Temat numeru: Płacę tak, jak chcę
Konrad Polaczek
Polscy konsumenci są otwarci na innowacje technologiczne, czego najlepszym przykładem są płatności zbliżeniowe. Według najnowszych danych NBP, już 91,3% (485 tys.) spośród wszystkich terminali płatniczych w kraju, posiada funkcję zbliżeniową. Wskaźnik nasycenia rynku kartami zbliżeniowymi osiągnął 77% W IV kw. 2016 r. wykonaliśmy 533,1 mln bezgotówkowych transakcji zbliżeniowych na łączną kwotę 24 mld zł. Udział płatności zbliżeniowych ogólnej liczbie płatności bezgotówkowych wyniósł blisko 62%.
– Infrastruktura, jaką mamy w Polsce, jest zatem doskonałą bazą dla płatności mobilnych, w których wykorzystywana jest ta sama technologia zbliżeniowa jak przy kartach plastikowych – w tym przypadku do terminala płatniczego należy zbliżyć telefon, do którego dana karta została wcześniej podpięta – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. Jednocześnie wiele wskazuje na to, że szelest gotówki powoli odchodzi w zapomnienie. Jak wynika z raportu Retail Bank Research, liczba zrealizowanych płatności bezgotówkowych na świecie wzrosła w latach 2011-2015 o 52%. Do 2021 r. tempo ich przyrostu ma być jeszcze szybsze i wynosić 55%. Polska nie odstaje pod względem szybkości wypierania papierowego pieniądza. Rosnące wskaźniki stwarzają korzystną sytuację dla rozwoju płatności elektronicznych, także mobilnych.
Etapy rozwoju
Nowy etap rozwoju rynku mobilnych płatności w Polsce rozpoczął się wraz z pojawieniem się technologii HCE. Obecnie mobilne karty (HCE lub Android Pay) wydaje 12 banków w Polsce – Jej poprzedniczka, czyli NFC SIM, nie przyjęła się i praktycznie zniknęła z rynku. HCE, które nie wymaga od banku współpracy z operatorem komórkowym, okazało się znacznie bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem – zarówno dla banków, jak i ich klientów. Dzięki temu od kilkunastu miesięcy obserwujemy wzrost liczby wdrożeń płatności mobilnych HCE. Szacunki mówią o 300 tys. wydanych kart HCE. Uważam, że to wynik zgodny z oczekiwaniami, zakładając, że nikt nie spodziewał się, iż po roku 50% klientów sięgnie po kartę wirtualną. Liczba wydanych kart rośnie dynamicznie, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI