Zarządca nieruchomości: złota rączka czy utalentowany socjolog?

Zarządca nieruchomości: złota rączka czy utalentowany socjolog?
Fot. stock.adobe.com/vivoo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Stanisław Anioł, filmowy gospodarz domu, chciał mieć władzę absolutną, podczas gdy część filmowych mieszkańców Alternatywy 4 widziała w nim potomka o ciecia z przedwojennej kamienicy. Kim jest współczesny zarządca nieruchomości, czego oczekują od niego właściciele mieszkań?

#MichałPiotrowski #TuMieszkamy: Zarządcę powinna cechować odporność na stres i elastyczność

Zdecydowana większość Polaków żyje w budynkach wielorodzinnych. Na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza zarządzanie takimi nieruchomościami przeszło z rąk zarządów spółdzielni do wspólnot mieszkaniowych.

Z kolei większość z nich do opieki nad majątkiem wspólnym wynajmuje zarządców nieruchomości. Zazwyczaj są to profesjonalni specjaliści o wszechstronnych kwalifikacjach – od wiedzy prawniczej, przez umiejętności logistyczne, aż po kwalifikacje z zakresu psychologii i socjologii.

Tylko wymiana żarówek i pomiar wody

Nadal często spotykamy się z opiniami – zarówno mieszkańców, jak i osób aplikujących na stanowiska zarządzające, że zarządzanie nieruchomością mieszkalną polega jedynie lub w większości na spisywaniu liczników czy wykonywaniu drobnych napraw, takich jak wymiana żarówek – mówi Michał Piotrowski, dyrektor regionalny marki TuMieszkamy.

Tymczasem do głównych obowiązków zarządcy nieruchomości mieszkaniowej należy przede wszystkim wspomaganie złożonego ze współwłaścicieli nieruchomości zarządu wspólnoty w podejmowaniu strategicznych decyzji i administrowanie obiektami mieszkaniowymi. Koordynuje on remonty, reprezentuje właścicieli nieruchomości w urzędach, reguluje w ich imieniu płatności, a także wykonuje obowiązki typowo administracyjne, np. prowadzi wszelkiego rodzaju dokumentację wspólnoty.

Działania podejmowane przez zarządcę nieruchomości muszą więc być prowadzone na wielu płaszczyznach. Zarządzenie nieruchomościami to bardzo interdyscyplinarny zawód, który wymaga posiadania określonych cech, takich jak, cierpliwość, komunikatywność, otwartość oraz umiejętności, m.in. strategicznego myślenia czy szybkiego działania. To wszystko wpływa na efektywność zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi oraz zadowolenie mieszkańców.

Jednym wystarczy kontakt osobisty, inni chcą infolinii

Oczekiwania mieszkańców nieruchomości są różne. Jedni w ogóle nie interesują się majątkiem wspólnym – do którego, poza własnym mieszkaniem, mają prawa – zwłaszcza gdy sprowadza się on do murów i piwnic. Wtedy faktycznie interesują ich niemal wyłącznie prawidłowe spisanie liczników czy w porę usunięta awaria.

Zwłaszcza gdy jednak wspólnota osiąga dochody np. z udostępniania nieruchomości na cele reklamowe czy najem lokali użytkowych – zainteresowanie działalnością zarządu wspólnoty, a także zarządcy nieruchomości wykracza daleko poza proste czynności techniczne.

– Nie ma dwóch takich samych nieruchomości mieszkalnych: każdy budynek jest inny, a jego mieszkańcy są wyjątkowi i mają inne potrzeby. Bieżący i bezpośredni kontakt z mieszkańcami daje nam możliwość poznania potrzeb, dowiadywania się o istniejących problemach i oczekiwaniach mieszkańców – mówi Michał Piotrowski.

W codziennej pracy zarządcy nieruchomości mieszkaniowej podstawą jest kontakt z mieszkańcami. Duży odsetek mieszkańców ceni sobie indywidualne podejście do ich spraw i bezpośredni, osobisty  kontakt z zarządcą w dogodnej porze. Innych zadowala możliwość kontaktu przez Internet.

Internet wspiera zarządcę

Osoby, które nie korzystają z Internetu cenią sobie osobistą rozmowę, dzięki której dowiadują się o planowanych zmianach, informują o swoich oczekiwaniach czy problemach. Obecnie jednak większość Polaków korzysta z Internetu i coraz więcej mieszkańców oczekuje, że sprawdzi rachunki lub zgłosi usterkę drogą elektroniczną.

Ważne jest, aby zarządcy nieruchomości mieszkaniowych szli z duchem czasu i dawali mieszkańcom takie możliwości. – Naszą internetową strefą klienta szczególnie zainteresowani są zapracowani mieszkańcy, którzy nie mają czasu na bezpośrednie spotkania z zarządcą oraz młodzi mieszkańcy, dla których normalne jest, że przez Internet załatwią wszystko. – podkreśla Michał Piotrowski z TuMieszkamy, I dodaje:

– Zarządzanie nieruchomością mieszkaniową to złożony proces, który wymaga opracowania długoterminowej strategii. Zarządca musi być gotowy na to, że niespodziewane zdarzenia, takie jak usterka czy poważniejsza awaria, zweryfikują tę strategię  i trzeba będzie ją szybko zmienić. Zatem zarządcę powinna cechować także odporność na stres i elastyczność.