Wakacje kredytowe: już prawie milion wniosków o zawieszenie płatności rat
W pierwszej połowie maja dynamika w zakresie składania wniosków o odroczenie płatności rat kredytowych przez przedsiębiorców i konsumentów nie jest już tak wysoka jak w ubiegłym miesiącu.
W związku z pandemią koronawirusa COVID-19 już na początku marca banki uznały za pożądane podjęcie pilnych działań skierowanych do klientów banków, którzy mogą mieć w najbliższym czasie trudności w spłacie zobowiązań względem banków.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o pandemii koronawirusa >>>
Z danych z dnia 14 maja wynika, że w pierwszej połowie maja dynamika w zakresie składania wniosków o odroczenie płatności rat kredytowych przez przedsiębiorców i konsumentów nie jest już tak wysoka jak w ubiegłym miesiącu. Całkowita liczba wniosków konsumentów złożonych o odroczenie spłaty rat kredytowych od początku akcji prowadzonej przez banki wyniosła 855,4 tys. co oznacza wzrost o ponad 6 % w stosunku do stanu na koniec kwietnia br. Poziom wniosków rozpatrzonych pozytywnie utrzymuje się na stałym poziomie 86%.
Dane dotyczące liczby wniosków składanych przez przedsiębiorców pokazują, że mamy do czynienia ze spadkiem dynamiki i pewną stabilizacją. Wg stanu na połowę maja br. banki przyjęły 109, 2 tys. wniosków od przedsiębiorców, z których 94,5 tys. zostało rozpatrzonych pozytywnie (86,5%).
Czytaj także: Koniec wakacji kredytowych i co dalej?
Mniejsza dynamika składania wniosków przez przedsiębiorców
– Mniejsza dynamika składania wniosków przez przedsiębiorców ma zapewne związek z uruchamianiem nowych programów pomocowych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Polski Fundusz Rozwoju, a także wprowadzanie innych form wsparcia oraz podaniem do wiadomości publicznej harmonogramu „odmrażania” gospodarki – zauważa Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Liczba reklamacji złożonych od połowy marca wynosi – 9,34 tys. w ciągu ostatnich dwóch tygodni wpłynęło ich 1,73 tys. Reklamacje stanowią nie cały 1 procent ogólnej liczby wszystkich złożonych wniosków.
Banki ułatwiają w sposób maksymalnie uproszczony odroczenie spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych
Związek Banków Polskich już 16 marca zadeklarował, że banki ułatwią w sposób maksymalnie uproszczony odroczenie spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych klientom indywidualnym. Banki udzielały także pomocy przedsiębiorcom, w postaci kredytu obrotowego, którzy mieli na koniec 2019 roku zdolność kredytową i zostali dotknięci skutkami koronawirusa COVID-19.
Czytaj także: ZBP informuje, jak przebiega proces udzielania wakacji kredytowych >>>
– Związek Banków Polskich od połowy marca monitoruje proces składania wniosków o odroczenie płatności rat kredytowych. W ciągu pierwszego miesiąca złożono ponad 633 tysiące wniosków, z których rozpatrzono pozytywnie ponad 470 tysięcy z nich (czyli ok. 86%) – przypomina Krzysztof Pietraszkiewicz.
Bądź na bieżąco z tematem koronawirusa – zapisz się na nasz newsletter >>>
Banki nie pobierają opłat lub prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie wniosków dotyczących zawieszenia spłat rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych. Składane wnioski są rozpatrywane w trybie uproszczonym, ze względów sanitarnych w sposób zdalny, najczęściej przy użyciu najnowszych technologii.