W których obszarach działalności bankowej można najszybciej wdrożyć AI?
W jego opinii AI w polskich bankach jest wdrażana przede wszystkim w trzech obszarach. Są to wewnętrzne procesy operacyjne, relacje z klientami, zarządzanie ryzykiem.
Mówiąc o barierach Jarosław Bryl jako największe utrudnienie wymienił niepewność regulacyjną.
„Mamy taką trójcę, AI ACT, DORA i RODO. Z RODO już się banki oswoiły, natomiast AI Act jest nową regulacją i nikt do końca nie wie jak będzie wyglądała jej implementacja” – wskazywał.
Barierą są problemy z korzystaniem z danych przez AI. Mówił o hurtowniach danych oraz o data lake ( centralizowane repozytorium przechowujące surowe, nieprzetworzone dane w ich oryginalnej formie ).
„Aby te modele dobrze działały muszą mieć dobre dane, czyli bank musi najpierw te dane sobie poukładać, wyczyścić, uporządkować żeby móc trenować modele. Część banków już tę pracę wykonała” – zauważył.
Kolejną barierą we wdrażania AI są kompetencje. W jego opinii ten problem dotyczy wszystkich podmiotów na rynku, zarówno firm produkcyjnych jak i banków.
Jak podkreślił nie ma jeszcze na rynku odpowiedniej liczby ekspertów od AI, szczególnie osób z dłuższym doświadczeniem.
Gold-plating
Odnosząc się implementacji w Polsce przepisów AI Act stwierdził, że także przy tym wprowadzaniu regulacji unijnych zagraża nam tzw. gold-plating, czyli tworzenie przepisów w szerszym zakresie niż wymaga tego prawodawca unijny. Odniósł się w ten sposób m.in. do propozycji ustanowienia krajowego nadzorcy AI.
„Myślę, że jak powstanie regulator to będzie chciał regulować, taka jest jego cecha. Będzie potrzebował regulacje europejskie, doprecyzowywać, rozszerzać, a przede wszystkim kontrolować banki” – mówił.
Dodał, że kiedy utrwali się praktyka korzystania z AI, ukształtuje się orzecznictwo w tym zakresie, dopiero wtedy banki będą wiedziały jak zgodnie z krajowymi przepisami korzystać z AI .
„Największym problemem w AI Act są systemy podwyższonego ryzyka, które mogą oceniać zachowania klienta, na przykład analizować jego sentyment, scoring kredytowy. W tej chwili nie wiadomo jaka będzie interpretacja dotyczących tego obszarów przepisów unijnych na gruncie prawa polskiego. A my lubimy sobie zaostrzać regulacje” – zauważył.
Platforma Asseco
W dalszej części wywiadu Jarosław Bryl mówił o platformie Asseco przeznaczonej dla banków działającej na zasadzie Bank out of the Box.
„Generalnie założenie jest takie, że jesteśmy w stanie postawić bank od zera. W idealnym przypadku klient nam wyśle swoje logo i od tego momentu bank ma kompletną bankowość obejmującą systemy płatności i wszystkie zadania związane z regulacjami, bankowość mobilną i internetową i tak dalej” – powiedział.
Wskazał moduły platformy wspierane przez AI.
Największy obszar, w którym zastosowano AI na platformie dotyczy komunikacji z klientem.
„Mamy voicebota, chatbota, które są wsparte bazą wiedzy, mamy narzędzia z grupy AI asystent, które wspomagają doradcę banku w rozmowie z klientem, w przygotowaniu dokumentów, w analizie reklamacji” – mówił.
Drugi obszar korzystający z AI na platformie dotyczy zarządzania bankiem. Sztuczna inteligencja pomaga w analizach finansowych, prognozowaniu wyników, wyszukiwaniu danych pod różnego rodzaju raporty i zestawienia. Zleceniodawca w banku może wydawać polecenia AI posługując się naturalnym językiem.
Kolejny obszar na platformie Asseco gdzie korzysta się z AI dotyczy bezpieczeństwa. Chodzi o przeciwdziałanie fraudom, praniu pieniędzy. Modele Machine Learning wspomagają wykrywanie różnych anomalii, np. zakupowych klienta.
Dodał, że zespół specjalistów AI, który w Asseco wspiera banki przy wdrażaniu i korzystaniu z AI liczy już 200 osób.
Odpowiadając na pytanie w jaki sposób banki korzystają z platformy Asseco zauważył, że najszerszą obsługę wybierają banki najmniejsze, natomiast banki większe wybierają tylko określone usługi.
Zauważył, że zarówno mniejsze, jak i większe banki często korzystają z komponentu platformy, który umożliwia wywiązywanie się przez nie z obowiązków sprawozdawczych wobec organów regulacyjnych.