Ubezpieczyciele i banki zwiększają tempo cyfryzacji
Chmura, dane i automatyzacja stają się kluczowymi czynnikami rozwoju biznesu ubezpieczeniowego i bankowego. Dzięki nim ubezpieczyciele będą mogli łatwiej dotrzeć do klientów, a także lepiej i skuteczniej ich obsługiwać.
To jedno z głównych przesłań inauguracyjnego dnia konferencji Innovation in Insurance, organizowanej przez Sollers Consulting.
Cztery innowacje, które zmienią branżę ubezpieczeniową w ciągu najbliższej dekady: Sharing Economy, autonomiczne pojazdy, drony i telemedycyna
W konferencji, która potrwa do 22 kwietnia, weźmie udział około 700 menedżerów i ekspertów z branży finansowej z 17 krajów.
‒ Firmy ubezpieczeniowe nie kojarzą się z szybkim działaniem. To się zmieniło w ciągu ostatniego roku ‒ powiedział w swoim keynote Michał Trochimczuk, Partner Zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting.
Z powodu obostrzeń ubezpieczyciele i banki przeszły w tryb pracy zdalnej łatwiej niż się spodziewano, powiedział Trochimczuk. Wskazał też cztery innowacje, które zmienią branżę ubezpieczeniową w ciągu najbliższej dekady: Sharing Economy, autonomiczne pojazdy, drony i telemedycyna.
Czytaj także: Polski rynek nadal przyciąga nowych zagranicznych ubezpieczycieli
Rozdrobniony łańcuch wartości nadal stanowi wyzwanie
W miarę przyspieszania transformacji cyfrowej, rozdrobniony łańcuch wartości w branży ubezpieczeniowej będzie nadal stanowił wyzwanie dla firm chcących zaadoptować nowe procesy i modele biznesowe, powiedział Trochimczuk. Duże firmy technologiczne są bardziej skłonne do zawierania partnerstw z ubezpieczycielami niż do zakładania własnych firm ubezpieczeniowych.
Michał Trochimczuk przewiduje, że cyfrowi „napastnicy” będą kopiowani lub przejmowani przez ubezpieczycieli o ugruntowanej pozycji, gdy ceny spadną.
‒ Ubezpieczyciel pozostaje ostatecznym nośnikiem ryzyka, ale jest coraz bardziej marginalizowany, ponieważ wiele produktów to produkty typu white-label. Klienci mogą już nie wiedzieć, kto jest ich ubezpieczycielem ‒ podkreślił Michał Trochimczuk.
Duże firmy technologiczne są bardziej skłonne do zawierania partnerstw z ubezpieczycielami niż do zakładania własnych firm ubezpieczeniowych
Dziewiąta edycja konferencji Innovation in Insurance odbywa się w formacie online. Od 12 do 22 kwietnia, dziewięciu ubezpieczycieli i dwa banki z Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec, Japonii, Włoch i Polski będą dzielić się doświadczeniami w zakresie projektów cyfryzacji, w tym z pełnej transformacji cyfrowej, bancassurance, automatyzacji procesów, chmury, danych, migracji IT, DevOps, zapewnienia jakości oprogramowania i nearshoringu.
Innovation in Insurance. Menedżerowie i specjaliści z sektora finansowego mogą rejestrować się do 21 kwietnia 2021 r.
Czytaj także: Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 40 mld zł, Polska Izba Ubezpieczeń podsumowała rok 2020
Potrzebna współpraca biznesu i IT
‒ Branża ubezpieczeniowa jest na początku rewolucyjnej transformacji ‒ powiedział Marcin Pluta, Partner Zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting w panelu dyskusyjnym z udziałem Davida Stevensa (współzałożyciel i były CEO Admiral UK), dr Jürga Schiltknechta (CEO Basler Germany), Hansa Vrankena (Prezes i CEO AXA Direct Japan) i Rogera Hodgkissa (CEO Generali Polska).
Cyfryzacja fundamentalnie zmieniła takie branże jak media, muzyka i handel detaliczny, a zaczyna się to dziać również w sektorze finansowym, powiedział Marcin Pluta. „Technologia jest motorem napędowym: nowe technologie pojawiają się, ewoluują i dojrzewają, oferując wiele możliwości dla ubezpieczycieli, którzy są otwarci na zmiany”.
Według Stevensa, w automatyzacji tkwi wielki potencjał, jeśli jest ona przeprowadzana w sposób skoncentrowany na kliencie. „Obsługa skomplikowanych roszczeń zostanie zautomatyzowana na końcu. Niemal wszystkie inne elementy interakcji z klientem zostaną zautomatyzowane wcześniej” – powiedział Stevens. „Skłoń klientów, żeby kontaktowali się z tobą przez telefon, kiedy to ty tego potrzebujesz, ale zapewnij im możliwość obsługi online”.
Cyfryzacja fundamentalnie zmieniła takie branże jak media, muzyka i handel detaliczny, a zaczyna się to dziać również w sektorze finansowym
Ubezpieczyciele nie powinni automatyzować w obszarach, w których niezbędne jest kompleksowe doradztwo i zaufanie, zgodził się dr Schiltknecht. W miarę postępującej transformacji, kluczem do sukcesu jest uczciwość i zaufanie wewnątrz organizacji, powiedział. „Magicznym słowem jest współpraca – pomiędzy IT a biznesem. Powinniśmy promować kulturę wolną od wytykania sobie nawzajem błędów i szybko się na tych błędach uczyć.”
Według Hodgkissa, IT powinno być uznawane za istotną część biznesu ubezpieczeniowego. „IT nigdy nie powinno czekać na biznes ale wychodzić z inicjatywą oraz być jego częścią” – powiedział. Biznes i IT nie powinny ze sobą walczyć lecz ze sobą współpracować”.
Vranken zgodził się, podkreślając, że cyfrowa dystrybucja poczyniła postępy w czasie pandemii. „Covid wywołał kumulatywną zmianę, wygoda stała się kluczowym czynnikiem” – powiedział.
Guidewire Software otrzymuje nagrodę Sollersa
Pierwszego dnia konferencji Innovation in Insurance ogłoszono, że Guidewire Software otrzymał nagrodę Sollers Award 2021 jako „Innovation Enabler”.
W ciągu dziesięciu lat współpracy Sollers i Guidewire pomogły 37 ubezpieczycielom w 11 krajach przygotować się na cyfrową przyszłość
Podczas wspólnego wywiadu Michał Trochimczuk i Mike Rosenbaum, CEO Guidewire Software, mówili o przyszłości ubezpieczeń, nadchodzących technologiach oraz wsparciu, jakiego udzielają branży systemy administracji polisami i integratorzy systemów.
„Trendy takie jak szeroka dostępność usług wspólnych, w tym chmury, przejście w tryb stałego wprowadzania innowacji IT oraz możliwość osadzenia analityki w całym cyklu życia oznaczają, że ubezpieczyciele znacznie zwiększą swoje szanse na sukces w nadchodzących latach” – stwierdził Rosenbaum.
„W ciągu dziesięciu lat współpracy Sollers i Guidewire pomogły 37 ubezpieczycielom w 11 krajach przygotować się na cyfrową przyszłość. Guidewire to platforma ubezpieczeniowa budująca swój własny ekosystem” – powiedział Trochimczuk.
„Jesteśmy wdzięczni, że zostaliśmy wyróżnieni nagrodą Sollers Award 2021” – powiedział Rosenbaum. „To uznanie dzielimy z klientami, których Guidewire i Sollers mają zaszczyt wspierać”.
W nadchodzących sesjach Innovation in Insurance Online Days, AXA Direct Japan, Basler Germany, Amica US, Admiral UK, Beesafe (VIG), Beazley, Warta (Talanx), Digital Care, Conte Italy, BNP Paribas Poland i Santander Germany omówią swoje projekty i plany cyfryzacji do raportu.
Czytaj także: Jaka jest skala wyłudzeń świadczeń ubezpieczeniowych?