Wakacje 2020 w cieniu koronawirusa, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich finansów? Raport ZBP
Dość łatwo przewidzieć, kto straci na zmianie wakacyjnych planów Polaków – przede wszystkim biura podróży organizujące wyjazdy zagraniczne. Choć od 13 czerwca granice z krajami Unii Europejskiej są na powrót otwarte, nie warto mieć złudzeń, że do końca letniego sezonu da się odrobić sprzedażową zapaść z kilku miesięcy. Jeśli do tego dodać lęk przed powrotem pandemii jesienią, to widać, że łatwo nie będzie. Pytanie, czy ktoś na tegorocznych wakacjach zyska?
Badania opinii społecznej publikowane w przededniu wakacji mogą wskazywać, że krajowa branża turystyczna – choć obolała – może jeszcze wyjść z koronawirusowego kryzysu obronna ręką. Jak wakacje, to tylko w Polsce – z takiego założenia wyszło 80 proc. osób, które w sondażu CBOS zadeklarowały, że w najbliższe wakacje poza domem spędzą przynajmniej jedną noc. W poprawie sytuacji krajowej turystyki może także pomóc stymulacja w postaci bonów turystycznych. Niestety, nie każdy będzie jej beneficjentem. Na dziś wiemy już, że ostatecznie, bon turystyczny będzie przysługiwał tylko rodzicom posiadającym dzieci. Podstawowa zasada będzie bliźniaczo podobna do tej z programu „Rodzina 500 plus”. Posiadanie dziecka jest równoznaczne z bonem o wysokości 500 złotych, każde kolejne dziecko poniżej 18. roku życia to dodatkowe 500 złotych dla rodziny.
Nastroje konsumenckie w dalszym ciągu nie są najlepsze
Trudno dziś jednak ocenić, jakie będzie zainteresowanie bonem turystycznym, a nastroje konsumenckie w dalszym ciągu nie są najlepsze. Według codziennego monitoringu Kantar, nastroje w czerwcu, choć już lepsze niż w początkach pandemii, w dalszym ciągu wskazują na obawy i niepewność istotnej części respondentów. W ciągu najbliższego miesiąca, ok. 16% oczekuje pogorszenia swojej sytuacji materialnej. Polepszenia spodziewa się 14%, a w 70% nie widać zmian. Z kolei w perspektywie 3-miesięcznej, obejmującej miesiące tradycyjnie wakacyjne, pogorszenia materialnych warunków życia w Polsce oczekuje 42% respondentów. Dla niespełna połowy – 49% niewiele zmieni się w tym obszarze, a tylko 9% oczekuje poprawy. Dla 73% aktualna sytuacja nie wiąże się z koniecznością ograniczania wydatków i podobny odsetek nie spodziewa się, że w najbliższych tygodniach ulegnie to zmianie, niemniej około 1/4 badanych, dość konsekwentnie wskazuje, że zarówno obecnie, jak i w najbliższej przyszłości trzeba będzie zacisnąć pasa.
Z kolei z badań CBOSu dotyczących naszych wakacyjnych planów wynika, że wakacyjnym wyjazdem jest dziś zainteresowanych 42% Polaków – to o 22 punkty procentowe mniej niż na początku roku.
Czytaj także: Bezpieczny portfel na wakacjach >>>
Mówiąc wprost, pandemia pokrzyżowała nam plany. A zmiana wakacyjnych planów to również zmiana sposobu ich planowania i rezerwacji. Wielu spośród tych, którzy w poprzednich latach wyjeżdżali za granicę w ramach wyjazdów zorganizowanych, w tym roku spróbuje w Polsce zorganizować się sama. Nocleg we własnym zakresie, często u znajomych i rodziny, pole namiotowe, camping czy kwatery prywatne. Już pierwsze dni przed wakacjami pokazują, że trzeba będzie rozważać różne opcje, bo ceny w kurortach poszybowały – niebotycznie. Będziemy szukać oszczędności, będziemy szukać okazji. Przed rozpoczęciem wakacji warto dobrze wszystko zaplanować – zrobić rozpoznanie i koniecznie zadbać o bezpieczeństwo.
Przypominamy zatem, że wakacje, to czas, kiedy szczególnie warto pamiętać o naszym bezpieczeństwie i nie chodzi tylko o środki ostrożności związane z trwającą epidemią, ale także o bezpieczeństwo naszych pieniędzy, płatności i dokumentów tożsamości. Aktualne informacje o tym, jak bezpiecznie korzystać z rachunków bankowych i płatności w internecie znajdą Państwo na stronach banków i Związku Banków Polskich, a my przypominamy o najważniejszych z nich.
Bezpieczny portfel na wakacjach
W czasie wakacyjnych wyjazdów nie zapominajmy o bezpieczeństwie swojego portfela. Właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki, ale także równie ważnych dla nas dokumentów. Pamiętajmy, że gdy utracimy dowód tożsamości, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą czy np. dowód rejestracyjny możemy stać się ofiarami przestępstwa. Poniżej przedstawiamy Państwu proste porady, które zwiększą bezpieczeństwo naszych oszczędności a także pozwolą ochronić nasze dane osobowe przed ich wyłudzeniem.
Karty na wakacje
Znacząca większość osób wyjeżdżających na wakacje zabiera ze sobą kartę płatniczą, jako wygodny i bezpieczny instrument dokonywania płatności, jak również narzędzie umożliwiające dostęp do gotówki.
- Używajmy karty w miejscach, w których korzystalibyśmy z gotówki, starajmy się unikać korzystania z karty w miejscach, w których obawialibyśmy się zapłacić gotówką.
- Pamiętajmy, że karta powinna zawsze znajdować się w polu naszego widzenia.
- Nie zapisujmy numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą, ani na samej karcie.
- Zawsze zasłaniajmy ręka klawiaturę, na której wprowadzamy numer PIN.
- W przypadku utraty karty (kradzieży, zgubienia) konieczny jest niezwłoczny kontakt z wydawcą w celu dokonania zastrzeżenia karty. Kontakt ten ułatwi nam jednolity numer do zastrzegania kart 828 828 828 poprzez który połączymy się z naszym bankiem celem zastrzeżenia karty.
Bezpieczny komputer
Przede wszystkim komputer lub smartfon musi mieć zainstalowany program antywirusowy i musi on być na bieżąco aktualizowany. Należy też instalować legalne oprogramowanie.
- Unikajmy logowania się do bankowości internetowej i dokonywania płatności z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych.
- Jeśli przy logowaniu pojawią się nietypowe komunikaty, prośby o podanie danych osobowych lub dodatkowe pola z pytaniem o hasła do autoryzacji, należy natychmiast zgłosić problem do swojego Banku.
- Nigdy nie należy także używać wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku. Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron
- Nigdy nie udostępniajmy osobom trzecim identyfikatora ani hasła dostępu
Co należy zrobić w przypadku utraty dokumentu?
- Powiadomić oddział banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem (albo gdy nie mamy konta bankowego, iść do banku, który przyjmuje zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów – aktualna lista www.DokumentyZastrzezone.pl)
- Powiadomić najbliższą jednostkę policji – jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.