Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
9godzin
54minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
9godzin
54minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Wysoki urzędnik NATO zachęca banki do finansowania przemysłu zbrojeniowego

08.01.2025 10:47 Witold Gadomski | Gazeta Wyborcza
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wysoki urzędnik NATO zachęca banki do finansowania przemysłu zbrojeniowego
Źródło: StockAdobe, autor: Arkadiusz Baczyk,
- Zachodnie agencje ratingowe, banki i fundusze emerytalne zachowują się głupio, unikając inwestycji w obronność – stwierdził admirał Rob Bauer, przewodniczący komitetu wojskowego NATO w wypowiedzi dla Financial Times. Wezwał instytucje finansowe by w swoich działaniach uwzględniły rosnące zagrożenia dla bezpieczeństwa.

Rob Bauer ostrzegł inwestorów, że jeśli nie zrozumieją swojej roli w „obronie zbiorowej” mogą stracić okazję do zarobienia na wydatkach zachodnich rządów na obronę, które rosną w obliczu inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku.

Bauer jest holenderskim oficerem marynarki wojennej. Jego trzyletnia kadencja w NATO kończy się w tym miesiącu.

– Dlaczego nie przekonują cię biliony dolarów? Co się stało z twoim instynktem biznesowym? Jesteś głupi? To samo mówię funduszom emerytalnym. Jeśli patrzysz na zwrot z inwestycji… jest tak dużo pieniędzy do wydania w ciągu następnych 20 lat” – powiedział dziennikarzom FT admirał.

Czytaj także: Finansowanie wydatków na obronność przez polskie banki

Presja na zwiększanie inwestycji obronnych

Rządy państw europejskich starają się zwiększyć produkcję i zamówienia wojskowe, aby nadal dozbrajać Ukrainę i odstraszyć Rosję od ewentualnego ataku. W dodatku Donald Trump, który za kilkanaście dni zajmie fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych, żąda aby Europa w większym stopniu polegała na własnych siłach w kwestii bezpieczeństwa.

Jednak niektóre europejskie banki nadal niechętnie udzielają pożyczek producentom broni, aby pomóc im zwiększyć produkcję. Problem ten jest szczególnie dotkliwy dla mniejszych producentów, którzy są kluczowi dla szerszego łańcucha dostaw.

Wprawdzie inwestycje firm typu venture capital w start-upy przemysłu obronnego w krajach NATO wzrosły czterokrotnie od 2019 roku, ale niektóre fundusze inwestycyjne w Europie nie mogą  inwestować w uzbrojenie ze względu na ratingi ESG, które uwzględniają czynniki pozafinansowe, a mianowicie środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Gospodarka | Wojenne zyski

Wydatki obronne i zrównoważony rozwój

Także pieniądze ze wspólnego budżetu UE nie mogą być przeznaczane na bezpośrednie inwestycje w obronność, choć Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), którym zarządzają wszystkie państwa członkowskie UE, znalazł się pod presją, aby rozszerzyć udzielanie pożyczek na projekty obronne.

Niektóre fundusze emerytalne i banki uważają, że inwestowanie w potencjał obronny jest nieetyczne i jest zaprzeczeniem zrównoważonego rozwoju.

Rob Bauer nie zgadza się z takim stanowiskiem. Twierdzi, że inwestowanie w obronę w celach odstraszania potencjalnych agresorów jest w rzeczywistości najlepszym środkiem prowadzącym do zrównoważonego rozwoju. 

Witold Gadomski
Witold Gadomski, publicysta ekonomiczny, od ponad 20 lat pracujący w Gazecie Wyborczej. Autor książki o Leszku Balcerowiczu, współautor Kapitalizm. Fakty i iluzje. Od 2020 roku współpracuje z portalem BANK.pl.
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Donald TrumpESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Bank Inwestycyjny / European Investment Bank / EBI / EIBFinancial TimesNATOobronność państwaPrzemysł obronnyPrzemysł zbrojeniowyRob Bauer
Autor Witold Gadomski
Źródło Gazeta Wyborcza
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z rynku finansowego
ZUS przypomina, co przekłada się na wyższe świadczenie emerytalne
laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji

Zobacz także

Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}