Ubezpieczyciele reagują na zagrożenie powodziowe

Ubezpieczyciele reagują na zagrożenie powodziowe
Fot. stock.adobe.com/mbruxelle
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakłady ubezpieczeń maksymalnie uprościły procedury likwidacji szkód tak, że jest ona możliwa nawet w ciągu jednego dnia. Firmy uruchomiły specjalne infolinie, wysyłają likwidatorów na tereny objęte podtopieniami. Jak najszybsza pomoc poszkodowanym jest priorytetem, informuje Polska Izba Ubezpieczeń i przedstawia szereg rad dla osób znajdujących się na terenach objętych powodzią.

Zakłady ubezpieczeń zwiększyły siły dla południa Polski już od piątku (13.09.2024). Monitorują sytuację i kontaktują się ze swoimi klientami.

Jan Grzegorz Prądzyński,

„Do klientów na terenach objętych alertami są wysyłane SMS-y z ostrzeżeniami i prośbą o kontakt, gdyby potrzebna była pomoc. To już praktyka wszystkich zakładów w Polsce przy tego typu masowych szkodach. Zakłady też maksymalnie upraszczają procedury tak, że wypłata jest możliwa w ciągu nawet jednego dnia” – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).”

„Polska Izba Ubezpieczeń przypomina również, jak się w sytuacji zagrożenia zachować, jakie kroki podjąć. Uczulamy, by reagować na polecenia służb. W szacowaniu strat i likwidacji szkód pomożemy szybko, gdy minie bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia” – dodaje.

Jak postępować w razie zagrożenia powodziowego?

Gdy pojawi się komunikat o wysokim stanie wód i zagrożeniu powodziowym:

  • Zgromadź żywność o długoterminowej ważności spożycia, nadającej się do jedzenia bez gotowania. Przygotuj zapas wody.
  • Zaopatrz się w podstawowe leki i środki higieniczne oraz opatrunkowe.
  •  Przygotuj ciepłą odzież, latarki i koce. Zadbaj o żywotność baterii w telefonie.
  • Zatankuj samochód.

Zabezpiecz mienie:

  • Przenieś wartościowe rzeczy i dokumenty na najwyższą kondygnację.
  • W gospodarstwie zabezpiecz zbiorniki ze środkami chemicznymi, np. pestycydami, środkami owadobójczymi, farbami, lakierami, rozpuszczalnikami. 
  • Upewnij się, że wszyscy członkowie rodziny wiedzą, co robić w razie powodzi.

Czytaj także: Powodzie błyskawiczne nowym ryzykiem ubezpieczeniowym w Polsce

Jak się zachowywać w czasie powodzi i po niej?

W trakcie powodzi:

  • Miej przygotowaną apteczkę, zawierającą używane przez ciebie leki, ciepłe ubranie, śpiwory, koce oraz niezbędny zapas jedzenia i wody pitnej. Pamiętaj o kosztownościach i najważniejszych dokumentach.
  • Wyłącz instalację elektryczną i gazową, zakręć zawory instalacji wodnej.
  • Nie używaj wody ze studni!
  • Jeśli w trakcie powodzi prowadzący akcję ratunkową zadecydują o ewakuacji, zastosuj się do ich poleceń.
  • Gdy dojeżdżasz do zalanej drogi, natychmiast zawróć.

Po powodzi:

  • Możesz wrócić do domu, gdy tylko lokalne służby na to pozwolą. Pamiętaj, najlepiej jak najdłużej bądź poza zasięgiem wód powodziowych.
  • Po powrocie do domu, sprawdź instalację gazową, elektryczną i wodną z pomocą fachowców!
  • Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi.
  • Zdezynfekuj i osusz zalane pomieszczenia.
  • Wyrzuć całą żywność, która miała kontakt z wodami powodziowymi.
  • Pij tylko butelkowaną wodę, dopóki lokalne władze nie ogłoszą, że sieć wodociągowa jest bezpieczna.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Przypominamy ogólne zasady postępowania, gdy nasze mienie uległo zniszczeniu w wyniku ekstremalnych zjawisk pogodowych, w jaki sposób zgłosić szkodę do ubezpieczyciela::

  • Zabezpiecz mienie przed dalszym zniszczeniem.
  • Jeśli do zabezpieczenia mienia musisz szybko wykonać naprawę – zrób to. Ubezpieczyciel zwróci koszty niezbędnych prac. Pamiętaj o zachowaniu rachunków za naprawy.
  • O ile to możliwe, fotografuj uszkodzenia. Wystarczą zdjęcia telefonem komórkowym.
  • Możesz sprzątać dom i teren wokół domu, ale pozostaw zniszczone przedmioty w jednym miejscu, do czasu przybycia rzeczoznawcy ubezpieczyciela. Jednak nie dokonuj remontów bez konsultacji z ubezpieczycielem.
  • Niezwłocznie zgłoś szkodę ubezpieczycielowi – przez jego stronę www albo telefonicznie – numer znajdziesz na polisie, u swojego agenta lub na stronie ubezpieczyciela. Przed rozmową przygotuj numer polisy i konta bankowego. Poinformuj ubezpieczyciela o tym, co się dokładnie stało i o tym, czy zrobiłeś/-aś zdjęcia.
  • Po zgłoszeniu szkody twój ubezpieczyciel przekaże ci dokładnie informacje o dalszym postępowaniu.
Źródło: Polska Izba Ubezpieczeń / PIU