XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | Cyfryzacja | Banki a bigtechy i fintechy
Pod pojęciem fintech rozumiemy innowacyjne podmioty z branży finansowej, bazujące na wykorzystaniu technologii cyfrowych i dużych zbiorów danych. Niejako odrębną kategorię stanowią bigtechy, czyli globalne korporacje, o ugruntowanej pozycji na rynku usług cyfrowych. Różnica między tymi podmiotami sprowadza się do skali i modelu działania. Typowy fintech to wyspecjalizowana firma, nierzadko startup, która tworzy ofertę konkurencyjną dla określonej linii produktów bankowych. Niekiedy banki postrzegają te podmioty jako partnerów we wspólnym biznesie, chociaż nie brak też przykładów rywalizacji. Znacznie większym zagrożeniem dla bankowości jest segment bigtech. Instytucje te dysponują ogromnymi zasobami danych klientów i równie pokaźnymi aktywami finansowymi, i wyposażone w te przewagi coraz śmielej penetrują przestrzeń zarezerwowaną dotąd dla banków.
Czy bigtech to przyszłość?
Większość bigtechów to firmy z USA (GAFA – Google, Amazon, Facebook, Apple) i Chin (BAT – Baidu, Alibaba, Tencent). Ich główną przewagą na rynku jest nowatorskie podejście do zarządzania technologią i danymi, a także doświadczenie w dziedzinie kreowania bezproblemowych doświadczeń klientów. Pozwala to na efektywne zarządzanie informacją o użytkownikach, np. w zakresie ryzyka kredytowego i kapitału obrotowego w przypadku usług finansowych. Bigtechy wybierają najkorzystniejsze punkty wejścia do łańcucha usług finansowych i maksymalizują zbiory danych, w oparciu o które umacniają pozycję rynkową. Google i Apple korzystały głównie z technologii i danych, gdy wprowadzały usługi płatnicze, a następnie stopniowo obejmowały inne obszary usług finansowych. Amazon i Alibaba koncentrują się na zapewnieniu wyższego poziomu obsługi klienta, analizując dane użytkowników. Firmy GAFA zajmują kluczowe pozycje na rynku i są praktycznie gotowe do czerpania korzyści z usług finansowych, podobnie zresztą przedstawiciele grupy BAT, którzy odgrywają kluczową rolę w digitalizacji chińskiego handlu. Instytucje te uruchomiły kilka banków cyfrowych, wywierają też znaczący wpływ na pozostałą część branży finansowej w Państwie Środka.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI