Wynajem długoterminowy samochodów odbudowuje swoją pozycję na rynku
Popularność wynajmu auta w stosunku do siostrzanego leasingu zmieniła się radyklanie na przestrzeni ostatniego roku – wynika z danych platformy Carsmile. Ostatnie miesiące przyniosły reaktywację wynajmu długoterminowego, po okresie kryzysu gospodarczego, kiedy użytkownicy zdecydowanie chętniej wybierali leasing.
Kredyt w przypadku nowych aut niezmiennie ma marginalne znaczenie w finansowaniu, choć na przestrzeni roku widać niewielki wzrost jego udziału.
Cena rządzi rynkiem
– Widzimy wyraźne zwiększenie popularności abonamentów na samochód w stosunku do innych form finansowania.
Jest to spowodowane poprawą sytuacji ekonomicznej nabywców, atrakcyjnymi warunkami cenowymi wynajmu długoterminowego, a także obawami o możliwość wzrostu stawek ubezpieczenia – informuje Michał Knitter.
Odroczony efekt Polskiego Ładu
Ważnym czynnikiem, który powoduje roszady w sposobie finansowania jest też utrata przewagi podatkowej przez leasing. Nie jest to świeża sprawa, zmiany weszły bowiem w życie kilka lat temu, ale widać, że dla użytkowników posiadanie auta stopniowo traci sens w przypadku, gdy jego odsprzedaż przed upływem 6 lat od wykupu z leasingu jest opodatkowana i oskładkowana.
W ostatnich trzech miesiącach aż 54% użytkowników, którzy za pośrednictwem Carsmile zakupili nowe auto, wybrało wynajem długoterminowy. Jest to obecnie najpopularniejsza forma finansowania. Leasing stanowił 42%, a kredyt – 4%.
Rok wcześniej proporcje między wynajmem a leasingiem były niemal odwrotne: tylko 39% przypadało na abonamenty, a prawie 60% na leasing. Dane te pokazują jak bardzo sytuacja zmieniła się na przestrzeni kilkunastu miesięcy.
Czytaj także: BIG InfoMonitor: za wypadek pod wpływem alkoholu grozi nie tylko utrata auta
Wynajem długoterminowy – splot korzystnych okoliczności
Abonamenty są obecnie oferowane na atrakcyjnych warunkach, na co wpływ na kilka czynników.
– Pierwszym z nich jest spadek cen transakcyjnych nowych aut, co jest spowodowane wyhamowywaniem podwyżek cen katalogowych oraz agresywną polityką rabatową importerów oraz dilerów – wyjaśnia Michał Knitter.
Kolejny pozytywny element to obniżka, a następnie stabilizacja w okolicach 5,9%, stopy WIBOR, od której zależy rata za auto. Najemcy nowych aut korzystają też z dobrodziejstw matematyki finansowej. Konkretnie chodzi o tzw. wartość rezydualną, która wpływa na to, jak dużą część wartości auta użytkownik pokrywa w racie.
– Obecnie rynkowe wskaźniki dla wynajmu są bardzo korzystne – wyjaśnia wiceprezes Carsmile.
Podwyżki ubezpieczenia?
Rosnąca popularność wynajmu może też mieć związek z obawami o podwyżki stawek ubezpieczenia. Według danych UFG, wartość wypłaconych z tytułu OC i AC odszkodowań w 2023 roku wzrosła o niemal 2 mld zł, a średnia wartość szkody zwiększyła się o 12%.
Przypomnijmy, że w przypadku pełnego wynajmu długoterminowego, ewentualną podwyżkę stawek AC/OC pokrywa firma wynajmująca. W koszcie abonamentu zwykle ujęte jest też: serwisowanie pojazdu, opony oraz usługa assitance.
– Poza aspektem ekonomicznym ważna jest też wygoda, która jest często głównym czynnikiem decydującym o wyborze wynajmu – przyznaje wiceprezes Carsmile.
Nie bez znaczenia dla układu sił leasing-wynajem są też kwestie formalne. O ile leasing wciąż wymaga w Polsce podpisania papierowej umowy, to kontrakt wynajmu auta można zawrzeć w pełni elektronicznie.
Czytaj także: PKO Leasing umocnił pozycję lidera w rekordowym 2023 roku
W kryzysie rządził leasing
Inaczej wybory „wynajem czy leasing” kształtowały się w okresie kryzysu, kiedy większość składowych raty za wynajem działała na niekorzyść najemców.
Przede wszystkim ceny samochodów były bardzo wysokie, a polityka rabatowa marek samochodowych była bardzo zachowawcza. W szczytowym momencie, przypadającym na jesień 2022 roku, rynkowe stopy procentowe sięgały 7,5%, co dodatkowo podbijało ratę za auto.
Jednocześnie nabywcy, działając w warunkach bardzo dużej niepewności związanej z kryzysem, szukali rozwiązań pozwalających na minimalizację raty, a także umożliwiających wycofania z się z umowy i zwrotu aut w przypadku pojawienia się ewentualnych turbulencji finansowych (Carsmile wprowadził wtedy tzw. tarczę leasingową, która cieszyła się bardzo dużym powodzeniem, gdyż eliminowała ryzyko niespłaconych rat).
Jaką markę najchętniej wybierają wynajmujący?
Analitycy Carsmile ujawnili, jakie auta cieszą się obecnie największą popularnością wśród użytkowników poszukujących wynajmu długoterminowego. Pod uwagę wzięli dane z wniosków o wynajem auta, złożonych za pośredniemu platformy Carsmile w styczniu i w lutym 2024 roku.
Największą popularnością cieszył się w tym okresie Hundai Tucson, na drugim miejscu znalazł się Mercedes CLA, a na trzecim uplasowała się – Toyota Corolla.