależną opinię Organu Doradczego Społeczeństwa Obywatelskiego, którego zadaniem jest wspieranie banków-sygnatariuszy we wdrażaniu Zasad i ocenianie postępów. Wkład 12 członków tego grona reprezentuje interesariuszy z różnych regionów i kluczowych obszarów zrównoważonego rozwoju. 

W raporcie podkreślono osiągnięcia banków-sygnatariuszy w zakresie włączania do swoich strategii zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, takich jak łagodzenie zmian klimatycznych, przekształcanie struktur zarządzania, wyznaczanie celów oraz opracowywanie innowacyjnych produktów i podejść do zarządzania ryzykiem. 

Członkowie PRB zobowiązują się m.in. do wzmacniania swojego pozytywnego wpływu oraz łagodzenia negatywnego wpływu na społeczeństwa i środowisko, w którym działają, a także do wdrażania skutecznych procesów zarządzania.

Jak wynika z raportu sygnatariusze nie robią jednak wystarczająco dużo, aby np. powiązać politykę wynagrodzeń z wynikami w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ciągu czterech lat od uruchomienia inicjatywy jedynie 38 proc. z 325 banków uzależniło wynagrodzenia od wskaźników związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Zarówno rada doradcza społeczeństwa obywatelskiego PRB, jak i jej organ zarządzający podkreśliły luki w wynagrodzeniach, zauważając potrzebę położenia w przyszłości większego nacisku na tę dziedzinę.

Banki PRB radziły sobie za to lepiej pod względem wskaźników zarządzania innych niż wynagrodzenie. 98 proc. sygnatariuszy ustanowiło struktury zarządzania obejmujące nadzór nad kwestiami zrównoważonego rozwoju, znacznie przekraczając średnią dla sektora bankowego, która wynosi 22 proc.

95 proc. sygnatariuszy posiadających aktywa o wartości od 100 miliardów do 1 biliona dolarów posiada system zarządzania na szczeblu zarządu w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju.

Ten odsetek spada do 47 proc. w przypadku banków z aktywami poniżej 1 miliarda USD.

Czytaj także: Future w ING – nowe konto wspierające zrównoważony rozwój

Cel: łagodzenie zmian klimatycznych

Większość banków, ok. 87 proc. sygnatariuszy, jako obszar wpływu określiła łagodzenie zmiany klimatu, a następnie kondycję finansową i włączenie społeczne, które wybrało blisko 80 banków. Najmniejszym poparciem z ich strony cieszyła się adaptacja do zmiany klimatu. Mniej niż pięć banków zgłosiło ją jako swój priorytet.

Większość sygnatariuszy PRB nie spełniła jednak nawet sztandarowego wymogu inicjatywy, tj. przyjęcia dwóch celów w oparciu o wybrane przez nich obszary oddziaływania. Zrobiło to jedynie 38 procent.

Tymczasem sygnatariusze PRB mają cztery lata na rozpoczęcie identyfikowania obszarów wpływu i przyjęcie celów, po upływie których ryzykują usunięcie z grupy w przypadku stwierdzenia „trwałego i niewyjaśnionego braku usunięcia niedociągnięć”.

Ok. 38 procent sygnatariuszy przyjęło jeden cel, podczas gdy 23 proc. było wciąż w trakcie formułowania swojego celu.

Oznacza to, że około 100 banków, które początkowo dołączyły do PRB w 2019 r., będzie teraz ocenianych pod kątem tempa ich postępów w osiąganiu celów w zakresie wpływu z kolejnego cyklu raportowania.

W ujęciu regionalnym tematyka społeczna była bardziej popularna wśród banków z Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu w porównaniu do instytucji z Ameryki Północnej, Europy oraz Azji i Pacyfiku.

Wszyscy sygnatariusze są zobowiązani do składania raportów rocznych do PRB, a informacje zwrotne przesyłane są bezpośrednio do kierownictwa banków.

Pełny raport z postępu nad wdrażaniem Zasad Odpowiedzialnej Bankowości. 

Szymon Stellmaszyk
Szymon Stellmaszyk. Doradca zarządu Związku Banków Polskich w Zespole ds. międzynarodowych.  Prawnik i absolwent międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i KU Leuven. W ZBP od 2006 roku. Na przestrzeni lat członek Komitetów Europejskiej Federacji Bankowej ds. międzynarodowych, zwalczania przestępstw finansowych, komunikacji i edukacji finansowej. 
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiESG / Environmental, Social and corporate GovernancePrinciples for Responsible Banking / PRBZmiany klimatyczneZrównoważony rozwój
Autor Szymon Stellmaszyk
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}