Trendy, koszty i automaty – perspektywy dla gotówki w handlu
Koszty obsługi rosną – automatyzacja przyspiesza
Jak obserwowane na rynku nieuniknione zmiany w preferencjach płatniczych Polaków przekładają się na procesy gotówkowe w handlu detalicznym? Problematyka ta była omawiana w ramach panelu dyskusyjnego, odbywającego się podczas tegorocznego Kongresu Obsługi Gotówki.
Odnosząc się do analiz rynku, Michał Strukowski, Cash Management Product Lead Expert w BNP Paribas Banku Polska, zwrócił uwagę, iż udział gotówki w obrocie poszczególnych placówek handlowych jednej sieci detalicznej może różnić się znacząco w zależności od ich lokalizacji. Supermarket w niewielkiej miejscowości może być zdecydowanie bardziej gotówkowy niż w Warszawie czy Gdańsku. Podkreślił, iż z perspektywy BNP Paribas Banku Polska nie sposób mówić o schyłku gotówki, a działy odpowiedzialne za jej obsługę mają coraz więcej pracy.
Adam Matyaszek, wiceprezes zarządu ITCARD, potwierdził obserwacje przedmówcy: w mniejszych miejscowościach bankomaty zlokalizowane obok sklepów wykonują znacznie więcej transakcji, nawet jeśli dana placówka handlowa akceptuje instrumenty bezgotówkowe. Zdaniem Emilii Wyskwar-Onyszczuk, dyrektor Działu Skarbu Carrefour Polska, udział gotówki w obrocie sklepów Carrefour zlokalizowanych w mniejszych aglomeracjach sięga z reguły pięćdziesięciu kilku procent, podobną strukturę obrotu wykazują inne sieci retail. Choć gotówka sukcesywnie traci swe znaczenia na rzecz instrumentów elektronicznych, nadal mamy do czynienia z ogromnym wolumenem tradycyjnych operacji: łączna ich wartość w sklepach Carrefour tylko w minionym roku wyniosła 2,3 mld zł.
Zarządzanie zmianą po stronie sieci handlowych
Choć preferencje płatnicze konsumentów uzależnione są m.in. od ich miejsca zamieszkania, co widać w zróżnicowanej strukturze transakcji w poszczególnych sklepach, obserwujemy stały, choć dość spokojny trend zwiększania się popularności płatności elektronicznych kosztem tradycyjnych, zauważył Krzysztof Kołodziejczyk, prezes zarządu spółki TALEMAX, bazując na danych pozyskiwanych z urządzeń do obsługi gotówki, dostarczanych przez tę firmę do kilku sieci retail. Podkreślił, iż spadkowi udziału gotówki towarzyszy wzrost kosztu jej obsługi, co widać na podstawie danych rynkowych.
Równocześnie mamy do czynienia ze zwiększającym się wolumenem tradycyjnego pieniądza w obiegu: Marta Postek, dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej w Banku Millennium przywołała statystyki banku centralnego, w których wynika, iż na przestrzeni pięciu lat ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI