Wydarzenia i Opinie | Forum Usług Płatniczych 2023 | Rynek czekają kolejne wyzwania
Wątek ochrony konsumenta przed oszustami dominował w całej agendzie wydarzenia, które odbyło się 11 października br. w Warszawie. Kwestia ta nabiera szczególnego znaczenia w związku z dynamicznym upowszechnianiem się elektronicznych instrumentów płatniczych, o czym w wystąpieniu wprowadzającym wspomniała Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich. Zwróciła ona uwagę na szybki wzrost popularności aplikacji mobilnych – do grupy klientów mobile only można zaliczyć już ponad 14 mln Polaków. Trendowi temu towarzyszy spadek znaczenia kart płatniczych, jak też postępująca dywersyfikacja rynku, na którym coraz silniejszą pozycję mają dostawcy niebankowi.
Jeśli uwzględnić rosnący wolumen transakcji elektronicznych – tylko na przestrzeni minionych 12 miesięcy ich liczba zwiększyła się prawie o jedną trzecią – staje się jasne, iż konsumenci wybierają instrumenty proste i intuicyjne, które w coraz mniejszym stopniu wymagają ich zaangażowania. Potwierdzają to badania, przeprowadzone przez Fundację Polska Bezgotówkowa, których wyniki podczas Forum przypomniała jej prezes, Joanna Erdman. Ma to swoje plusy, jak wspomniane przez Małgorzatę Domagałę, vice president Digital Products Solutions w Mastercard Europe, nowe możliwości, jakie daje w tej sferze internet rzeczy, dzięki którym każde z używanych na co dzień urządzeń będzie mogło służyć jako narzędzie płatności, ale jednocześnie generuje poważne ryzyka.
AI + edukacja + koordynacja działań = bezpieczeństwo
Wojciech Pantkowski, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej, podkreślił, iż użytkownicy oczekują coraz prostszych, szybszych i bardziej intuicyjnych form płatności, a konsekwencją jest przenoszenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo transakcji z konsumenta na dostawcę usług płatniczych. To niepokojąca tendencja, biorąc pod uwagę, iż – jak wskazywano podczas dyskusji – odpowiednio wyedukowany klient powinien wykazywać się pewną refleksją podczas dokonywania zapłaty, by nie ulec przynajmniej najprostszym schematom oszustwa. Z drugiej strony nie ma wątpliwości, iż poziom niektórych kampanii phishingowych wykracza ponad percepcję nawet świadomych konsumentów. Dlatego coraz większą uwagę przykłada się do wykorzystania w procesach antyfraudowych sztucznej inteligencji oraz technik biometrycznych, a w szczególności analizy behawioralnej.
Joanna Seklecka, prezes firmy eService, podkreślała, że dzięki monitorowaniu operacji płatniczych z udziałem AI już niebawem będzie możliwe skuteczne wychwytywanie transakcji oszukańczych. W dużym stopniu pokrywa się to z oczekiwaniami sporej części konsumentów, którzy chcieliby płacić sobą, czyli autoryzować płatność z użyciem cech biometrycznych. Nieco bardziej konserwatywne podejście cechuje segment korporacyjny, tu – jak zauważyła Marta Kijuk, dyrektor ds. rynku w Banku Citi Handlowy, nie ma takiego nacisku na płatności natychmiastowe.
W dyskusji nad perspektywami dla rynku płatności nie mogło zabraknąć odniesienia do gotówki. Zdaniem przedstawicielki Mastercard, swoboda wyboru formy płatności nadal ma znaczenie kluczowe, pomimo rosnącego udziału transakcji elektronicznych nie musimy się obawiać zniknięcia tradycyjnych banknotów i monet. W ten kontekst wpisuje się jednak potrzeba zapewnienia dostępności wypłat i wpłat gotówki. Trwająca przeszło godzinę dyskusja doprowadziła do konkluzji, iż rozwojowi technologicznemu sektora płatności, w tym wdrażaniu rozwiązań bazujących na AI czy płatnościach w tle, powinno towarzyszyć optymalne zagospodarowanie danych, podążających za poszczególnymi transakcjami, jak również podnoszenie świadomości klientów, przede wszystkim indywidualnych. Na potrzebę synergii tych działań zwracał uwagę moderator panelu, Bartłomiej Nocoń, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI