Wydarzenia i Opinie | XII Kongres Bancassurance | Od rekomendacji do samoregulacji

Wydarzenia i Opinie | XII Kongres Bancassurance | Od rekomendacji do samoregulacji
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Klient, bank, ubezpieczyciel – partnerzy w bancassurance” – pod tym hasłem przebiegały obrady dwunastego już Kongresu Bancassurance. Tegoroczne wydarzenie miało charakter szczególny, choćby z uwagi na powrót po czteroletniej przerwie, spowodowanej przez pandemię COVID-19.

O tym, jak doniosłe znaczenie w relacjach pomiędzy ubezpieczycielami a bankowcami odgrywa jesienne forum wymiany doświadczeń i opinii, wspomnieli podczas inauguracji obrad reprezentanci obydwu środowisk: Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń i dr Tadeusz Białek, prezes zarządu Związku Banków Polskich, który podkreślił, iż współdziałanie obu segmentów rynku finansowego ma charakter modelowy. Potwierdzeniem tych słów jest zaangażowanie PIU i ZBP w toczące się od jesieni ub.r. prace nad nową Rekomendacją U, która latem br. zastąpiła dokument ogłoszony jeszcze w roku 2014. – Pracowaliśmy nad wizją bancassurance, która wpłynie na nasze funkcjonowanie w przyszłości – zauważył prezes PIU, zwracając się do obecnych na sali przedstawicieli Komisji Nadzoru Finansowego z podziękowaniem za otwartość na postulaty, zgłaszane przez instytucje nadzorowane, dzięki czemu prace nad regulacjami przebiegały w atmosferze dialogu.

Należy dodać, że partnerami merytorycznymi tegorocznego Kongresu były Biuro Informacji Kredytowej oraz Europ Assistance.

Konsument chroniony przez najlepsze standardy

Doświadczenia, zdobyte podczas procedowania Rekomendacji U, jak również wnioski, zawarte w opublikowanym jesienią ub.r. raporcie unijnego nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym (EIOPA), skłoniły bankowców i ubezpieczycieli do wypracowania wewnętrznej regulacji dla produktów zabezpieczających spłatę kredytu. – Ten dokument jest naszą wizją, jak sprawić, by konsument był chroniony przez najlepsze standardy, choć i dotychczasowe były wysokie – dodał Jan Grzegorz Prądzyński. Również dr Tadeusz Białek zwrócił uwagę na doniosłe znaczenie umacniania dobrego wizerunku sprzedaży polis w kanałach bankowych i uwzględnienia w jeszcze większym stopniu oczekiwań konsumentów, co ma szczególne znaczenie w niesprzyjających uwarunkowaniach rynkowych.

Czynnikiem wpływającym w największym stopniu na dystrybucję produktów ubezpieczeniowych w kanale bancassurance pozostaje finansowanie hipoteczne, które w ostatnich kwartałach odnotowuje rekordowo niski poziom. Wprowadzenie podatku bankowego w 2016 r., zawirowania gospodarcze, z jakimi mieliśmy do czynienia w ostatnich trzech latach, w szczególności zaś gwałtowny wzrost stóp procentowych od 2021 r. – wszystkie te czynniki doprowadziły do spadku udziału kredytów mieszkaniowych w aktywach banków poniżej 15%, podczas gdy w minionych latach dochodził on nawet do 25%. Pewnemu pogorszeniu uległa też jakość portfeli kredytowych. Nawet wprowadzony od lipca br. „Bezpieczny Kredyt 2%” nie był w stanie zrekompensować dotychczasowych spadków.

Powrót na ścieżkę wzrostu

Tymczasem segment bancassurance odbudowuje swą pozycję po fatalnym roku 2022. Dane, zaprezentowane przez Agnieszkę Gocałek, przewodniczącą Zespołu ds. Bancassurance i Sprzedaży Affinity PIU, nie  pozostawiają wątpliwości: II kw. br. przyniósł dziewięcioprocentowy wzrost w zestawieniu z sytuacją sprzed roku, osiągając niespełna 3 mld zł, choć w dalszym ciągu nie udało się zbliżyć do wyniku uzyskanego w analogicznym okresie roku 2021. Za ten sukces odpowiadają w największym stopniu polisy na życie, łączna wartość składki pozyskanej w okresie między kwietniem a czerwcem br. z tego tytułu osiągnęła 1,8 mld zł. Najczęściej kupowanym produktem życiowym pozostają polisy powiązane z produktem bankowym, dynamicznie odrabiają też straty ubezpieczenia inwestycyjne, na które przypadała 1/3 składki, pozyskanej w segmencie produktów życiowych.

W przypadku polis osobowych i majątkowych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK