W listopadzie ceny wyższe niż w październiku

W listopadzie ceny wyższe niż w październiku
Źródło: GUS
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Inflacja konsumencka wyniosła 6,6% w ujęciu rocznym w listopadzie 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły 0,7%.

W ujęciu rocznym wzrost cen usług wyniósł 8,6%, a towarów sięgnął 5,9%. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7% (w tym towarów wzrosły o 1% przy spadku cen usług o 0,1%).

„W listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie transportu (o 5,1%), żywności (o 0,9%), zdrowia (o 0,7%) oraz restauracji i hoteli (o 0,4%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,43 pkt proc., 0,23 pkt proc., 0,04 pkt proc. i 0,02 pkt proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 0,7%) oraz łączności (o 0,9%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio po 0,04 pkt proc.” – czytamy w komunikacie.

W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 7,6%), żywności (o 6,9%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 9,9%) oraz restauracji i hoteli (o 10,3%), podniosły wskaźnik odpowiednio o 1,9 pkt proc., 1,72 pkt proc., 0,56 pkt proc. i 0,53 pkt proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,2%) obniżyły ten wskaźnik o 0,22 pkt proc., podał też Urząd.

Wcześniej w szybkim szacunku danych GUS podał, że inflacja konsumencka wyniosła 6,5% w ujęciu rocznym w listopadzie 2023 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,7%.

Konsensus rynkowy wyniósł w sierpniu +6,5% r/r i +0,7% m/m.

Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w listopadzie w ujęciu r/r

 % r/r
Ogółem 6,6
   Żywność i napoje bezalkoholowe7,3
   Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe9,9
Odzież i obuwie4,7
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii8,1
   Wyposażenie  mieszkania  i  prowadzenie gospodarstwa domowego5,9
Zdrowie5,5
Transport-2,2
Łączność6,7
Rekreacja i kultura6,5
Edukacja10,4
Restauracje i hotele10,3
Inne towary i usługi 8,5

Źródło: ISBnews