Temat numeru. Nowoczesne produkty bankowe: Dokąd zmierzamy?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klient banku wchodzi do nowoczesnego oddziału po poradę finansową i po chwili siada przed robotem-doradcą, który samodzielnie diagnozuje potrzeby, dokonuje analizy i chwilę potem werbalnie przedstawia najlepsze rozwiązanie - to nie bankowe science fiction, a coraz realniejsza rzeczywistość. Wprawdzie na razie testowana, i to na drugiej półkuli, ale sądząc po tempie, w jakim rozwija się polska bankowość, niewykluczona w nie tak dalekiej przyszłości również nad Wisłą.

Michał Polak

Wspomniany robot-doradca ma już nawet swoje imię, wymiary oraz stanowisko i od kilku miesięcy jest zatrudniony w wybranych azjatyckich placówkach bankowych. Urządzenia wyposażone są w nowoczesne systemy i choć na razie pełnią głównie rolę marketingową to docelowo mają stanowić istotne wsparcie w strategicznych działach banku. Jak wskazuje w swoich analizach Accenture, dzięki robotyzacji wybranych obszarów banki mogą zaoszczędzić nawet do 30% kosztów i zwiększyć tym samym efektywność, ponieważ de facto zyskają pracowników zdolnych do pracy bez przerwy. Oczywiście, wciąż dominuje przekonanie, że tego typu procesy będą raczej stanowić uzupełnienie codziennej ludzkiej pracy, ponieważ trudno wyobrazić sobie świadczenie bardziej złożonych usług finansowych bez udziału człowieka, i to po obu stronach.

Przekonujemy się do nowości, ale ostrożnie…

Jak dotąd w naszym kraju o wiele intensywniej niż robotyzacja przebiega proces swoistej smartfonizacji polskiej bankowości. Funkcjonujące rozwiązania w zakresie metody NFC lub technologii HCE, umożliwiające dokonywania płatności za pośrednictwem telefonu komórkowego, zyskują na popularności, choć jednocześnie – jak wynika z badania Narodowego Banku Polskiego – wciąż ponad połowa Polaków (54%) nie chce korzystać z bankowości mobilnej. Odsetek ten maleje ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI