UOKiK: jest zgoda na przejęcie kontroli nad Edipresse Polska przez Burda Media Polska
Burda Media Polska i Edipresse Polska zajmują się m.in. wydawaniem czasopism i sprzedażą w nich reklam. Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem polskiego i europejskich urzędów ochrony konkurencji, a także Komisji Europejskiej, prezes UOKiK uznał, że wydawcy prasy konkurują ze sobą na rynkach poszczególnych rodzajów gazet. W trakcie postępowania przeprowadzone zostało wnikliwe badanie rynku luksusowych czasopism dla kobiet, na którym pokrywa się działalność uczestników koncentracji. Przeanalizowano również sytuację na węższych rynkach produktowych, obejmujących czasopisma o życiu gwiazd i premium dla kobiet. Zbadano m.in. wielkość płatnego rozpowszechniania czasopism, przychody z ich sprzedaży oraz przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowej w poszczególnych tytułach. Prezes Urzędu wziął również pod uwagę dynamiczne zmiany dotyczące wydawców prasy, związane głównie z zamykaniem niektórych tytułów, podano.
UOKIK: koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji
Nasze postępowanie i dokładna analiza rynku pokazały, że koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.
„W dużej mierze wpływ miała na to sytuacja na rynku i zamykanie kolejnych tytułów przez uczestników koncentracji i ich konkurentów. Burda Media Polska po transakcji nadal będzie musiała rywalizować z innymi wydawcami, a czytelniczki nie będą miały ograniczonego dostępu do ulubionych czasopism oraz nie będą musiały obawiać się znacznego i nieuzasadnionego ekonomicznie wzrostu cen. Dlatego wydałem zgodę na koncentrację” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Wydana decyzja jest ważna przez dwa lata.