XV Kongres Consumer Finance: kto wygra walkę o klienta − bank, fintech czy firma pożyczkowa?
5 grudnia 2019 roku w warszawskim Centrum Giełdowym rozpoczął się XV Kongres Consumer Finance, który od kilkunastu lat jest największym branżowym forum dyskusyjnym tego sektora.
Podczas tegorocznej edycji uczestnicy debatują o najważniejszych wyzwaniach, problemach i perspektywach rynku consumer finance.
Pierwszy dzień Kongresu (5-6.12.2019 r.) rozpoczęła sesja: „Prognozy i wyzwania dla rynku consumer finance”, podczas której, Mariusz Cholewa, prezes Biura Informacji Kredytowej, zaprezentował najbardziej aktualne dane z rynku − w odniesieniu do charakterystyk konsumenta i konkurencji oraz wpływu regulacji na sytuację firm pożyczkowych.
Z kolei Marta Penczar z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przedstawiła wyniki badania eksperckiego identyfikującego wyzwania i zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju rynku consumer finance.
Przypomnijmy, że badanie to jest kontynuacją debaty na temat mapy wyzwań i zagrożeń dla CF, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Finansowego 2019 w Sopocie.
Kto wygra walkę o klienta?
Kolejną sesję: „Kierunki ewolucji modeli biznesowych na rynku consumer finance” poprowadził Michał Moskalik, dyrektor ds. współpracy z pośrednikami finansowymi, BNP Paribas Cardif w Polsce.
Zaproszeni paneliści: Maciej Dąbrowski, dyrektor Departamentu Strategii i Innowacji, Santander Consumer Bank Polska S.A., Krzysztof Opaliński, przewodniczący Rady Nadzorczej, Fines S.A., Karol Sadaj, Country Manager Poland, Revolut oraz Maciej Mikucki, dyrektor finansowy, Provident Polska S.A. − próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy istnieje niezawodny model biznesowy na rynku consumer finance?; jak konwergencja produktowa może zmienić układ sił na rynku?; oraz kto wygra walkę o klienta: bank, fintech czy firma pożyczkowa?
W tej ostatniej kwestii wszyscy byli zgodni, że największym wygranym ostatecznie będzie Klient.
Czytaj także: XV Kongres Consumer Finance: prognozy i wyzwania
Taka współpraca się opłaca
Również w kuluarach trwały burzliwe rozmowy o tym: jak kształtować się będą w najbliższej przyszłości podstawowe kanały dystrybucji, i który z nich ma większy potencjał: online i offline, czy też mobilny?
A także: czy fintechy i banki – są i będą dla siebie konkurencją?
Bartosz Kuczewski, członek zarządu ePortfel24, w rozmowie z portalem aleBank.pl powiedział, że mimo, iż banki starają się wdrażać usprawnienia typu aplikacje mobilne, możliwości prostego, szybkiego mobilnego dostępu do wielu swoich usług, to jest ich zdecydowanie za mało.
− Banki doskonale zdają sobie sprawę z tego, że jest ogromna potrzeba wdrażania kolejnych automatyzacji i optymalizacji poszczególnych procesów. Banki poszukują również nowoczesnych usług, oferowanych przez fintechy, dlatego też często nawiązują stałą współpracę na zasadach długotrwałego partnerstwa, a nie na zasadzie jedynie dostawcy danego rozwiązania.
A współpraca taka pozwala na zdecydowanie szybsze wdrażanie nowych rozwiązań − ocenia Bartosz Kuczewski. Jego zdaniem, taka współpraca się opłaca, gdyż każda ze stron czerpie z takiej współpracy same korzyści.
Jaki jest poziom moralności finansowej?
Maciej Samcik, redaktor naczelny, Subiektywnie o finansach moderował kolejną debatę: Responsible consumer finance − konsument, instytucja finansowa i regulator.
Podczas dyskusji, w której udział wzięli: Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego Biura Rzecznika Finansowego; Agata Kwaśniak, dyrektor, Centrum Myśli Strategicznych; Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; Tomasz Wiśniewski, wicedyrektor w Dziale Rozwoju Produktów Informacyjnych i Indeksów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie; Andrzej Roter, prezes zarządu, Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce; Agnieszka Wachnicka, prezes Zarządu, Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego − zaprezentowano wynik sondażu na temat nieodpowiedzialnych działań na rynku consumer finance.
Rozmawiano także m.in. o poziomie moralności finansowej w Polsce oraz zastanawiano się: jak regulować rynek by zapewnić zachowanie symetrii pomiędzy jego uczestnikami.
Verba Veritatis
Ogłoszenie wyników konkursu na najlepszą pracę z zakresu etyki biznesu Verba Veritatis zakończył pierwszy dzień XV Kongresu Consumer Finance.
Przypomnijmy, że konkurs Verba Veritatis to wspólne przedsięwzięcie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Akademii Leona Koźmińskiego, organizowane od 2006 roku.
Konkursem objęte są prace doktorskie, magisterskie, licencjackie, podyplomowe, inżynierskie i habilitacyjne, a jego zakres tematyczny obejmuje takie obszary jak: etyka biznesu, zagadnienia etyczne w ekonomii teorii zarządzania i naukach pokrewnych, społeczna odpowiedzialność biznesu, ład korporacyjny, innowacyjność społeczna w gospodarce, dobre praktyki na rynku finansowym, przeciwdziałanie nadużyciom gospodarczym.
Drugi dzień XV Kongresu Consumer Finance zapowiada się równie interesująco. Od rana uczestnicy dyskutować będą m.in. o ostatnich regulacjach roku 2019/2020 z perspektywy ich wpływu na rynek consumer finance, nowych technologiach, a także wyłudzeniach i bezpieczeństwie na rynku.