Temat numeru | ANALITYKA BANKOWA | REGULACJE WPŁYWAJĄ NA RELACJE
Zautomatyzowane przetwarzanie danych stało się standardem w wielu obszarach funkcjonowania instytucji finansowych, a compliance nie stanowi tu wyjątku. Tylko dzięki powszechnemu wykorzystaniu algorytmów bazujących na uczeniu maszynowym możliwa jest masowa obsługa klientów online, przy równoczesnym dotrzymaniu wyśrubowanych wymogów regulacyjnych w zakresie oceny ryzyka kredytowego czy przeciwdziałania praniu pieniędzy. Skuteczność wdrożonych przez banki systemów bezpieczeństwa potwierdziła pandemia i wywołana przez nią, bezprecedensowa migracja użytkowników tradycyjnych usług bankowych do kanałów elektronicznych. Sytuacja ta nie spowodowała gwałtownego wzrostu cyberataków wymierzonych w klientów banków, choć sporą część cyfrowych nowicjuszy stanowili seniorzy, nieświadomi zagrożeń typowych dla gospodarki elektronicznej.
Przypomnijmy, że zautomatyzowane procesy analizy danych w instytucjach finansowych podlegają licznym ograniczeniom, wynikającym zarówno z przepisów prawa unijnego i krajowego, jak też i zaleceń organów nadzoru. Szczególne znaczenie odgrywają regulacje precyzujące zasady gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych wrażliwych, w tej liczbie osobowych.
Frontem do klienta, nie uchybiając przepisom
Rozwój gospodarki elektronicznej idzie w parze z trwałą i diametralną zmianą postaw klientów, zarówno indywidualnych, jak i reprezentujących sektor MŚP, a w pewnej mierze również przedstawicieli korporacji. W czasach, gdy za furtkę do globalnego rynku służy wszędobylski smartfon, użytkownicy oczekują dostępności usług finansowych w trybie 24/7 i ich zakupu bez zbędnej zwłoki, najchętniej w czasie rzeczywistym. Taki model dystrybucji produktów kredytowych, inwestycyjnych czy płatniczych promują fintechy, które jednakże nie są w swej działalności skrępowane mnogością ograniczeń i obowiązków natury regulacyjnej, z jakimi mają do czynienia banki.
Te ostatnie, chcąc skutecznie konkurować z ekspansywnymi startupami, a równocześnie w niczym nie uchybić obowiązującym przepisom, muszą sięgać po coraz bardziej złożone i samouczące systemy IT, umożliwiające wykrycie podejrzanych operacji bądź kontrahentów na podstawie pozornie nieistotnych poszlak. Przykładowo, podczas procesowania wniosku o udzielenie finansowania niezbędna jest nie tylko ocena zdolności kredytowej klienta, ale również analiza pod kątem antyfraudowym.
Oszuści, specjalizujący się w wyłudzaniu kredytów i pożyczek, bardzo chętnie posługują się kontami zakładanymi na tzw. słupy, coraz częściej uczestniczące w owym procederze wbrew własnej woli, czy wręcz nieświadomie, jako ofiary kradzieży tożsamości. Sama weryfikacja wiarygodności finansowej wnioskodawcy w takim przypadku prowadzi z reguły do błędnych wniosków, gdyż osoba, której ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI