Wojna z gotówką: Plastik, który wywoła lawinę

Wojna z gotówką: Plastik, który wywoła lawinę
Fot. stock.adobe.com/sumire8
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
PKO BP rozpocznie w połowie 2010 r. wymianę wszystkich kart debetowych swoich klientów na plastiki wyposażone w technologię zbliżeniową. Do końca 2011 r. planuje wydać ponad 6 mln kart zbliżeniowych Visa payWave.

Karty zbliżeniowe dają możliwość regulowania płatności na drobne kwoty (jednorazowo nieprzekraczające 50 zł) bez konieczności podawania kodu PIN lub składania podpisu na papierowym potwierdzeniu transakcji. Do wykonania płatności wystarczy tylko zbliżenie karty do specjalnego czytnika w terminalu POS. Aktualnie kartę mikroprocesorową z dodatkową funkcją zbliżeniową można dostać w czterech bankach: BZ WBK (karta debetowa, kredytowa), ING Banku Śląskim (karta debetowa), mBanku (karta debetowa, kredytowa) oraz Alior Banku (karta kredytowa). Karty te są akceptowane w około 3 tys. punktów handlowo-usługowych.

Karta payWave – luksus w zasięgu ręki

PKO BP wymieni wszystkie karty debetowe wydawane do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (PKO Express, Aurum, Platinium, Graffiti) oraz do internetowego konta Inteligo. Michał Macierzyński, ekspert portalu Bankier.pl uważa, że jest to rewolucyjne posunięcie. Udział PKO BP w rynku kart debetowych wynosi 28 proc., w tym kart Visa około 40 proc. Detaliści otrzymają motywację do akceptowania kart Visa payWave skracających czas transakcji tam, gdzie jest to najbardziej pożądane.

PRZEWAGI KART BEZSTYKOWYCH

  • DLA KLIENTÓW: Wygoda i oszczędność czasu przy dokonywaniu tranzakcji. Ułatwione zarządzanie środkami finansowymi. Zmniejszenie liczby operacji gotówkowych (wypłat)
  • DLA HANDLOWCÓW: Duża szybkość platności bezstykowej pozwala na zmniejszenie kolejek przy kasach i wzrost obrotów. Redukcja kosztu obsługi płatności gotówkowych. Pozytywne efekty wizerunkowe.
  • DLA WYDAWCÓW KART PŁATNICZYCH: Wzrost przychodów z obsługi dotychczasowych oraz nowo pozyskanych klientów. redukcja kosztów wypłat gotówki w bankomatach i oddziałach. Potencjał dla cross- selingu. Nowe obszary przychodów z tranzakcji typowo gotówkowych – np. środki komunikacji miejskiej.

Agenci rozliczeniowi pozbędą się obaw, że wyłożą pieniądze na przystawki, z których nikt nie będzie korzystał. Sklepy nie będą się wzbraniały przed nową technologią, ponieważ uzyskają pewność, że jest to usługa masowa. Podobnie konkurenci, którzy dotychczas mogli żałować pieniędzy na certyfikację, marketing, edukację czy koszty wdrożenia. Tym samym mamy cywilizacyjną szansę znaczącej redukcji płatności gotówkowej. W Polsce zostało już wydanych ponad 100 tys. kart zbliżeniowych Visa payWave, a ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI