Wiodące firmy nie reagują na nowe zasady zaangażowania pracowników

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

studenci.uczelnie.01.400x267Efektywności i retencji pracowników zagraża sześć globalnych trendów, które zmieniają dotychczasowe reguły gry.

Ponad trzy czwarte managerów (84%) uważa, że firmy muszą angażować pracowników w inny sposób, jeżeli zamierzają w przyszłości odnosić sukcesy. Jak jednak wynika z najnowszych badań Hay Group, globalnej firmy doradczej, mniej niż jedna trzecia liderów (30%) twierdzi, że ich organizacja robi wystarczająco dużo w celu właściwego dostosowania się do oczekiwanych zmian.

Eksperci Hay Group przeprowadzili wywiady z 300 dyrektorami i menedżerami działów personalnych z największych firm (FTSE 250 oraz Fortune 500) i zapytali o wpływ sześciu zbieżnych megatrendów (opisanych w badaniu Leadership 2030). Globalne środowisko biznesowe zasadniczo się zmieni – zarówno pod łącznym wpływem wszystkich sześciu megatrendów, jak i z uwagi na działanie każdego z osobna: indywidualizmu, cyfryzacji, konwergencji technologicznej, zmian demograficznych, globalizacji 2.0 i kryzysu ekologicznego. Dokument „Nowe zasady angażowania pracowników” opublikowany właśnie przez Hay Group, opisuje sposoby, w jakie każdy z megatrendów wpływa na stanowisko pracy i pracowników. Wyjaśnia również, jakie środki powinna przedsięwziąć kadra zarządzająca, by dostosować się do nowych wyzwań.

milewczyk.agnieszka.hay.group.polska.01.265x400W nadchodzących latach te firmy, które zechcą stworzyć skuteczne strategie angażowania pracowników, będą musiały się równie mocno koncentrować na tym, co dzieje się poza nimi, jak i na dynamice wewnątrz organizacji – podkreśla Agnieszka Milewczyk, Dyrektor Zarządzająca w Hay Group Polska. – Megatrendy zmieniają gospodarki i społeczeństwa oraz przynoszą głęboko sięgające konsekwencje dla zarządzania firmami. Jeżeli organizacja nie dopasuje swojego podejścia do angażowania pracowników już teraz, będzie niezdolna do przyciągnięcia i utrzymania najlepszych pracowników w obliczu tych głębokich zmian.

Wyniki kolejnego badania Hay Group dodatkowo podkreślają i wywierają presję na firmy. Zgodnie z nimi, do 2018 r. niemal 25% pracowników na całym świecie (ok. 192 milionów osób) zmieni pracę.

Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi wciąż wymieniają skuteczne angażowanie pracowników jako główne wyzwanie, które spędza im sen z powiek. Chociaż większość menadżerów HR przeważnie mówi o niewielkiej reakcji ich firm na nowe reguły angażowania pracowników, sami również mają trudności w dostosowaniu się do trendów. Dwie trzecie respondentów w badaniu (67%) stwierdziło, że osobiście nie zmieniło dotychczasowego sposobu pracy, pomimo pojawienia się megatrendów.

Spośród sześciu megatrendów, to indywidualizm i cyfryzacja mają – według respondentów -największy wpływ na strategie angażowania pracowników, a przy tym stanowią również największe wyzwania. – Rosnący poziom zamożności, zwłaszcza na rynkach wschodzących, sprawia, że pracownicy coraz bardziej skupiają się na własnych pragnieniach i potrzebach – twierdzi Agnieszka Milewczyk. – Strategie angażowania pracowników będą musiały stać się bardziej spersonalizowane i trafiać w konkretne preferencje i oczekiwania danego pracownika.

Jednocześnie cyfryzacja zmienia sposób, w jaki pracownicy komunikują się z organizacją oraz pomiędzy sobą. Agnieszka Milewczyk zauważa, że „liderzy będą musieli znaleźć sposoby zarządzania i angażowania zespołów, których członkowie rzadko się spotykają, a także sposoby na unikanie wypalenia w zespołach, które są nieustannie połączone i funkcjonują >>w trybie pracy<<.

Eksperci Hay Group określają następujące podejścia do angażowania pracowników, które będą musiały się pojawić w przyszłości zmienianej przez megatrendy:

  • Ciągłość. „Zaangażowanie musi stanowić część codziennej działalności biznesowej, a nie tylko sporadycznie podejmowany wysiłek. Trzeba je w sposób ciągły monitorować i zarządzać nim przy wykorzystaniu szerokiego spektrum środków.”
  • Reagowanie. „Strategie zaangażowania nie mogą już być ograniczone do tego, co dzieje się wewnątrz czterech ścian organizacji. Wszystkie firmy są nierozerwalnie połączone ze światem zewnętrznym. Strategie angażowania pracowników muszą być dynamiczne i wciąż dostosowywać się do zmieniającego się otoczenia biznesowego.”
  • Personalizacja. „W postępu zróżnicowania pracowników i skupiania się na własnych potrzebach, podejścia uniwersalne tracą skuteczność. Strategie angażowania powinny jednak brać pod uwagę nie tylko te działania, które firma może podjąć z uwagi na pracownika, ale także odpowiedzialność, jaką ma pracownik za własne zaangażowanie w pracy.”
  • Lokalny charakter. „Czasy zarządzania angażowaniem wszystkich pracowników z centrali firmy już minęły. W miarę postępującej globalizacji specjaliści od angażowania pracowników będą potrzebowali autonomii w podejmowaniu działań, które poprowadzą zespoły do sukcesów na rynkach lokalnych.”

Megatrendy działają równolegle i zbieżnie, a ich efektem będzie zmiana sposobu pracy oraz tego, co pracownik ceni w karierze i czego oczekuje od pracodawcy – podkreśla Agnieszka Milewczyk. – Specjaliści od angażowania pracowników stoją przed wielką szansą na ponowne przemyślenie swoich strategii wobec postępujących zmian. W obliczu globalnej rywalizacji o najlepszych pracowników, rola takich specjalistów stała się szczególnie istotna, ale też szczególnie skomplikowana.

Źródło: Hay Group