Temat numeru | ANALITYKA BANKOWA | KTO SIĘ ZABEZPIECZA, TEN NIE TRACI
Trace Fooshee z Aite Group uważa, co podał portal Bank Info Security, że w tym roku będą dominowały oszustwa wykorzystujące skradzione tożsamości, przestępcy zastosują też i tożsamości syntetyczne i wynikające z nich formy pochodne. Prawdopodobnie też do poziomu sprzed pandemii powróci wiele konwencjonalny form oszustw, oszuści zajęli się bowiem przechwytywaniem płatności stymulacyjnych przygotowanych przez rządy.
W opublikowanym 12 stycznia br. przez Market Insight Reports raporcie „Wpływ COVID-19 na rynek systemów zarządzania zapobieganiem nadużyciom, globalne raporty badawcze 2020-2021” zwraca się uwagę, że obecnie nie tylko banki muszą mieć wszechstronną wiedzę na temat oszustw, klienci bowiem kontaktują się z przedsiębiorstwami za pośrednictwem wielu kanałów i przy użyciu różnych urządzeń mobilnych. Do grona najważniejszych dostawców systemów antyfraudowych autorzy raportu zaliczyli: SAP, Capgemini, SAS Institute, BAE Systems, Fiserv, IBM, Oracle, Fair Isaac, Computer Sciences, ACI Worldwide i Threatmetrix.
Wyzwań nie zabraknie
Christopher Brennan w artykule opublikowanym na stronie portalu firmy Fraugster podkreśla, że w tym roku wykorzystanie sztucznej inteligencji do wykrywania oszustw potroi się. Jego zdaniem, w zasadzie jedyną rzeczą, której handlowcy potrzebują w walce z oszustami, są dane. Im więcej informacji na temat transakcji mogą zebrać, tym większe jest prawdopodobieństwo, że prawidłowo ocenią, czy jest ona dobra, czy zła. Dlatego też muszą sięgnąć po sztuczną inteligencją, gromadzenie i analiza danych transakcyjnych muszą się bowiem odbywać z szybkością, której nie gwarantują ludzie.
Brennan zwraca uwagę, że przestarzałe rozwiązania stosowane do ochrony przed oszustwami niejednokrotnie odrzucają transakcje wysokiej jakości, uważając je za oszukańcze. Te fałszywe alarmy mogą mieć znaczący wpływ na przychody i reputację marki.
PSD2, co zaznacza Hubert Rachwalski, CEO w firmie Nethone, wymaga silnego uwierzytelniania, które m.in. zwiększa bezpieczeństwo płatności online. Do dwustopniowej autoryzacji można wykorzystywać pasywną biometrię behawioralną, która pomaga analizować duże zestawy indywidualnych, fizycznych interakcji między użytkownikiem a jego urządzeniem. Obejmuje ona m.in. dynamikę naciskania klawiszy, ruchy myszą/touchpadem, szybkość scrollowania czy zapisy akcelerometru/żyroskopu w urządzeniu mobilnym.
– Oszuści używają coraz bardziej wyszukanego oprogramowania i automatycznych narzędzi – podkreśla Hubert Rachwalski. – Najnowsza technika to połączenie inżynierii społecznej i dostępu do komputerów użytkowników nieaktywnych w internecie (czyli niekorzystających z internetowej bankowości albo niekupujących online) i generowanie na tej podstawie prawdziwych tożsamości wykorzystywanych następnie do ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI