Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2023 | Świat technologii przyszłości
W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera konferencja IT@BANK. Jak zauważył Paweł Minkina, wiceprezes zarządu Centrum Procesów Bankowych i Informacji oraz redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”, te doroczne spotkania bankowców i przedstawicieli branży informatycznej stanowią nieocenione źródło wiedzy dla specjalistów IT z sektora finansowego. Ma to szczególne znaczenie w obecnych czasach, kiedy to za sprawą sztucznej inteligencji gospodarka stoi w obliczu kolejnego już etapu cyfrowej rewolucji. Jak przygotować bank na jej nadejście, mówił Paweł Białka, Executive Partner w Gartner Poland. Przedstawił kilka przykładów praktycznego wykorzystania AI w sektorze finansowym, odniósł się również do roli lidera IT we współczesnym banku.
AI w bankowości – perspektywy, monetyzacja i zagrożenia
Jak efektywnie wykorzystać generatywną AI w instytucji finansowej? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwali Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture wraz z Przemysławem Kochem, wiceprezesem zarządu VeloBanku. Sztuczna inteligencja zapewnia istotną przewagę w obszarze obsługi klienta, dla pracowników VeloBanku okazała się istotnym wsparciem w procesie udzielania „Bezpiecznego Kredytu 2%”. Nowoczesne rozwiązania IT umożliwiają też redukcję zużycia papieru nawet o 95% przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa, przekonywał Aaron Kalvani, Global Director of Product Enablement w firmie Iron Mountain.
Kolejnym punktem konferencji był panel dyskusyjny poświęcony perspektywom wykorzystania generatywnej AI w bankowości, który poprzedziło wystąpienie Marka Młyńca, Partnera, Technology Consulting Leader w PwC Polska. Przywołał on wyniki badania przeprowadzonego wśród dyrektorów ds. IT w największych globalnych korporacjach. Aż 4/5 respondentów oceniło sztuczną inteligencję jako jeden z kluczowych obszarów ich działalności. Jej znaczenie równie wysoko ocenili uczestnicy panelu moderowanego przez Adama J. Kępę, Director, Technology Consulting w PwC Polska: Dariusz Flisiak, dyrektor zarządzający, IT Tribe Leader w BNP Paribas Banku Polska; Jacek Iljin, dyrektor zarządzający w mBanku; Piotr Kowynia, prezes zarządu Nest Banku; Maciej Ostrowski, Country Sales Director w ServiceNow i Kinga Piecuch, prezes zarządu w HPE Polska.
Wskazywano na takie zalety chmury, jak skalowalność i efektywność kosztowa, nie unikając wyzwań, towarzyszących wdrażaniu AI w praktyce, który to proces znacząco różni się od dotychczasowych doświadczeń, związanych z adopcją nowych technologii. Generalnie jednak gra jest warta świeczki, AI zwiększa bowiem efektywność procesów, skraca time to market, a także stanowi doskonałą podstawę dla hiperpersonalizacji. Dlatego warto zapewnić pracownikom dostęp do takich rozwiązań, jak ChatGPT, gdyż ich kompetencje liczą się nie mniej niż zaawansowane systemy IT. Podsumowując debatę, Adam J. Kępa stwierdził, iż AI nie zastąpi ludzi, natomiast ludzie korzystający z AI zastąpią tych nieobeznanych z tym rozwiązaniem.
Hiperpersonalizacja, czyli klient nasz pan na miarę czasów
Firechat poświęcony tej problematyce poprowadził Tadeusz Woszczyński, Country Manager Poland, Austria, Czech Rep., Slovakia & Baltics w Hitachi Europe Ltd. Jego rozmówca, Grzegorz Olszewski, prezes zarządu Alior Banku, zadeklarował, iż woli kierować silnym bankiem aniżeli „firmą technologiczną z licencją bankową”. Dyskusja dotyczyła m.in. automatyzacji procesów i ograniczeń regulacyjnych odnośnie wykorzystania sztucznej inteligencji, np. przy określaniu ryzyka kredytowego. Prezes Alior Banku zwrócił też uwagę na rosnące znaczenie kanału mobile, wielu klientów korzysta wyłącznie z tej formy kontaktu z bankiem.
W panelu, moderowanym przez Piotra Krawczyka, dyrektora Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim, uczestniczyli: Mariusz Gromada, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Banku Millennium oraz Agnieszka Wojtkowiak, dyrektor Biura CRM i Kampanii Bezpośrednich w PKO Banku Polskim. Wśród licznych korzyści, jakie uzyskuje klient w związku z wprowadzeniem hiperpersonalizacji, warto zwrócić uwagę na kierowany w odpowiednim momencie do każdego z użytkowników przekaz reklamowy – podkreśliła Agnieszka Wojtkowiak. Z kolei Mariusz Gromada wskazywał na możliwość indywidualnej komunikacji z klientem w ramach świadczenia tzw. usług dodanych (VAS), np. poprzez informowanie o zbliżającym się wygaśnięciu ważności biletu parkingowego wraz z propozycję jego prolongaty. Rzecz jasna, hiperpersonalizacji towarzyszą również specyficzne ryzyka, a zalicza się do nich m.in. potrzeba przekonania bankowych decydentów, że warto inwestować w posiadane już systemy CRM. Wdrażając nowinki technologiczne, nie wolno też zapominać o najcenniejszym ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI