W listopadzie ceny wyższe niż w październiku
W ujęciu rocznym wzrost cen usług wyniósł 8,6%, a towarów sięgnął 5,9%. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7% (w tym towarów wzrosły o 1% przy spadku cen usług o 0,1%).
„W listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie transportu (o 5,1%), żywności (o 0,9%), zdrowia (o 0,7%) oraz restauracji i hoteli (o 0,4%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,43 pkt proc., 0,23 pkt proc., 0,04 pkt proc. i 0,02 pkt proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 0,7%) oraz łączności (o 0,9%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio po 0,04 pkt proc.” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 7,6%), żywności (o 6,9%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 9,9%) oraz restauracji i hoteli (o 10,3%), podniosły wskaźnik odpowiednio o 1,9 pkt proc., 1,72 pkt proc., 0,56 pkt proc. i 0,53 pkt proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,2%) obniżyły ten wskaźnik o 0,22 pkt proc., podał też Urząd.
Wcześniej w szybkim szacunku danych GUS podał, że inflacja konsumencka wyniosła 6,5% w ujęciu rocznym w listopadzie 2023 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,7%.
Konsensus rynkowy wyniósł w sierpniu +6,5% r/r i +0,7% m/m.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w listopadzie w ujęciu r/r
% r/r | |
---|---|
Ogółem | 6,6 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 7,3 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 9,9 |
Odzież i obuwie | 4,7 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 8,1 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 5,9 |
Zdrowie | 5,5 |
Transport | -2,2 |
Łączność | 6,7 |
Rekreacja i kultura | 6,5 |
Edukacja | 10,4 |
Restauracje i hotele | 10,3 |
Inne towary i usługi | 8,5 |