Temat numeru: Polacy bankują i kupują mobilnie

Temat numeru: Polacy bankują i kupują mobilnie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od wielu lat rola smartfonu w naszym codziennym życiu ewoluuje. Po przejęciu funkcji centrum multimedialnego i towarzyskiego, urządzenie to powoli staje się także naszą osobistą "wtyczką" do świata finansów. Już dziś smartfon zastępuje kartę płatniczą, umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z bankiem, coraz częściej staje się także niezbędny podczas zakupów. I trend ten będzie postępował, ponieważ należymy do entuzjastów nowoczesnych technologii.

Mastercard prowadzi badania dotyczące preferencji Polaków w świecie finansów. Dzięki temu możemy spojrzeć na przyzwyczajenia i oczekiwania klientów polskiej bankowości z perspektywy statystyki, co pokazuje, w jaki sposób postrzegają oni nowoczesną technologię i nowe systemy płatności.

Innowacje bez kompromisów

Polacy są za pan brat z nowymi technologiami – aż 62% ankietowanych deklaruje, że korzysta na co dzień z internetu mobilnego. Inne badanie wskazuje, że już 19 mln Polaków używa smartfonów, za pomocą których średnio dwie godziny dziennie korzysta z internetu.

Nie dziwi więc fakt, że przyzwyczajamy się także do usług finansowych dostępnych w smartfonie. „Badanie otwartości polskich konsumentów na innowacyjne metody płatności”, zlecone przez Mastercard, pokazuje, że polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowe formy płatności, w tym mobilne, ponieważ te pozwalają im zaoszczędzić czas, jednocześnie zapewniając wygodę i bezpieczeństwo. Już 8% polskich internautów deklaruje, że miało okazję wypróbować płatności mobilnych, a co drugi badany, gdyby miał zrezygnować z kart i gotówki na rzecz e-płatności, zdecydowałby się na płatność telefonem. Płatności mobilne z wykorzystaniem aplikacji bankowej w standardzie HCE, czy portfela cyfrowego Android Pay, wykorzystywane są przez coraz większą grupę klientów.

Polscy konsumenci są zadowoleni z rozwoju cyfrowych usług finansowych. Korzystanie z bankowości mobilnej (62%) jest – obok używania serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%) – jednym z trzech najpopularniejszych celów korzystania z internetu.

– Polscy konsumenci chcą, żeby korzystanie z cyfrowych usług było szybkie i proste. Innymi słowy, chcemy, żeby internet ułatwiał nam realizację codziennych zadań, takich jak zakupy, zarządzanie finansami czy komunikowanie się – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. – Zadaniem firm, takich jak Mastercard, jest przewidywanie potrzeb konsumentów i oferowanie coraz szerszej gamy cyfrowych usług. Innowacja nie może jednak oznaczać kompromisu w kwestii bezpieczeństwa, musimy mieć poczucie, że nasze dane i środki finansowe są w pełni bezpieczne – dodaje.

Pierwsi w tej części Europy

Dlatego też Mastercard stawia na innowacje, które pozwalają nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo transakcji, ale także znacznie je ułatwić i przyspieszyć. Na przykład w listopadzie ubiegłego roku Google oficjalnie udostępnił Polakom usługę zbliżeniowych płatności mobilnych Android Pay, co milionom posiadaczy kart płatniczych Mastercard wydanych przez polskie banki otworzyło dostęp do kolejnej, innowacyjnej formy płatności. Android Pay, podobnie jak inne mobilne portfele cyfrowe, daje możliwość łatwego płacenia telefonem poprzez zbliżenie urządzenia do terminala płatniczego. Co ciekawe, Polska była pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim krajem w Europie – po Wielkiej Brytanii – gdzie usługa Google została wprowadzona na rynek. Bezpieczeństwo w tym rozwiązaniu użytkownikom swoich kart zapewnia technologia Mastercard. – MDES, czyli nasza technologia, umożliwiająca korzystanie z rozwiązań typu Android Pay, Apple Pay czy Samsung Pay, zapewnia posiadaczom kart Mastercard wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki świetnie rozwiniętej infrastrukturze płatniczej nasz kraj ma ogromny potencjał, by tę metodę płatności szybko upowszechnić, tak jak stało się to z transakcjami zbliżeniowymi – uważa Bartosz Ciołkowski.

bank.2017.06.foto.173.a.425xCyfrowe portfele

Zbliżeniowe płatności mobilne wykorzystują technologię tzw. tokenizacji, którą realizuje usługa Mastercard Digital Enablement Service (MDES), gwarantująca najwyższy poziom bezpieczeństwa. Przygotowując urządzenie do realizacji płatności, sieć Mastercard generuje cyfrowy token, czyli numer, który pozwala na powiązanie urządzenia z kartą płatniczą. Token ten jest przechowywany w bezpieczny sposób w chmurze obliczeniowej. Ponieważ jest to numer inny niż karty płatniczej, z którą jest związany, dane karty nie są udostępniane sprzedawcy. Token jest też unikalny dla danego urządzenia, więc za jego pomocą nie można dokonać transakcji innym urządzeniem, a w przypadku kradzieży, wystarczy zablokować token przypisany do danego urządzenia. Technologia tokenizacji pozwala bankom sprawnie i szybko udostępnić płatności mobilne w standardzie HCE czy za pośrednictwem portfeli mobilnych, takich jak Android Pay, Apple Pay czy Samsung Pay. Usługa MDES ułatwia też dodanie funkcji płatniczych do wszelkiego rodzaju urządzeń, takich jak np. wearables, przygotowując bank na kolejny etap innowacji.

Przyszłością płatności mobilnych będzie także dążenie do maksymalnego uproszczenia procedury zapłaty przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Aplikacje bankowości mobilnej będą zintegrowane z aplikacjami płatniczymi, podobnie jak mobilne aplikacje zakupowe. Zintegrowane w ramach jednej aplikacji zostaną również płatności online i płatności w sklepach stacjonarnych. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest cyfrowy portfel Masterpass, w którym można bezpiecznie zapisać dane różnych kart płatniczych. Już dziś pozwala on polskim użytkownikom na zakupy online oraz w aplikacji mobilnej, a w niedalekiej przyszłości będzie można płacić nim również w sklepowej kasie.  Coraz więcej banków decyduje się na wbudowanie Masterpass do swojej aplikacji mobilnej.

Smartfon zamiast kasy

Wprowadzanie technologii mobilnych jest bezpośrednią odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, którzy uważają, że płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem są doskonałym sposobem na skrócenie kolejek w sklepach. Stanie w kolejce do kasy to najbardziej frustrujący element zakupów – tak odpowiada 47% klientów. Poza tym aż 7 na 10 respondentów zdarzyło się, że sprzedawca nie miał drobnych, a ponad połowie, że odmówił wydania reszty. Nie dziwi więc, że 61% ankietowanych uważa, że gdyby wszyscy płacili przy kasie bezgotówkowo, kolejki byłyby krótsze. Dzisiaj tracimy na nie średnio aż 18 minut.

Coraz więcej konsumentów chce także korzystać z samoobsługowych kas oraz skanerów służących do samodzielnego skanowania produktów w sklepowych alejkach, co pozwala uniknąć poświęcania czasu na tę czynność przy kasie. Skanowanie produktów coraz częściej będzie odbywało się za pomocą smartfonu kupującego z odpowiednią aplikacją mobilną sklepu, w której jednocześnie można opłacić zakupy.

– Polacy entuzjastycznie przyjmują nowe rozwiązania zakupowe, ponieważ zdążyli się przekonać, że zapewniają one komfort i pozwalają oszczędzić czas – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe. – Technologia daje konsumentowi niezależność i władzę, dostarczając mu lepszych informacji o produktach i ofertach, a także dając mu możliwość wygodnego zarządzania swoimi finansami – dodaje.

Technologiczny entuzjazm

Polski system bankowy słynie na świecie z innowacyjności. Wszelkie nowości technologiczne pojawiają się u nas bardzo szybko. Stąd szybki rozwój nowoczesnych systemów płatniczych oraz bankowości mobilnej. Na koniec pierwszego kwartału 2017 r. korzystało z niej już 8,2 mln klientów. To o 545 tys. więcej niż na koniec ubiegłego roku. Co warte odnotowania, banki w naszym kraju mają już ponad milion klientów, którzy korzystają z kont tylko i wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. To liczba osób, które w marcu tego roku zalogowały się na rachunek przez aplikację czy serwis internetowy, ale wykorzystując do tego smartfon lub tablet, i ani razu nie używając w tym celu komputera.

– Polacy są znani z tego, że łatwo przychodzi im zrozumienie nowych technologii. Powszechność smartfonów i popularność bankowości mobilnej pozwala więc wierzyć, że z entuzjazmem zareagujemy na kolejną cyfrową rewolucję w handlu, polegającą na dynamicznym rozwoju mcommerce i płatności mobilnych – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe. – Już dziś co trzeci ankietowany uważa zbliżeniowe płatności telefonem za bezpieczne, a upowszechnienie biometrycznych metod weryfikacji transakcji może dodatkowo zwiększyć to zaufanie – dodaje.

Jak widać, Polakowi coraz trudniej będzie rozstać się ze swoim smartfonem, który stopniowo będzie stawał się nieodłącznym kompanem zakupów, płatności i korzystania z usług bankowych. Powszechność tego uniwersalnego, cyfrowego narzędzia sprawia, że już dziś banki muszą być przygotowane na nadchodzącą erę mobilności.