Wzrosną składki OC, bo rośnie liczba wypadków drogowych?
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl przeprowadzili dla aleBank.pl analizę tych informacji z bazy GUS.
Dane GUS sugerują, że polscy kierowcy zaczęli jeździć nieco wolniej, ale to nie zmieniło ich pozostałych, ryzykownych zachowań
Zainteresowanie analityków ubezpieczeniowych statystykami na temat wypadków drogowych nie jest przypadkowe. Tendencje dotyczące wypadkowości wpływają bowiem na ceny obowiązkowych ubezpieczeń dla posiadaczy ponad 27 milionów pojazdów mechanicznych.
Czytaj także: Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym ponad 11,5 mld złotych
Było mniej zabitych, ale wzrosła liczba rannych
Warto wiedzieć, że Główny Urząd Statystyczny publikuje dokładne kwartalne dane, na podstawie których można powiedzieć nieco więcej na temat zmian bezpieczeństwa drogowego. W ramach aktualizacji wyników, GUS co kwartał podaje m.in. liczbę wypadków drogowych czyli tych zdarzeń, na skutek których nastąpiło uszkodzenie ciała lub śmierć (na miejscu albo w ciągu kolejnych 30 dni). Dane Urzędu informują także o liczbie zabitych i rannych oraz kolizji drogowych.
‒ Pod tym ostatnim pojęciem GUS rozumie stłuczki, które wywołały tylko i wyłącznie szkody majątkowe ‒ tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Poniższa tabela przedstawia zebrane przez Główny Urząd Statystyczny dane, które dotyczą bezpieczeństwa ruchu drogowego z pierwszej połowy 2020, 2021 oraz 2022 roku. Nawet pobieżna analiza dostępnych informacji potwierdza, że z bezpieczeństwem drogowym w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku nie było tak dobrze, jak można by sądzić.
(Nastąpił) wzrost liczby wypadków z 9795 w I poł. 2021 roku do 10 144 w I poł. 2022 roku
Uwagę zwraca przede wszystkim liczba rannych, która względem poprzednich półroczy wyglądała następująco:
– pierwsza połowa 2020 r. ‒ 11 649
– pierwsza połowa 2021 r. ‒ 11 325
– pierwsza połowa 2022 r. ‒ 11 756
Dość wysoka liczba rannych w I poł. 2022 roku zmniejsza znaczenie pozytywnej zmiany związanej ze spadkiem półrocznej liczby zabitych na drodze (z 982 do 888 osób w ujęciu rocznym). Statystyki dotyczące liczby ofiar wypadków drogowych na pewno warto będzie obserwować w kolejnych kwartałach.
‒ Na razie dostępne dane GUS sugerują, że polscy kierowcy zaczęli jeździć nieco wolniej, ale to nie zmieniło ich pozostałych, ryzykownych zachowań.
Świadczy o tym między innymi wzrost liczby wypadków z 9795 w I poł. 2021 roku do 10 144 w I poł. 2022 roku ‒ komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Czytaj także: Ceny OC z czerwca 2022: drugi największy wzrost w ciągu roku
Kilka innych statystyk także nie wygląda najlepiej
Warto oczywiście pamiętać, że największa liczba szkód likwidowanych przez ubezpieczycieli w ramach OC ma związek z niewielkimi stłuczkami, które Urząd określa mianem kolizji. Po sprawdzeniu najnowszych informacji GUS na temat wspomnianych kolizji również trudno o szczególnych optymizm.
‒ Półroczna liczba stłuczek drogowych (179 645) spadła w porównaniu z kiepską pod tym względem pierwszą połową 2021 roku (198 463), ale nadal była wyższa niż wynik sprzed dwóch lat (174 237) ‒ zauważa Andrzej Prajsnar.
Sytuacji raczej nie zmieni wprowadzenie podwójnych mandatów dla drogowych recydywistów (od 17 września 2022 roku)
W kontekście analizowania danych o wypadkach, ich ofiarach oraz kolizjach warto pamiętać, że pierwsza połowa roku jest na ogół nieco bezpieczniejsza. Dane z lat 2020‒ 2021 wskazują, że od początku stycznia do końca czerwca liczba wypadków, rannych, zabitych oraz stłuczek wynosiła 43%‒47% całorocznego wyniku.
Taka sytuacja ma oczywiście związek z falą wakacyjnych wyjazdów. Można zatem spodziewać się niezbyt dobrych drogowych wiadomości z III kw. 2022 roku.
‒ Sytuacji raczej nie zmieni wprowadzenie podwójnych mandatów dla drogowych recydywistów (od 17 września 2022 roku) ‒ podsumowuje Paweł Kuczyński
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl