Temat numeru: CSR – element strategii wzrostu wartości

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Na potrzeby tego tekstu wykorzystajmy definicję społecznej odpowiedzialności biznesu zredagowaną w komunikacie Komisji Europejskiej określającej CSR (ang. Corporate Social Responsibility) jako odpowiedzialność firm za ich wpływ na społeczeństwo - w każdym wymiarze. Ta krótka, lapidarna definicja bardzo dobrze oddaje istotę wspomnianej odpowiedzialności.

Zenon Pokojski

Firma odpowiedzialna społecznie to firma otwarta na potrzeby otoczenia oraz wyciągająca wnioski i podejmująca odpowiednie działania we wszystkich obszarach swej aktywności. Takie postrzeganie problemu zakłada dbałość nie tylko o dobre relacje firmy z jej klientami i akcjonariuszami, ale również z pracownikami, dostawcami i społecznościami lokalnymi.

Dr Zenon Pokojski Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A. od 1 lipca 2009 r. Odpowiedzialny za obszary: Pionu Handlowego, Pionu Technologii i Rozwoju, Pionu Wsparcia, Pionu Korporacyjnego oraz Działu Komunikacji Korporacyjnej. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Blisko 30 lat rozwija swoje umiejętności zarządzania na stanowiskach kierowniczych.

Wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, członek Kapituły Responsible Care. Przewodniczący Rady Nadzorczej Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych „Fosfory” Sp. z o.o. Współautor programów dotyczących m.in. strategii wzrostu firmy, restrukturyzacji, współpracy nauki i biznesu, a także strategii rozwoju regionu opartej na partnerskich projektach biznesu, samorządu i NGO. Autor i współautor publikacji z zakresu organizacji i zarządzania, przedsiębiorczości oraz public relations. Nauczyciel akademicki.

Wiele firm traktuje CSR jako dodatkową działalność oderwaną od ekonomiki ich funkcjonowania. W moim przekonaniu, dzisiejszego odpowiedzialnego inwestora nie interesuje tyle zysk osiągany w krótkim okresie czasu, co atrakcyjny długotrwały wzrost wartości przedsiębiorstwa. Stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału musi być większa od alternatywnych inwestycji na rynku. Aby ten cel osiągnąć, firma musi umiejętnie prowadzić dialog ze wszystkimi swoimi interesariuszami. Takim miernikiem, w dużej mierze oceniającym wartość komunikacji z rynkiem, jest wskaźnik wartości rynkowej przedsiębiorstwa do wartości księgowej.

W polskich firmach chemicznych wartość rynkowa z reguły oscyluje wokół wartości księgowej, choć są oczywiście wyjątki. Grupa Azoty Puławy (GAP), wyróżnia się wskaźnikami rentowności sprzedaży czy marży EBITDA. Wskaźniki te są zbliżone do wskaźników firm światowych. Wskaźnik P/BV (cena rynkowa/wartość księgowa) w globalnych firmach chemicznych, takich ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI