Wiceprezes PSP: priorytetem jest BLIK na Słowacji i w Rumunii
Monika Król w wywiadzie dla PAP, zapytana o plany rozwoju w przyszłości, podkreśliła, że aktualnym priorytetem jest uruchomienie płatności na Słowacji i w Rumunii. Potwierdziła, że na Słowacji odbyła się już pierwsza pokazowa transakcja, a w Rumunii trwają oczekiwania na decyzję regulatora.
Jak jednak zaznaczyła, „plany rozwoju BLIKA skoncentrowane są na całej strefie euro, zwracamy szczególną uwagę na takie rynki jak Włochy, Hiszpania, Francja i Niemcy, gdzie widzimy znaczny potencjał dla rozwoju naszych płatności w kanale e-commerce (handel elektroniczny – PAP)”.
Dodała, że w krajach Zachodu funkcjonują rozwiązania podobne do BLIKA, jednak – jak podkreśliła – przewagą rodzimego systemu jest jego wszechstronność.
„Naszą siłą jest atrakcyjność Blika, wynikająca z kompleksowej oferty. Nie ogranicza się ona tylko do kanału e-commerce, ale obejmuje też m.in. takie funkcje jak płatności POS (Point-of-Sale – punkt sprzedaży/kasa fiskalna – PAP) czy przelewy na numer telefonu” – powiedziała wiceprezes PSP.
„Jeśli nie będziemy nawet głównym graczem, to rynek europejski jest tak duży, że wierzymy w to, że jest dla nas miejsce” – dodała Monika Król.
Czytaj także: BLIK ma już 15,8 mln aktywnych użytkowników
Projekt BLIK Euro
Monika Król zapowiedziała też, że PSP pracuje w tej chwili nad projektem, który nazywany jest „BLIK Euro”.
Jak zaznaczyła jest on na razie w fazie koncepcyjnej. Zapowiedziała jednak, że z punktu widzenia doświadczenia klienta będzie taki sam jak system znany klientom w Polsce.
Podkreśliła też, że w Europie od dłuższego czasu rozmawia się o potrzebie lokalnego rozwiązania paneuropejskiego, w oderwaniu od systemów amerykańskich kart płatniczych, czy narzędzi takich jak Apple Pay czy Google Pay. Prace nad takimi rozwiązaniami już trwają.
Zaznaczyła, że BLIK ze swoją kompleksową ofertą płatności ma potencjał, aby stać się jednym z takich rozwiązań, dlatego intensywnie działa w kierunku rozwoju w Europie Zachodniej.
„System jest łatwo skalowalny i jesteśmy przekonani, że mamy mocne know-how, oraz solidny business case, na którym możemy się opierać, argumentując siłę BLIKA, nowym potencjalnym partnerom” – powiedziała Monika Król.
Zaznaczyła również, że w tej chwili trwają prace prawne, koncepcyjne oraz technologiczne dotyczące nowego rozwiązania na rynek europejski.
Gdy się one zakończą i będą gotowe odpowiednie narzędzia, „to będziemy występować o zgody do odpowiednich nadzorców, a po ich uzyskaniu zaproponujemy nasz produkt bankom w Europie – to jest ścieżka, która nas czeka. Zakładamy jednak, że prace techniczno-koncepcyjne potrwają jeszcze minimum rok”.
Czytaj także: Prośba o przelew BLIK – nowość w aplikacji PeoPay
BLIK a systemy płatności w Europie
„Docelowo według nas będą działały dwa, trzy systemy obsługujące płatności w Europie. Uważamy, że BLIK może być jednym z nich” – dodała Monika Król.
Zapytana o rozwój na rynkach pozaeuropejskich, odpowiedziała, że były prowadzone rozmowy na ten temat, jednak podjęto decyzję o strategicznej koncentracji na Europie, a być może w dalszej przyszłości będą toczone rozmowy na temat innych rynków.
Czytaj także: Za 18 mln transakcji w Black Friday 2023 Polacy zapłacili BLIKIEM
***
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności.
Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.