Wyniki sprzedaży detalicznej w lutym znacznie poniżej oczekiwań analityków

Wyniki sprzedaży detalicznej w lutym znacznie poniżej oczekiwań analityków
Fot. stock.adobe.com/Yingyaipumi
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2025 r. spadła o 0,5 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 6,0 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w ubiegłym miesiącu wzrosła o 0,6 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,2 proc. oraz spadek o 2,8 proc. w ujęciu mdm.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,0 proc. rdr.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lutym i styczniu 2025 r.:

lutylutystyczeństyczeń
rdrmdmrdrmdm
ogółem-0,5-6,04,8-17,4
pojazdy mechaniczne5,1-4,521,9-7,1
paliwa-3,0-2,6-1,3-7,5
żywność, napoje, wyroby tytoniowe-2,2-4,90,6-18,7
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach
leki, kosmetyki7,4-3,612,8-13,4
odzież, obuwie6,0-13,68,8-24,2
meble, AGD, RTV5,8-7,113,6-17,1
prasa, książki1,75,0-11,3-43,9
pozostałe-8,7-7,1-2,1-13,7

Czytaj także: Polski handel w stagnacji, co piąta firma obawia się spadku sprzedaży

Perspektywy konsumpcji dalej raczej optymistyczne, ale sprzedaż detaliczna za luty ’25 rozczarowała

Dane o sprzedaży detalicznej za luty ’25 (GUS) mocno rozczarowały; aktywność zakupowa na początku 2025 r. jest podobna do tej z IV kw. 2024 r. – wskazują w komentarzach po danych ekonomiści. Zaznaczają jednak, że perspektywy konsumpcji na ten rok dalej są raczej optymistyczne.

ING Bank Ślaski (X):

„Sprzedaż detaliczna w lutym rozczarowała spadając o 0,5 proc. rdr, po wzroście o 4,8 proc. rdr w styczniu. Po dynamicznych wzrostach sprzedaży aut i części w poprzednich miesiącach, luty przyniósł silne wyhamowanie. Także w innych kategoriach trudno doszukać się optymistycznych sygnałów. Aktywność zakupowa na początku 2025 jest podobna jak IV kw. 2024 r.”.

Polski Instytut Ekonomiczny (X):

„Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 0,5 proc. Duże spowolnienie względem poprzedniego roku częściowo związane jest z niekorzystną różnicą dni handlowych – rok 2024 był przestępny, co generuje większą bazę. Komentarz GUS wskazuje, że dalej rozwijały się sprzedaż samochodów oraz sprzętu RTV i AGD, co jest dobrym prognostykiem na kolejne miesiące.

Perspektywy konsumpcji na 2025 r. dalej są raczej optymistyczne. Tempo wzrostu wynagrodzeń powinno przekraczać inflację o około 4 pkt. Z uwagi na słabszą potrzebę odbudowy oszczędności niż rok temu, konsumpcja także powinna rosnąć o około 3,5 proc. Taki wynik będzie podobny do pozostałych państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej”.

Bank Pekao (X):

„Tak, jak styczeń był w sprzedaży detalicznej bardzo dobry, tak luty przyniósł duży krok wstecz (z +4,8 do -0,5 proc. rdr). Hamowanie dotyczyło wszystkich kategorii, ale najmocniej zabolała cofka w sprzedaży samochodów i tąpnięcie w kategorii pozostałe”.

mBank (X):

„Konsument chyba wylądował. Spore rozczarowanie lutową sprzedażą, która odnotowuje spadek o 3,2 proc. mdm (po odsezonowaniu).

Należy po prostu zaakceptować proste fakty: 1) sprzedaż jest bardzo zmienna, 2) trzeba to uśredniać, 3) będziemy mieli regularne ups and downs i będą miesięczne radości i smutki, 4) konsumpcja zmierza gdzieś w wartościach dynamicznych do 3 proc.”.

Czytaj także: Perspektywy handlu na 2025 rok umiarkowanie optymistyczne

Źródło: PAP BIZNES