W bankowości kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo w korzystaniu z AI

W bankowości kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo w korzystaniu z AI
Karol Mazurek i Jarosław Hermann. IT@BANK 2024. Fot. Michał Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Na ile sztuczna inteligencja (AI) jest obecna we współczesnej bankowości, i czy instytucje finansowe są gotowe na wdrożenie rozwiązań z tego obszaru? Problematyka AI na rynku finansowym była przedmiotem pierwszej sesji tegorocznego IT@BANK.

Stwierdzenie byłego prezesa PKO Banku Polskiego, iż bank jest firmą technologiczną z licencją bankową, wywołało kilka lat temu poruszenie na rynku finansowym. Czy faktycznie tak jest, a może instytucje finansowe jedynie korzystają z technologii w celu realizacji zasadniczych celów, które nie zmieniły się od dekad?

Na ten temat rozmawiali Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture i Jarosław Hermann, członek zarządu Banku Millennium.

Jarosław Hermann podkreślił, że w bankowości kluczowe znaczenie ma komponent ryzyka, z uwagi na fakt, iż instytucje finansowe muszą w pierwszej kolejności troszczyć się o bezpieczeństwo środków, powierzonych przez deponentów.

Fakt ten odróżnia banki od innych podmiotów z branży IT, dodał reprezentant Millennium. Generalnie jednak we współczesnym banku i jego strategii trudno byłoby znaleźć obszar pozbawiony komponentu technologicznego.  

– Oferujemy te produkty i usługi, które mają bardzo silny, kluczowy komponent technologiczny – dodał Jarosław Hermann.

Rodzi to nowe szanse, ale i wyzwania, jako że bankowcy muszą oduczyć się dotychczasowego modelu funkcjonowania organizacji i przejść do nowej filozofii, wyznaczanej przez cloud computing i platformizację.

Gdzie powinna przebiegać granica między budową własnych wdrożeń w bankach a korzystaniem z rozwiązań dostarczanych w modelach as a service? Przedstawiciel Banku Millennium uważa, że własny development należy stosować tam, gdzie bank jest w stanie zbudować wyraźną przewagę konkurencyjną, w przeciwnym razie, gdyby własne wysiłki okazały się zbyt złożone lub nie były w stanie wyzwolić spektakularnego efektu, powinno się korzystać z usług platform.

AI w bankach a kwestie regulacyjne

W dyskusji nawiązywano również do kwestii regulacyjnych, Karol Mazurek przypomniał, iż nadzór zamierza wycofać się z tzw. komunikatu chmurowego z początkiem przyszłego roku, z uwagi na implementację jednolitego, unijnego prawa regulującego m.in. ten obszar.

Jarosław Hermann przypomniał, iż obecne ramy regulacyjne spowalniały wdrażanie niektórych rozwiązań, w związku z tym wejście w życie jednolitych europejskich uregulowań, zawartych w DORA może przyspieszyć wdrażanie innowacji.

Uczestnicy dyskusji zwracali też uwagę na gruntowną zmianę w podejściu, jaka dokonała się po wybuchu wojny w Ukrainie – wcześniej mówiło się głównie o cyberbezpieczeństwie, teraz na pierwsze miejsce wysuwa się kwestia odporności cyfrowej.

Jarosław Hermann przypomniał, iż w budowie tej odporności olbrzymią rolę odgrywa chmura, co znalazło swe potwierdzenie w przypadku banków ukraińskich.

– Chmura daje dość wysoki poziom bezpieczeństwa dla systemów, które chcielibyśmy, żeby były super bezpieczne – dodał przedstawiciel Banku Millennium.

Czytaj także: IT@BANK nie tylko o AI w bankowości

Warunkiem skutecznego wdrażania AI jest automatyzacja

O tym, jak AI może zmieniać współczesną bankowość, mówił Dale Cheeseman, Senior Manager, Intelligent Automation w firmie ServiceNow. Przypomniał on, iż AI ma dziś dwa oblicza, tradycyjne w postaci algorytmów głębokiego uczenia się i innowacyjne, czyli GenAI, pozwalająca na tworzenie własnych treści.

Dale Cheeseman, Senior Manager, Intelligent Automation w firmie ServiceNow

W bankach rzecz jasna chodzi o to, by AI wspomogła biznes w maksymalnej automatyzacji procesów, ich przyspieszeniu i zwiększeniu efektywności. Aż 73% przedstawicieli sektora bankowego uważa, że AI radykalnie zmieni funkcjonowanie banków w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat, podkreślał Dale Cheeseman.

Należy jednak pamiętać, iż instytucje finansowe nie uzyskują jeszcze najwyższych zwrotów z transformacji cyfrowej. Największe korzyści, jakie można osiągnąć dzięki informatyzacji to nie tylko obniżone koszty i wyższa rentowność, ale również ograniczenie struktury silosowej, tymczasem wielu przedstawicieli branży finansowej w dalszym ciągu myśli silosowo.

Jeśli chodzi o koszty, to w bankach, które wdrożyły AI udało się je obniżyć niemal o 60%. Sama transformacja w kierunku AI dokonywana jest w sektorze w różnym tempie, pionierzy skupiają się na doświadczeniu klienta, priorytet mają zatem te procesy, które przynoszą korzyści klientom.

Przedstawiciel ServiceNow zwrócił jednak uwagę, iż warunkiem skutecznego wdrażania AI jest automatyzacja, co musi być zaakceptowane przez instytucje finansowe. Tymczasem w wielu z nich procesy w dalszym ciągu realizowane są ręcznie, co widać choćby w takich przypadkach jak procedowanie wniosku o kredyt hipoteczny.

Źródło: BANK.pl